Hur räknar man ut hur många downlights man behöver i köket?
Har ca 20 kvm kök som är ganska fyrkantigt, med allmänbelysning över bordet. Tänkte ha leddowmnligts över bänkarna av typ Malmbergs MD350, länk: http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974135.
Hornbach har dessa till hyfsat pris.
Ljusflöde 336lm
Ljusstyrka 520cd
Lite osäker på hur många man behöver, räknar man per meter bänkskiva eller nåt sånt?
Gissar att det blir ett tiotal, men skulle gärna vilja räkna lite mer på det innan firman som ska fixa tak och spottar kommer, så att jag vet att de kommer med nåt vettigt.
 
Jag kan inte svara på din fråga om antal, men tänk också på att det är viktigt att få ljus på rätt ställen - man vill ha en spot precis ovanför där man ska göra något och inte två bredvid, en bit bort på sidan.
 
  • Gilla
bsba
  • Laddar…
Med 65cm avstånd mellan spottarna blir det 36 st. Men avståndet är smak sak. 60/ 70 är vanliga.
 
Jag hade satt en linje som följer köksluckorna och sedan gjort "linjer" utifrån det. Beror helt på hur ditt kök ser ut.
 
Ett alternativ är LED-strip
 
AndersMalmgren skrev:
Ett alternativ är LED-strip
Intressant.
Ledstrip i badrum har jag sett runt om taket men inte i kök på taket. Går det att dimra?
 
Jag som är trött sorry, trodde det var under överskåpen
 
Ska bara ha nåt enstaka överskåp så det mesta ljuset ska komma uppifrån taket.
Då blir ju nästa fråga hur långt från väggen man ska sätta dom (över arbetsbänken) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.