Hej!
Vill börja med att säga att jag är ny på detta stället och ber om ursäkt redan nu om jag hamnat i fel ämne på tråden m.m
Nu till saken.
Jag har planer på att köpa och bygga ut ett hus.
Jag har hyrt detta hus en längre tids och trivs toppen.
Nu har jag funderat och kommit fram till att jag vill köpa det.
Huset är litet 64kvm med lika stor källare.
Så nu har jag kollat upp en byggfirma jag vill anlita.
http://paralox.se/produkter/
Här kan jag få en byggnation på ca
90kvm för ca pris 473.000
Inredningsklart och vädertätat.
I priset ingår visst antal fönster/dörrar och även värmepump.
Sedan kan man designa inne hur man vill med väggar m.m
Då blir det så klart dyrare.
I byggnaden ska det finnas
en toalett/dusch
3 sovrum
1 allrum
Vad exakt som ingår i priset får jag så klart ta upp med leverantören.
I form av el/vvs m.m
Toaletten ska jag ta hjälp av snickare för att få det ordentligt gjort.
När jag gjort en grov ekonomisk skiss har jag räknat lite så här.

Grund: Plint/kryp (Eftersom mitt hus står högt upp pg av källaren)
90kvm ca 100.000kr
Paralox byggmodul
473.000kr
Toalett: Hantverkare som fixar med golv, våttapet m.m
100.000kr
Sedan tillkommer sånt jag har svårt att räkna på.
Provtagning av tomten så källaren klarar av tryck från nya bygget.
Sammankoppling av husen
Besiktning av bygget
Ev inredning m.m
Planerar inte att köpa möbler men dock tapet. Golv. List. Färg. Dusch. Toa. Handfat. M.m

Totala ca priset hamnar nu på
673.000kr
Sedan ska jag så klart köpa huset.
725.000
Och då har vi en summa på
1.398.000kr
Kan det vara en rimlig summa?
Har jag missat något i min planering?
Jag räknar på att jag måste ta lån på
1.500.000kr för att täcka alla små och stora saker som bygget kan tänkas kosta.
Att bygga inne väggar och dra el kan jag få hjälp med av vänner och släktingar.
Min far har byggt stuga och haft några hus i sina dagar så han är redo att hjälpa till.
Har även viss kontakt så jag ev kan få privat hjälp med grunden om jag har tur.

Nu vill jag att ni säger till mig om jag helt är ute och cyklar i min ekonomiska beräkning.
Alla synpunkter är välkomna
//Anna
 
MIn spontana reaktion är att priset för bygget låter orimligt lågt.

Om man tittar på firmans hemsida så får jag det till att ingen montering ingår, det kanske du tänker göra själv? I så fall finns där givetvis en del pengar att spara.

Om vi antar att det inte ingår någon installation av el, vatten värme osv i priset från tillverkaren, så har du en avsevärd extra kostnad där. Gissningsvis 100 - 200 000.

Det kan också vara läge att kontrollera firman ifråga noga. De har bara varit verksamma i typ ett år, och den visade omsättningen är extremt låg (men rimlig under ett uppstartsår). Kolla referenser!

Titta även (via ex. allabolag, ratsit osv.) på personerna i företagsledningen, vilka övriga företag är de aktiva i. Googla på personerna. Detta är extra viktigt när det är ett startup företag som detta.
 
  • Gilla
Anna8010
  • Laddar…
Firman ägs av en gammal klasskompis till mig så jag har skapliga insikter i den.
Han äger även Kustvillan som bygger lite mera Nyckelfärdiga hus.
Visst tycker även jag att det låter orimligt billigt.
Därför lägger jag ut mina funderingar här.
Instalation kanske inte ingår.
Kan hända det går att få den för en summa.
Men Paralox har ett unikt system i sin byggnation att nästintill alla klarar av att fixa.

https://youtu.be/LN5ZfvzpP1Q

Visst räknar även jag på att det kan diffa några hundra tusen.
Där av tar jag lån på lite extra ..
Tusen tack för dina synpunkter.
Min största fundering är bland annat hur mycket vvs/el Instalationer det ingår i priset. .
 
  • Gilla
Ozswe
  • Laddar…
Jag tycker att i avtalet/offert skall det specificeras vad som ingår och ev vad som ej ingår. Kompisar eller ej om ni har olika bilder av omfattning av kontraktet kommer det bli tvist och jävligt jobbigt. Så se till att båda parter är överens innan ni sätter bläcket i pappret.
 
  • Gilla
Anna8010
  • Laddar…
http://paralox.se/leveransdeklaration/

Här finns en lite mera detaljerad innehållsförteckning på deras
byggen.
Allt i från modeller på väggar. Foder. Takstolar. Tak. Fönster. Dörrar m.m
Projektering och ritningar för markplanering, vatten-, avlopps-, värme- och ventilationsinstallationer ingår inte.
Men jag tror säker att detta priset är ett grund pris och blir så klart dyrare när man vill ha hjälp med ritningar m.m
Jag får boka ett möte med dom.
Lägga fram vad jag vill ska ingå och så får jag ett nytt pris utifrån det.
 
Ja, jag tittade på systemet. Men man måste fråga sig lite vilka problem som blir lösta/enklare med systemet. Och vad som ev. blir svårare.

Min första reaktion är på påståendet "klick golv för vägg". Ett klickgolv fungerar eftersom spåren som hakar i varandra fräses med en för byggnation ovanligt hög precision. Spåret håller en nogrannhet på 10 dels mm. Och det måste det för att golvet skall gå att få ihop. Även om de här väggelementen säkert kan tillåtas glappa lite mer än ett golv, så är frågan om det verkligen går att tillverka dem med den nogrannhet som monteringstekniken kräver. Man skall komma ihåg att trä är ett levande material som ändrar dimension med temp och luftfuktighet.

