Jag säger det samma angående utformandet av källsorteringen. Man bör ha elektrisk öppning på ett sådant skåp främst för att det är jäkligt bekvämt. Känns det rangligt har man dock skruvat ihop det fel.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Har ju svårt att förstå hur han kan jämföra kvalitén på så olika kök då det är så mycket som skiljer mellan dessa och jag har jobbat med kök i över 10års tid så jag har ganska bra koll. :)
Plastsockel t.ex är ju bara såååå B tycker jag. :(

Gamla Faktum var väl dock ganska prisvärt ska tilläggas. :)
Är inte så svårt att välja bort plastsockeln om man inte gillar den
 
Har nyss monterat ett Ikea kök och tycker det är helt ok har även monterat några ballingslöv kök och vet inte om det är nån skillnad i kvalite men det är klart det är skillnad på köken det är ju olika tillverkare och man ska köpa det man gillar. vi valde att inte köpa bänkskivor på Ikea utan köpte Lg collektion bänkskivor och dom är dyra och med rätt dålig finish fick tom lämna tillbaka en av skivorna för den såg för hemsk ut nått som inte Lg tyckte var så farligt men som ordnade sig pga av en bra återförsäljare som ordnade en ny skiva skulle jag göra om det skulle jag köpt bänk skivan på Ikea för en bråkdel av priset trots att färgen inte dög åt frugan.
 
Polos skrev:
Är inte så svårt att välja bort plastsockeln om man inte gillar den
Förvisso men inte lika enkelt att sätta dit en ordentlig sockel.

Sen är det inte bara det med sockeln.
Finns en mängs andra grejer där de verkligen tyvärr gått ner sig fullständigt.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Förvisso men inte lika enkelt att sätta dit en ordentlig sockel.

Sen är det inte bara det med sockeln.
Finns en mängs andra grejer där de verkligen tyvärr gått ner sig fullständigt.
Som snickare tycker jag personligen det är lättare att kapa till en egen sockel än hålla på med något plast skräp , sen är jag väldigt nyfiken på dom andra grejorna som är så dåliga .
 
Vad är skillnaden i montaget ? man sågar plast sockeln i en vanlig bygg såg och har man monterat köket rätt så behöver man inte klyva den heller kan inte förstå vad som är lättare med laminat sockel men kan förstå om man tycker det känns billigt med plast sockel. Vad är det som är dåligt med Ikea köket då tycker dom är smidiga att montera med skenan.
 
Fairlane
Paul-Staffanstorp skrev:
Har ju svårt att förstå hur han kan jämföra kvalitén på så olika kök då det är så mycket som skiljer mellan dessa och jag har jobbat med kök i över 10års tid så jag har ganska bra koll. :)
Plastsockel t.ex är ju bara såååå B tycker jag. :(

Gamla Faktum var väl dock ganska prisvärt ska tilläggas. :)
Efter 25 år som snickare där han har byggt mängder med kök är det väl inte så svårt att jämföra kvalitet på stommar?
 
Polos skrev:
Som snickare tycker jag personligen det är lättare att kapa till en egen sockel än hålla på med något plast skräp , sen är jag väldigt nyfiken på dom andra grejorna som är så dåliga .
Kan jag hålla med om men det jag råkade ut för häromdagen då en kund envisats med att köpa ett par Ikeaskåp men ville ha vanlig sockel var att deras ben inte är anpassade för att sätt "vanlig sockel" mot.
Kanske finns något som jag inte vet något om då jag är på Ikea typ max 1 gång om året och aldrig mer jobbar med Ikeas s.k kök sen de gick över till metod. :)

Finns en gammal tråd om inte den togs bort, men där redogjorde jag för en massa saker som jag anser negativt jämfört med det gamla Faktum och andra köksleverantörer.
Plåtskenorna som håller ihop bänkskåpen är en t.ex... jäkla trams.
Går inte att lyfta i och inte heller att lägga granit på utan någon hittepå lösning med masonite ovanpå stommarna.
Upphängningsskenan är bara omständig då den måste sitta exakt för att man ska kunna montera skåpen och är väggen minsta lilla skev så ska man hålla på och palla bakom skenan och det är mer jobb än att palla bakom skåpen.
Vad deras tanke är på kortändarna där man får 1cm glipa mot väggarna vet jag inte men snyggt blir det ju inte iaf.

