nikasp
Torp från slutet 1700-talet. 2 plan om ca 42 kvm/plan. Allrum ca 25 kvm med öppen spis på BV där vi också bor nu innan vi hunnit fräscha upp ovanvåningen nästa säsong.Övervåning används just nu inte alls. På BV finns hall och kök och på övervåning trapphus och "kallvind" utanför jättestort sovrum också på 25 kvm.

Huvudsäkring 16A och osäker hur grupperna är. Räknade först på 25 kvm x 2 m takhöjd x 30 W/kvm = 1500 W i det som nu är sovrum nere. Tänkte köpa 2 st 700W oljefyllda element men då blir det 1380 W som är precis vad en 6A propp klarar. Hur skulle ni tänka, vi kan toppa med öppen spis och i köket finns gjutjärnsspis. Ska man ta betydligt lägre effekt 400-500W så det kanske finns möjlighet att sätta en radiator i köket också?

Vi vill kunna vara där på vintern men har inte indraget vatten så vi värmer bara upp när vi är där. Tacksam för lite tips!
 
Det finns ju alla varianter, jag har blandat gamla elradiatorer och nya oljefyllda. Köpte nyligen 2 stycken oljefyllda 400W på Jula för 399:- styck, dessa används för att värma upp en mindre storstuga. Kan monteras på väggen eller stå på golvet, vilket man vill. Bara att testa sig fram.
 
Kolla Blocket! Köpte tre fräscha Gnosjö oljeraddar (400, 400 och 300w) för 300:- i augusti. Räcker fint i min lilla stuga där rummen är små.

Jag stödeldar i kaminen med. Tror definitivt det är bättre med små element men i alla rum än 2st. 1000wattare och två rum utan.. Om du förstår vad jag menar. När värmen väl är uppe klarar mina små att hålla den på lagom nivå.
 
Redigerat:
Är det en gammal elinstallation säkrad 6A ska du först och främst inte ansluta ett antal elraddar med stickpropp, risk för varmgång och brand. En nyare installation har bättre förutsättningar att klara kontinuerlig last men elvärme ska helst vara fast installerad.
BV kök 750W, allrum 750-1000W, ett 400 i hallen.
Öv 750-1000W i sovrummet. Kallutrymmena behöver inte ha värme?
Fast installerade radiatorer på egna grupper, jag föredrar 400V för att få jämn last på faserna men det löser elnissen.
Köp raddar det står Frico, Adax eller Nobö på.
Huvdsäkringarna lär hålla om du inte har något övrigt extremt som drar ström.
(Oljefyllt eller inte är lite smaksak, en oljefylld luktar inte bränt damm annars blir det lika "jämn" värme av en modern konvektionsradiator med bra termostat.)
 
nikasp
Tack för alla tips, ska kollas upp. Utseende och storlek är viktigt också, helst 60hx90b (max 100b). Gillar Gnosjö Klimatprodukters elektroniskt styrda oljefyllda med klassiskt utseende och även att de bygger relativt lite. Gillar inte helt plana paneler, ser för modernt ut. Hinner inte fixa någon el i år dock så det måste bli stickpropp nu. Oljefyllt känns mest aktuellt pga att vi har en liten 6-månaders tjej eller finns det vanliga som inte blir heta?
 
Oljefyllda blir också väldigt heta, speciellt om de är underdimensionerade.
De lite dyrare tillverkarna som t.ex. LVI har lågtempererade som blir max 60°C.
Dock så blir det lågtempererade större för att uppnå samma effekt.
 
nikasp
Hmm, har räknat om igen och det rum vi sover i skulle behöva ca 1,2 kW. Enda sättet att inte överdimensionera OCH få 900 mm breda radiatorer är att köpa ett 700W och ett 400W av Gnosjö men då blir ena 600 mm högt och andra 300 mm... Är det helt förkastligt? Det ena blir väldigt dolt men det som är för lågt kommer att sitta väldigt synligt. Bara att montera högre upp på vägg och se glad ut?

Lutar åt de här: http://www.jula.se/catalog/bygg-och...yllda-radiatorer/oljefylld-elradiator-410150/ (Gnosjö KP)
 
nikasp
Det blev de där två pga lagom pris, bygger lite i djup och bästa utseendet. Hann inte montera på vägg än så de står på golvstativ just nu. De funkade helt OK tycker jag men blir väldigt varma. För heta för att ta tag i och flytta med bara händer. De kanske hamnar på ovanvåningen vad det lider men nu klarar vi vintern i Sörmland.
 
nikasp
hempularen skrev:
Du borde kanske titta på lite andra sortiment än JULA också. Det finns dubbelradiatorer som klarar högre effekt på mindre storlek, Ex:

[länk]
De där var riktigt fina men dyrare än jag vill just nu. Behöver nog 3 st till vad det lider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.