Ska beställa fläkt till vårt nya kök och vi ska ha en Alliancefläkt. Hade bestämt oss för en Cylinda men när jag skulle beställa från Bygghemma fanns det en som var för Motor i skorsten och en för Motor i hus. Vi har en skorsten på taket ovanför köksfläkten och jag är nästan hundra på att motorn sitter där, men hur kan jag kontrollera detta?
 
Klättra upp och titta?
 
Vår stege är utlånad annars hade jag gjort det :)

Tittade i pappren från när huset byggdes och fann detta, verkar som den sitter i skorstenen? Hade ju hoppats att vi kunde köp en vanlig fläkt ;)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ju perfekt!
Du slipper en dånande fläkt i köket...

Det ser ut som att både den mekaniska frånluften och draget i köket skapas av samma fläkt, men med olika kanaler upp.
De skulle kunna sätta in två fläktar i stället för den du har nu (eller byta till mer ekonomisk ventilation kanske).
Det finns köksfläktar som är avsedda för att monteras på taket, men som styrs från kåpan i köket.

Fulvarianten är att sätta in en vanlig köksfläkt och komma ihåg att vrida upp frånluftsfläkten då ni kör fläkten i köket...
 
GeBe skrev:
Fulvarianten är att sätta in en vanlig köksfläkt och komma ihåg att vrida upp frånluftsfläkten då ni kör fläkten i köket...
Jag tycker att ni inte skall göra fulvarianten då den aldrig fungerar.
När köksfläkten inte är på finns det inget spjäll som stänger utan bara ett kallrasskydd vilket gör att takfläkten suger fritt genom kåpan och inte i badrum m.m.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Läste lite i bruksanvisningarna (kollade endast Cylinda Trinda):

"Motor Hus": Beskrivs hur man elkopplar takfläkten mot kåpans elinkoppling och kåpans luftflöde är begränsat till 340 kbm/tim

"Motor Skorsten":Finns ingem omkoppling för takfläkt och den ger 630 kbm/tim i luftflöde.

Så vad jag förstår är det "Motor Hus" du skall ha (kontrollera bruksanvisningen för den modell du skall ha).
Den har du styrning av takfläkten och blåser inte mer luft än vad din takfläkt orkar med.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tänk även på att det kan va dax att byta takfläkten, klättra gärna upp och kontrollera att den fungerar.
Vill du kunna välja kraftigare köksfläkt eller annan modell måste man fixa till en ny takhuv då man delar på frånluftskanalen från huset (gamla takfläkten) och imkanalen från köksfläkten (ny takhuv).
 
Tack, vi ska alla gånger köpa en Alliancefläkt, dyr eller ej :)

Vi har haft en ventilationssnubbe här som kollade ventilationen och den funkar klockrent och när man vred på extra sug från köksfläkten säg det så starkt i badrummet att den kunde hålla uppe en mindre tidning. Så fläkten i skorstenen borde väl funka?
 
Fläkten vi tittat på är Cylinda Trinda T 90cm
 
Låter som att takfläkten fungerar bra.

Ta en titt på bruksanvisningen på den fläkt du tittar på (på bygghemma ligger det en pdf en bit ner på sidan) kontrollera att det finns med hur man kopplar inte takfläkten så skall det vara rätt fläkt.
Vad jag kan se skall den modellen du skall ha hetta "Trinda T A" inte bara "Trinda T", A står troligen för Alliance.
 
Det svårt med nätbutikerna.
Tittar man på typnummer (9004409) och beskrivning så är det samma kåpa.
 
Ja jag såg det men blir ändå så osäker :) ska vi köpa den i butik blir den avsevärt dyrare men vill ju inge lägga 6500:- på en fläkt som inte funkar heller...

Men även om det står motor i hus kan motorn sitta i skorstenen?
 
Vad som menas med fläkt i hus/skorsten förstår jag inte alls känns som något eget påhitt.
Vad jag kan utläsa är "Motor i Skorsten" en vanlig köksfläkt och "Motor i Hus" är en Alliancefläkt.

Var fläkten sitter fysiskt (skorsten eller vind eller kryddhyllefläkt) är det samma, frågan är om fläkten bara tar kåpan eller kåpan plus husets ventilation.

Tyvärr är ventilationsbranschen full med luddiga omskrivningar av uttryck för olika delar och funktioner.
 
Ok tack för förklaringen 😊👍🏻 vi vill ha som vi har nu, en fläkt som samarbetar med fläkten i skorstenen. Där vi kan öka suget i badrummet när barnen badar ex via fläkten i köket. Enligt ritningen suger den även på vinden så vi vill gärna bevara den funktionen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.