Ska stensätta framför entren.
När man ändå gör jobbet tänkte jag att det var lika bra att lägga ner el-golvvärme.

Tanken är att om det fryser på med is så brassar man på full värme i några dagar sedan kan den vara avstängd.

Funkar det eller är det bortkastade pengar?
Vilken golvvärmeslinga är att rek för utomhusbruk så att säga?
 
Klart det funkar men att köra bara nån dag kanske inte funkar så bra det sitter ju markvärme på många ställen men kostar säkert en hel del att driva och vet inte vad du ska använda heller.
 
Du ska lägga en värmekabel med hög effekt, det finns speciell markvärmekabel, den har lite (mycket) högre effekt/meter och ofta har den 400V som drivspänning.
Här är en för 230 V och kanske skulle räcka för dig E 8947489 till styrning brukar man ha en termostat som bryter vid högre och lägre än inställd för när det är kallt brukar det inte snöa och när det är varmt brukar det töa, av den här typen. E8581610
 
Jag har och det är värt den kostnaden att kunna tina bort is. Snön skottar jag bort men är det blidväder och sedan kallt så det blir is så startar jag värmen och efter 4-24 timmar så lossnar isen så man kan skyffla bort den. Sedan får det vara på ett tag till så torkar det upp.

Måste du göra så brett som 2,5 meter? Jag har 80 cm bredd just där man går.

Snåla inte med effekten, det måste gå fort för att inte kosta för mycket, låter baklänges men så är det.

Protte
 
Kan bara köra 220 vill inte dra ny el fram dit bara för detta. Men jag kan så klart dra ner det till 80cm x 250cm. Då är det ytan jag går på. Kanske kan ta lite extra till men det borde räcka.

Vad använde du för golvvärme prototypen?
 
elmont skrev:
Du ska lägga en värmekabel med hög effekt, det finns speciell markvärmekabel, den har lite (mycket) högre effekt/meter och ofta har den 400V som drivspänning.
Här är en för 230 V och kanske skulle räcka för dig E 8947489 till styrning brukar man ha en termostat som bryter vid högre och lägre än inställd för när det är kallt brukar det inte snöa och när det är varmt brukar det töa, av den här typen. E8581610
Räcker det inte bara med av och på för mig? Någon självbegränsande kabel eller liknande. Kommer bara brassa på i någon dag eller två sedan stänga av. Alt låta den gå på timer en gång i veckan eller så.
 
Bör det inte vara möjligt att lägga värmeslingan mot ett reflekterande underlag så i stort sett all värme går uppåt?
 
Ja vad jag har för sort...... det är väl 25 år sedan. Den är så gammal att den ansluts i båda ändar.
Jag gjöt en 10 cm betongplatta med värmekabeln ingjuten och sedan betongplattor på.

För din yta sikta på 1800-2000 W och du BEHÖVER inte högeffektkabel, det är bara att lägga tätare med vanlig.

Sätt dit en strömbrytare med indikeringslampa och använd värmen bara vid behov.

Protte
 
På jobbet är det elslingor utanför portarna som man startar med en timer. Startar man den när man går hem på kvällen så är det upptinat på morgonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.