EDIT:
Benen kom jag på nyss... de nya idiotbenen som ska upp i hål på båda stommarna när de används till två stommar.
Inte en jäkla chans att kompensera för olika storlek på stommarna så de tandar och blir inte alltid 100% i framkant/ovankant.
Dessutom helt jäkla omöjligt att sätta ben längst in då de dessutom valt idiotsockeln på bara 8cm.
Nä fy fa...... :( ;)

Har tyvärr inte tid att leta upp alla de saker jag upplevde negativt när jag ställdes inför Metod första gången, men det var definitivt sista gången jag befattar mig med deras kök då det finns betydligt bättre och enklare system att jobba med för samma pengar. :)
 
Redigerat:
Fairlane skrev:
Efter 25 år som snickare där han har byggt mängder med kök är det väl inte så svårt att jämföra kvalitet på stommar?
Tydligen är det ju så eftersom man inte bara kan säga att Ikeas stommar är 18mm tjocka och då är de bättre än andra som bara är 16mm.

Allt handlar om densiteten i spånskivan och tjockleken på melaminet och där tycker jag personligen att Ikeas är sämre.
Man märker när man skruvar i en Ikeastomme att melaminet "spricker" och fläker sig mer och lättare än på "märkesköken".
Skruvar man in en skruv i deras stommar så drar den in lättare och oftast då för lätt om man är van vid "märkesköken" eftersom deras spånskiva håller lägre densitet och då är porösare.

Detta är min erfarenhet än om jag bara har drygt 10 år inom detta. ;)
 
Jag satte precis ett Ikea Metod i tvättstugan. Jag håller med om att det är konstigt att man ser glipan i bakkant. Jag får väl kakla lite så den inte syns!

Jag satte förresten in några PAX-garderober också. Dessa fick en del vatten på ena långsidan och jag såg framför mig hur de svällde! Men nej, ingen skada av vattnet på dem!
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan jag hålla med om men det jag råkade ut för häromdagen då en kund envisats med att köpa ett par Ikeaskåp men ville ha vanlig sockel var att deras ben inte är anpassade för att sätt "vanlig sockel" mot.
Kanske finns något som jag inte vet något om då jag är på Ikea typ max 1 gång om året och aldrig mer jobbar med Ikeas s.k kök sen de gick över till metod. :)

Finns en gammal tråd om inte den togs bort, men där redogjorde jag för en massa saker som jag anser negativt jämfört med det gamla Faktum och andra köksleverantörer.
Plåtskenorna som håller ihop bänkskåpen är en t.ex... jäkla trams.
Går inte att lyfta i och inte heller att lägga granit på utan någon hittepå lösning med masonite ovanpå stommarna.
Upphängningsskenan är bara omständig då den måste sitta exakt för att man ska kunna montera skåpen och är väggen minsta lilla skev så ska man hålla på och palla bakom skenan och det är mer jobb än att palla bakom skåpen.
Vad deras tanke är på kortändarna där man får 1cm glipa mot väggarna vet jag inte men snyggt blir det ju inte iaf.

EDIT:
Benen kom jag på nyss... de nya idiotbenen som ska upp i hål på båda stommarna när de används till två stommar.
Inte en jäkla chans att kompensera för olika storlek på stommarna så de tandar och blir inte alltid 100% i framkant/ovankant.
Dessutom helt jäkla omöjligt att sätta ben längst in då de dessutom valt idiotsockeln på bara 8cm.
Nä fy fa...... :( ;)

Har tyvärr inte tid att leta upp alla de saker jag upplevde negativt när jag ställdes inför Metod första gången, men det var definitivt sista gången jag befattar mig med deras kök då det finns betydligt bättre och enklare system att jobba med för samma pengar. :)
Skenan är bra mycket enklare att palla bakom än att palla bakom ett ståp och hela skenan behöver inte vara rak det räcker att palla vid skåpens upphängnings punkter om det finns material att skruva skenan i där och gillar man inte skenan av nån anledning går det köra utan. Det är inga problem att montera benen efter att skåpen är uppsatta har just gjort det hemma men du kanske har grova armar ? Glipan mot vägg täcks av täcksidan man monterar så man får ett bättre utseende på köket helt annan yta på täcksidan än på skåpsidan sätter du inte täcksidor ? Tycker 8 cm sockel är kanon blir ju rymligare skåp och varför skulle jag vilja ha 7 cm extra tomrum till ingen nytta ?
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan jag hålla med om men det jag råkade ut för häromdagen då en kund envisats med att köpa ett par Ikeaskåp men ville ha vanlig sockel var att deras ben inte är anpassade för att sätt "vanlig sockel" mot.
Kanske finns något som jag inte vet något om då jag är på Ikea typ max 1 gång om året och aldrig mer jobbar med Ikeas s.k kök sen de gick över till metod. :)

