Försöker få svar från kommunen men jag kollar efter lite erfarenhet här också.
Gäller ett 1.5plans hus som har oinredd övervåning.

Krävs det KA och gör kommunen besök på arbetsplatsen under ett ärende av denna typ?
Tänkte i fall man skulle behöva starta innan startbeskedet dykt upp :rolleyes:
De vet ju egentligen inte vad som är gjort sedan tidigare. Står bara oinredd övervåning. Den kan ju ha blivit isolerad, gipsad mm när huset byggdes. Bara toa och innerväggar som ska byggas nu kan jag väl säga.
 
Hemmakatten
Om övervåningen redan är klassad som boendearea behöver du inget bygglov. Dock tveksam vad gäller badrum som normalt kräver bygglov/anmälan om man ansluter ytterligare toalett. Men toan kanske redan är förberedd ochmed på det ursprungliga bygglovet?
 
Jag tänker göra samma sak fast inget våtrum med vår råvind och kommunen sa: Att inreda vinden är lovpliktigt för ändrad användning, likaså kräver takfönster lov för fasadändring.

Till din ansökan behövs:

. Ansökan (beskrivning av projektet)
. Situationsplan som visar var på fastigheten byggnaden ligger.
. Skalenliga och måttsatta fasadritningar som visar de ändringar ni planerar att göra. Ange även åt vilket väderstreck fasaderna vetter mot.
. Planritning.
. Förslag till kontrollplan. Exempel på kontrollplaner går att nå via hemsidan
. Beroende på hur komplicerat ärendet är kan det krävas en kontrollansvarig, ni kan dock avvakta med detta till när en handläggare har gjort en bedömning om det krävs eller inte.
 
Hemmakatten
Men väldigt många småhus hos husföretagen är 1 1/2-planshus med oinredd övervåning. Dessa hus måste väl redan ha bygglov för hela huset?
 
Inga fönster ska sättas in däremot toa och dusch. Så bygganmälan verkar behövas och dokumenten i texten ovan.
 
Är det en oinredd övervåning med avsättningar för VA, och ej en vind så behövs ingen anmälan eller lov.

Med oinredd övervåning men ar jag att i titigare bygglov står det tex 1 och 1/2 plan och då är det bara ytskikt som utförs.
 
O
Hur många ansöker om bygglov för att bygga ett badrum?
 
Det finns avlopp, vatten vent framdraget. Ska isoleras, gipsas, el mm. Innerväggar samt ett badrum.
 
Som sagt om det inte är vind, så skulle jag jag köra utan att anmäla.
 
I ursprungliga bygglovshandlingarna så är det ett förslag på hur övervåningen ska se ut.
Under detta står det vindsplan ej inredd.
 
Nu gick det bättre i lotteriet.

Fick tag på en bygglovshandläggare. Förklarade att det är ett hus på landet, inte yttre förändringar, finns golv på övervåningen och avlopp och vatten framdraget.

Bara att börja bygga fick jag till svar. Fick det noterat på fastighetsbeteckningen att det är bara att börja.
Vilket lotteri. Olika svar beroende på vem man frågar.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.