harry73
Vi har ett Hjältevadshus (byggt 2007) med avfuktare i krypgrunden. Var ner i grunden varje år som man ska fr att kontrollera att allt är som det ska.
I år hörde vi konstiga ljud från grunden. Trodde först det var skottsalvo från övningsfältet i närheten.
Sen märkte vi också att luftfuktigheten gick upp i grunden (över 70%).
Under tiden har vi varit på semestern, men igår tog jag tag i saken och tog ut avfuktaren, och satte igång den i vardagsrummet. Ventilatorn funkar inte, och efter ett tag börjar hela avfuktaren vibrera häftig. Den dansar runt i rummet.

Jag börjar söka info om avfuktaren på nätet och hittar följande länk rib.msb.se/Filer/pdf%5C27919.pdf
Jsg hittade också några tidningsartiklar
Samma avfuktare har börjat brinna i två modulenthus (byggt 2006 och 2007) i Trelleborg och Ystad.
Enligt tidningen har husfabrikanten varnad alla kunder, men tydligen inte oss.
För vår del har ingen skada skett, förutom att en drygg 7 år avfuktare gick sönder, men jag kan inte låta bli at fundera om bränderna startade pga samma fel i avfuktaren.

Eftersom vi inte fick feedback från husfabrikanten om brandfaran med vår avfuktare, vill jag gärna varna alla andra med samma avfuktare i sin grund. Håll stenkoll på den, och bytt gärna ut den när ni inte längre litar på den
 
harry73
Ja det är lite läskig när den kan gå så illa att huset börjar brinna. Som tur är hände det inte oss.

Jag skickade i alla fall ett mejl till Hjältevadshus och undrade varför de inte varnade oss, och vad de anser är en bra avfuktare i krypgrunden. Får se vad dom kommer med.
 
harry73
Nu fick jag svar från Hjältevadshus. Jag klistrar in en del av mitt mejl, med Hjältevads svar inklistrat (kursiv)

Vi vill gärna höra era synpunkter på
- riskerna med vår avfuktare, // Produkten är certifierad av TUV (motsvarigheten till Semko) och uppfyller de krav som ställs på denna typ av apparat. CE deklarationen fastslår kaplingsklass IP21.
- råd om reparation // kostnaden för att reparera en elektronisk produkt med en ålder av 7 år som det är i detta fallet överstiger oftast kostnaden för en helt ny produkt undantag för detta finns och är ju helt beroende på problemets art
- lämplighet av konstruktionen med en kondensavfuktare i krypgrunden // Kondensavfuktare har används under flera år vid husbyggnationer och används än idag.
och vi vill veta hur det är möjlig att ni inte gick ut med info till oss när ni säger att ni har gått ut med info till alla berörda fastighetsägare, och undrar om de finns fler potentiella risker med vårt hus som vi borde veta. // Vi har inte gått ut med något generellt meddelande, gällande risker så är ju alla elektriska produkter i ett hus/hem en potentiell risk oavsett om det rör sig om vitvaror eller övrig elektrisk utrustning/apparater.
Jag kan tycka att de reagerar lite nonchalant framförallt med tanke på att minst två av deras hus fick brand pga denna avfuktare. SÅ en gång till vill jag varna alla hjältevadshus och Modulenthusägare men även andra husägare med avfuktare i krypgrunden att hålla koll på brandsäkerheten därnere
 
harry73
Jag skickade precis ett mejl till ett fuktsaneringsföretag som också säljer avfuktare. Med lite frågor om lämplig ersättare till vår defekta avfuktare.
En så länge ligger luftfuktigheten runt 75% och temperaturen under 20 grader, så vi befinner oss i riskzonen men inte akut, och fuktigheten borde gå ner när det blir kallare utomhus
 
Till krypgrunds-/vindsavfuktning odyl. ska man aldrig använda sig av kompressordrivna avfuktare, främst pga den större risken för bränder men även för dess låga verkningsgrad vid lägre temperaturer. Här är förstahandsvalet alltid sorptionsavfuktare. Jag skulle även alltid ha någon form av brandvarnare där avfuktaren är placerad samt fukt och tempgivare. Finns mycket vettiga trådlösa saker idag.
Mina egna val av leverantörer är Actec för sorptionsavfuktare och Homematic för övervakning.
 
harry73
Vår krypgrund blir aldrig riktig kallt, så verkningsgraden är inget problem. Vi har trådbunden övervakning av fuktighet och temperatur, som går att läsa av i tvättstugan.
Brandrisken är ju anledningen att jag startade tråden även om vår avfuktare bara gick sönder utan att börja brinna.
Brand i krypgrunden är rätt så läskig så brandvarnare skulle inte vara så dumt, å andra sidan ser man om man läser den teknisks utredningen av branden, att det börjar brinna fort, men sen slutar det också fort pga syrebrist, så jag vet inte om man kan undvika så mycket med brandvarnare
 
Har du minst +20 grader så är verkningsgraden inget problem, men du kommer aldrig ifrån den ökade brandrisken. Ovanpå detta är det mycket lättare och billigare att laga en sorptionsavfuktare än en med kompressor..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.