Finns en gammal tråd om inte den togs bort, men där redogjorde jag för en massa saker som jag anser negativt jämfört med det gamla Faktum och andra köksleverantörer.
Plåtskenorna som håller ihop bänkskåpen är en t.ex... jäkla trams.
Går inte att lyfta i och inte heller att lägga granit på utan någon hittepå lösning med masonite ovanpå stommarna.
Upphängningsskenan är bara omständig då den måste sitta exakt för att man ska kunna montera skåpen och är väggen minsta lilla skev så ska man hålla på och palla bakom skenan och det är mer jobb än att palla bakom skåpen.
Vad deras tanke är på kortändarna där man får 1cm glipa mot väggarna vet jag inte men snyggt blir det ju inte iaf.

EDIT:
Benen kom jag på nyss... de nya idiotbenen som ska upp i hål på båda stommarna när de används till två stommar.
Inte en jäkla chans att kompensera för olika storlek på stommarna så de tandar och blir inte alltid 100% i framkant/ovankant.
Dessutom helt jäkla omöjligt att sätta ben längst in då de dessutom valt idiotsockeln på bara 8cm.
Nä fy fa...... :( ;)

Har tyvärr inte tid att leta upp alla de saker jag upplevde negativt när jag ställdes inför Metod första gången, men det var definitivt sista gången jag befattar mig med deras kök då det finns betydligt bättre och enklare system att jobba med för samma pengar. :)
Jag har vanlig sockel till mina Metodstommar. Jag limmade bara fästena på sockeln med PL600 sen klämde dit den som vanligt. inga problem. Clipsen ser ju likadana ut som till Faktum dessutom.

Ang. lägga stenbänkskivor så är det bara trams. Jag har marmor på mina stommar och min leverantör såg inga problem med det och har lagt skivor i många nya IKEA kök utan problem.

Ang. skenan tycker jag den är super och enligt mig är det betydligt lättare att palla bakom den än bakom stommarna. Jag förstår inte vad du menar med kortändarna, det är väl inga problem att sätta de dikt an mot vägg om man vill det.

Ang. benen så kan du ju sätta ben på respektive stomme istället och sedan väga in skåpen för sig. I bakkant behöver du inga ben på bänkskåpen och på övriga skåp får man ju förutsätta att man gjort detta INNAN man hänger dit dem på väggen.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Själv flyttade jag in i nybyggd lgh 2008 med Vedumkök. Fem år och tre barn senare såg köket ut som fan. Minsta hål i ytskiktet (det blev många) som fick vatten på sig svällde upp och sprack. Visst, jag borde ha åtgärdat hålen men jag prioriterade annat. Billigt kök var det i alla fall.
 
Fairlane
Paul-Staffanstorp skrev:
Tydligen är det ju så eftersom man inte bara kan säga att Ikeas stommar är 18mm tjocka och då är de bättre än andra som bara är 16mm.
Nu var det ju Faktum-kök 2006, när du var rätt ny i branschen?
Jag tror inte han jämförde kvalitet bara efter skivans tjocklek.

Paul-Staffanstorp skrev:
Allt handlar om densiteten i spånskivan och tjockleken på melaminet och där tycker jag personligen att Ikeas är sämre.
Man märker när man skruvar i en Ikeastomme att melaminet "spricker" och fläker sig mer och lättare än på "märkesköken".
Skruvar man in en skruv i deras stommar så drar den in lättare och oftast då för lätt om man är van vid "märkesköken" eftersom deras spånskiva håller lägre densitet och då är porösare.
Jag vet inte vilka kök som är "märkeskök", men jämför jag med Ballingslövköket vi har hemma nu så kan jag säga att det på inget sätt är bättre än mitt gamla Ikea-kök ur den aspekten. Jag hade noll sprickor i Ikeakökets stommar och i detta kök har gångjärnen släppt på några luckor, där de inte dragit ordentligt. Jag har fått lappa ihop med kemiskt trä för att ha något att skruva i.

Detta är min erfarenhet än om jag bara har drygt 10 år inom detta. ;)
Mer än mig, mindre än min snickarbekant.
Har du skruvat upp kök eller sålt under dessa 10 år?
 
IKEA:s lackning är ju under all kritik, flera luckor som ska vara vita som är rosa. Finns flera trådar om detta och jag har själv valt bort IKEA pga detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.