Hej,

Jag ska skruva upp ett gipstak rakt upp i befintliga spånskivor av olika anledningar.
I det befintliga spånskivetaket finns ett utlopp genom ett 25mm hål och sen en vanlig krok uppskruvad i skivan. Dvs inget lamputtag, takdosa eller kortling.

Frågan är hur jag ska göra nu, ska jag såga upp ett hål i spånskivan - lägga en kortling, skruva fast en dosa, fräsa ett hål i gipset och skruva upp ett lamputtag? Eller finns det någon enklare lösning som gör att jag slipper såga upp taket?

Värt att nämna är förresten att det är ett litet sovrum, det ska alltså inte upp någon kristallkrona direkt..
 
Det blir väl lite tycke o smak. Det finns lamputtag för utanpåliggande montage. De liknar locket till ett vanligt infällt lamputtag, men är väl 20 - 30 mm högt.

Det finns också utanpåliggande lamputtag som storleksmässigt liknar en liten "kulodosa". Alternativet att ha den bef. kabeln rakt uäven i fortsättningen finns ju också.
 
Ja, förlåt jag skulle varit lite tydligare i frågeställningen.

Jag känner att jag vill ha ett lamputtag iallafall, men frågan är om ett utanpåliggande duger i detta fall.
T ex detta: https://www.jula.se/catalog/el-och-...eriel/lampproppar-och-uttag/lamputtag-400212/

Vad är det som bär lasten? Jag ser bara en platt krok och en liten skruv i mitten. Det står att det klarar 15kg men det måste ju bero på hur/vad man skruvar upp det!

Vad skulle ni gjort?
 
Satt det lamputtag som du länkar till och gör ett hål på ca 20 mm för trådarna samt sätt uttager utanpå gipsen. Lasten ska inte vara nått problem med en vanlig armatur som på sin höjd väger en par kg.
 
IMG_0843.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär ser uttaget ut med locket avplockat.

Finns det några bättre alternativ till det där uttaget? Plintarna är klart undermåliga, och nu lyckades jag med konststycket att misslyckas med att ta av locket på ett. Direkt ur påsen lyckades jag runddra skruven. Antingen är julas kvalitet kass, eller så är jag tvärkass på att skruva. Bedöm själva.

Jag har försökt hitta motsvarande från mer seriösa tillverkare, men inte riktigt hittat något. Någon som vet?

Edit: Kan http://elbutik.se/product.html/lamputtag-med-krok-runt-for-takmontage-6a-2?category_id=688 vara ett vettigt alternativ? Misstänkt likt julas uttag, men eftersom det står att det finns överkopplingsklämmor så kanske det ändå är annorlunda?
 
Redigerat:
Hade valt att fälla in det. Inte alls svårt eller tar lång tid. Kostar 50kr mer med en takdosa bara så :)
 
Elbutiks lamputtag är helt klart en bättre produkt.
 
-=fullmoon=- skrev:
Hade valt att fälla in det. Inte alls svårt eller tar lång tid. Kostar 50kr mer med en takdosa bara så :)
Glesen ligger cc60, vilket är samma bredd som spånskivan. Så för att fälla in det måste jag såga upp ett 60-70cm brett hål och sen hitta en planka av rätt tjocklek och skruva upp den. Måste även köpa en hålsåg/dosfräs till gipsskivan... Visst när gipsskivan sitter uppe syns ju inget och allt är frid och fröjd, men är det värt 3mm och allt extrajobb? :)

Detta ska göras i minst 4 rum för övrigt, och resultatet är viktigare än genvägen, så därför är jag kluven!
 
tasman skrev:
Glesen ligger cc60, vilket är samma bredd som spånskivan. Så för att fälla in det måste jag såga upp ett 60-70cm brett hål och sen hitta en planka av rätt tjocklek och skruva upp den. Måste även köpa en hålsåg/dosfräs till gipsskivan... Visst när gipsskivan sitter uppe syns ju inget och allt är frid och fröjd, men är det värt 3mm och allt extrajobb? :)

Detta ska göras i minst 4 rum för övrigt, och resultatet är viktigare än genvägen, så därför är jag kluven!
Det tar ju lika lång tid att laga igen ett stort hål som ett litet. Om inte smidigare med ett stort.

Bara kapa gipsbiten med feinsåg och sen lägga dit en bräda som man skruvar takdosan i. Sen lägger man två brädbitar där man har skarven i gipsen där det hänger i luften. Skruvar fast brädan på varsin sida i gipsen så att det inte flexar. Sen är de bara spackla 2-3 gånger och måla lite. klart.


De få gånger man brukar göra doshål i väggen när det är rörstopp etc så tar man dosfräsen etc. Tar ett hål. gör det man ska. lirkar in en brädbit. håller emot och skruvar fast den i gipsen som sitter kvar och sen tar man den lilla biten man kapade loss och skruvar fast på brädan i hålet så att säga. Sen fixar målaren resten och är nöjd med att man har "lagat igen".
 
I det här fallet är det alltså en ny gipsskivan som ska upp i taket - där det redan sitter spånskivor som ska sitta kvar. Hålet som eventuellt ska göras ska alltså göras i spånskivan - för att få in brädbit och därmed kunna skruva upp dosa. Om hålet i gipsskivan har 20mm eller 100mm i diameter spelar ju ingen roll.

Men apropå din lösning för hål i vägg - menar du att det skulle räcka att göra ett litet hål i spånskivan, lirka in brädbiten och skruva fast den i spånskivan? Och alltså strunta i att krångla fast den i glespanelen..?
 
Jag har satt upp ett par såna där utanpåliggande uttag av Jula-kvalitet (eller kanske någon annan lågprisare). Jag satte långa skruv upp i en regel och jag är övertygad om att både mina skruv och den konstruktionen klarar långt över 15 kg. Plintarna minns jag inte men det hade jag nog gjort om de var dåliga.

Nu till det viktiga: Jag har hittills bara satt upp en enda gammal lampa och den sitter snett. Det är omöjligt att få dit den rakt eftersom den inte passar storleksmässigt på uttaget. Det hade aldrig hänt med ett infällt uttag. Men det kanske är standardiserat efter att den gamla lampan blev tillverkad.
 
Köper man Elko RS infällda lamputtag så får man även uttagsbrunnen infälld.. Eljo trend har brunnen utanför och kan ställa till de lite som Jonas nämner. Hur exxakt och övriga nya serier ser ut på den fronten har jag dålig koll på.

IKEA gjorde ju iaf om sina lampupphängningar för något år sedan att de ska monteras i kroken och pressas mot taket istället för den gamla designen som var att man skulle demontera takuttaget för att de skulle kunna gå dit.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.