Min nästa fundering är täthet. En av de svaga punkterna med all form av prefabricering av hus väggar/moduler osv. är att få skarvarna mellan byggelement täta. Här vinner ofta lösvirkesbyggen. Med Paralox systemet så får man väldigt många fler skarvar som kan bli otäta.

En 3e nackdel, är att det rimligen ger mindre flexibilitet för installationer i väggarna. Det funkar inte att ha ex. ett elrör på tvären mellan flera element. Just den delen går att lösa genom att i huvudsak göra vertikala dragningar i väggarna, men det minskar flexibiliteten.

Fördelarna som jag ser det med systemet är att du får hanterbara element som kan monteras ihop utan kranbil. Det bör ge en viss rationaleringsvinst i fabriken om man uteslutande tillverkar en typ av element med en bestämd storlek.

Å andra sidan så krävs mer insatser, högre precision för varje element, så jag kan tänka mig att det i en husfabrik går åt lika många mantimmar (eller snarare man-minuter) att tillverka ett element, som det tar att tillverka en hel vägg i en mer traditionell process.

Och det blir ju en uppenbar besparing att slippa lyftkran. Å andra sidan så tror jag att ett 90 kvm hus monteras ihop på ungefär en dag i en byggprocess med lyftkran. Dvs. de moment som kräver kran. Så besparingen är inte avgörande för projektekonomin.
 
  • Gilla
Anna8010
  • Laddar…
Jag har endast tittat på youtubefilmen, och prefabgraden var ju minimal, detta innebär att frihetsgraden med el inte påverkas och tätheten borde inte bli ett problem.
 
  • Gilla
Anna8010
  • Laddar…
Det skulle vara bra med en spec på vad som ingår i leveransen av 2-d-element.

Kök behövs det, jag såg ine det i listan. typ 150 tkr.

Vad jag förstår har du en befintlig källarvägg? om det stod ett hus där innan borde detta hus funka, annars tar en konstruktör säker runt 15 k för att beräkna grunden.
För 100 k ingår dusch och toalettstol, handfat om du inte skall ha gigantiskt badrum med top of line ytskikt
KA + bygglov, nybygnadskarta + besiktning, runt 30 - 50 k
Golv beror ju på vad osm önskas men 500 kr kvm kanske är bra budget, lägger du själv får du mer golv för pengarna.
Läggning kan du nog få för ca150 kr ex moms per kvadrat.

Målning ink färg uppskattar jag till 250 kr kvadrat väggyta, men det är en höftskjutning, finns nog målare här som kan ge bättre svar.

el kan skifta mycket i pris, men kanske 1200 kr per uttag/strömställare kanske är ett fungerande riktpris, dvs ink arbete och material.

Anslutningskostander tillkommer också om det inte finns redan, vet ej hur det räknas ut.

Behöver tomten fixas? altaner infart, gräs buskar etc? 100 tkr?

Värmesystem? radiatorer eller golvvärme?

Det finns nog mycket som saknas i listan, börja att gå igenom med leverantören som du sa.
 
  • Gilla
Anna8010
  • Laddar…
Kök är inte akut.. har ett redan.
Ny kyl och frys behövs.
"Vad jag förstår har du en befintlig källarvägg? om det stod ett hus där innan borde detta hus funka, annars tar en konstruktör säker runt 15 k för att beräkna grunden."

15k? Vad menar du? Jag kan tyvärr inte alla byggtermer än ;)

Jag har källare under hela huset.
Även en dörr och trapp som går ner till källaren på utsidan där jag planerar att bygget ska vara.
Bör kanske fyllas igen eller lämnas som den är under huset?
Dörren ner till källaren från utsidan bör så klart byggas igen.
El får jag hjälp med av en släkting till mig. Han jobbar med sånt.
Har planerat duschen intill köket så att de ledningar som behöver dras inte blir längre än ca 3m max.
Toan hade jag oxå räknat på ca 100 tusen.
Den behöver inte vara lyxig utan sånt kan man ev inreda med sedan.
På tomten behövs 2 träd tas bort.
Värme ingår i paralox byggmodul i form av luft pump.
Har redan denna uppvärmning plus en braskamin.
Tack för dina funderingar!!
 
15k = 15 000 kr k som i kilo som är prefix för tusen.

Är det endast en luft luft VP? om ja då blir det nog kallt på toaletterna. kolla upp systemet och om det passar.

Källaren kan vara bra att ha i ett litet hus, blir stor förvaring. men trappa kostar och tar yta från grundplan
 
  • Gilla
Anna8010
  • Laddar…
Glömde att tillägga att det finns trapp ner inne i huset redan.
Det kan hända att det blir kallt på toaletten så klart..
Eftersom jag har VP i mitt befintliga hus så vet jag att om man stänger en dörr så blir det kallare i det rummet.
Funderar i så fall på Golv värme som jag hört mycket bra om.
Eller om man sätter in el-element i sovrummen/toa.
Vad jag hört finns det bra sådana att köpa.
 
All form av målning invändigt, tapeter, lister m.m ska jag göra själv.
Jag har haft 2 hus tidigare och anser att sånt inte är nån konst.
Särskilt inte i ett helt nytt hus som inte redan är klottrat med lager på lager av tidigare ägares struktur tapeter m.m
Lär ju bli lätt som en plätt att fixa på nya väggar :)
Man målar tak först. Sen tapet, golv och efter det lister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.