Hej! Ska byta panna i huset och tänkte snygga till lite i pannrummet med klinkers på golvet. Huset är från -57 och det är limmade plattor på golvet. De släpper lätt och lämnar efter sig det ni ser på bilden. Vad tror ni? Finns det asbest i limresterna? /Magnus image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
man kan bara gissa svar får du om skickar in prov.
sist jag skulle samma modell av plattor fick jag inte, på grund av asbest
 
Det är sannolikt att det finns asbest i själva plattorna också. Om det är av ganska hård och seg vinyl, så bör du anta det. Tips är att skicka in en bit av en platta för analys också. Du har möjligen redan frigjort asbest (om det nu är det) iom att du tagit bort plattorna, Riv inte mer i det.
 
Och, och det är en gammal panna som ska bort, tänk på att asbest kan förekomma även i den, i skarvar , tätningar och i själva höljet som värmeisolering.
 
Skulle säga att det är 50-50 om det är asbest, i både lim och platta. Plattorna är iofs inget större problem om de lossnar lätt och du inte behöver bryta sönder dem. Om det finns i limmet och speciellt om du behöver slipa golvet för att lägga klinker ska du kolla upp det. Själv använder jag mig av www.asbest-ident.se, kostar 625:-/prov vilket det är värt.
Slipar man i asbesthaltigt lim har man det över all i huset många år framåt om man inte gör det rätt.
 
S
Joelbit skrev:
Skulle säga att det är 50-50 om det är asbest, i både lim och platta. Plattorna är iofs inget större problem om de lossnar lätt och du inte behöver bryta sönder dem. Om det finns i limmet och speciellt om du behöver slipa golvet för att lägga klinker ska du kolla upp det. Själv använder jag mig av www.asbest-ident.se, kostar 625:-/prov vilket det är värt.
Slipar man i asbesthaltigt lim har man det över all i huset många år framåt om man inte gör det rätt.
100% att ingen vet utan att ha provat/analyserat.
 
SBH skrev:
100% att ingen vet utan att ha provat/analyserat.
Hmm, har jag sagt det?
 
S
Joelbit skrev:
Hmm, har jag sagt det?
jag skrev det?
har vi börjat med någon röst funktion?
 
Eller så skiter du i att riva i det utan primar och flytspacklar över hela skiten och glömmer det :)
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.