Jag ska lägga väggpanel och i den väggen finns inbyggda uttag (med dosor för gips). Nu blir ju panelen 12-15 mm tjock. Kan jag använda förhöjningsringar för att komma upp i nivån och vilken produkt är lämplig? Eller måste jag riva ut allting och sätta in nya dosor?
Det handlar om en fastmonterad träpanel, kanske MDF.
 
Påbyggnadsring/förhöjningsring finns i många olika fabrikat och med olika "förhöjning" och det är sådana du ska ha. Man brukar få sätta en eller flera så att dom täcker biten mellan dosan och framkanten av den nya skivan. Det fins ringar för apparatdosor, kopplingsdosor och takdosor så man måste veta vilken typ av dosa dom ska passa till.
http://elbutik.se/product.html/pabyggnadsring-apparatdosa?category_id=1920
 
  • Gilla
-=fullmoon=-
  • Laddar…
Tack, elmont. Jag var osäker om det var OK att bara "förlänga" dosan på detta sätt.
Det är enkla apparatdosor och trådarna har gott om överlängd, så det blir nog bra.
 
Det du kan få göra är att skaffa lite längre dosskruvar.
 
Finns det inte ett par olika sorters gängor på dosskruv? Jag har för mig att jag har hört någon muttra om det i det här sammanhanget.
 
Det är mer än tre olika, M3, M3 med dubbelgänga och några olika "trägängor. Så det gäller att kolla innan man köper skruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.