Hej !

Jag söker efter torrtoalett för stugan. Jag skulle vilja ha en lätt toalett som ser ut snygg.

Jag har fungerat frystoalett (Separett Freeze 2000 eller Biolan Icelett), eftersom frystoalett ser ut ganska bra och behöver varken ventilation eller vatten.

Vad rekommenderar ni?
 
Nackdelen med en frystoalett är ju att du måste bära bort skiten.

Jag tycker att en förbränningstoalett verkar bättre, men dessa kräver ventilation och är ganska dyra,
 
Har en Cinderella i stugan sedan 2år, funkar perfekt, reklamen stämmer, 1kaffekopp aska per vuxen och månad.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Håller med. Jag har en Cinderella sedan 4-5 år och den funkar hur bra som helst.
 
Jag med :D Cinderella.
 
S
någon räknat på pris?
 
Om man inte tycker att det är ok att lägga 40 000:- på en förbränningstoalett är nog en Separett bästa alternativet. Kostar ca 5 000:-, "vätskan" led ut via ett rör så det är bara själva latrinet som behöver tömmas. Luktfri, billig i drift. Har hart en i 5 år och är jättenöjd med den.
 
Har en villa separett och det känns väl.. *sådär* att behöva hålla på med familjens och gästernas lämningar. Köp en Cinderella istället, det tänker jag göra. Tvärless på "skitgörat" :)
 
Eevis skrev:
Hej !

Jag söker efter torrtoalett för stugan. Jag skulle vilja ha en lätt toalett som ser ut snygg.

Jag har fungerat frystoalett (Separett Freeze 2000 eller Biolan Icelett), eftersom frystoalett ser ut ganska bra och behöver varken ventilation eller vatten.

Vad rekommenderar ni?
Hej Eevis,
vi hade frystoalett i stugan de första 5-6 åren och det var ett riktigt skitgöra att bära ut tunga säckar med fryst (...), ha en stor äcklig tunna/kompost i utkanten på tomten och allmänt äckligt. Rekommendera inte om ni inte gillar säckar med avföring och massa tungt jobb. Även om den var hyggligt luktfri och fungerade ok så skulle jag inte rekommendera det till någon som kan ha något annat alternativ alls.

Sedan skaffade vi en Separett Villa9000, som jag ganska lätt installerade själv för 3-4 år sen. Billig i inköp, typ 6.000 kr totalt inklusive allting som behövdes - då hade jag redan rätt sorts eluttag, med separat brytare, bredvid toalettplatsen från den tidigare frystoan.
I stort sett luktfri tack vare inbyggt (tyst) fläkt och ett lååååångt rör som jag drog uppe på vinden och ut genom den gavel som vätter bort från uteplats, entre och de fönster vi brukar öppna...
Man måste fortfarande byta tunna med jämna mellanrum - hur ofta beror på hur många ni är där och hur ofta ni är i stugan. VI får byta nån gång per år ungefär, och har rätt ofta gäster där ute. Det innebär att det börjar stå ett gäng använda bajstunnor ute i skogen bakom förrådet nu... ska tydligen bli kompost på sådär 5-10 år, men det tror jag först när jag ser det.
Inte heller helt sällsynt att någon missuppfattar hur man måste göra och man får städa rejält nere i den _helt slutna tunnan_ som utgör själva toaletten, dvs. man kan inte hälla ner vatten och göra rent på något sätt, utan måste torka ur och sedan få upp allt smuts, flugor och vatten ur behållaren. Inte helt lätt då det ofta fastnar under snurrplattan m.m. och inte så kul heller.

i dagsläget skulle jag nog ha argumenterat hårdare för att lägga till 30.000 kr för en förbränningstoalett, typ Cinderella eller liknande, för att slippa det mesta jobbet och tunn-samlandet... men det trodde jag inte för några år sen.

Vi kan nog få tillstånd att bygga om vårt 2-kammar-avlopp till en 3-kammar-brunn och kommer så småningom att installera riktigt avlopp och spoltoalett(-er) istället - först då kommer stugan bli riktigt, riktigt skön att vara i ett längre tag. :)
 
Håller helt med Martin, första åren kändes det okej med separett (vi varmkomposterar dyngan) men nu vill man ha det lite bra. Vi tömmer tunnan ca. 2-3ggr/säsong (april-oktober)...
 
C
Det är ju just hanteringen som är den "tråkiga" biten med kompostvarianten, annars är det ju helt överlägset i enkelhet och kostnad. Därför har vi planerat att börja experimentera med att kompostera i själva tunnan. Dvs när tunnan är full ställer man den helt enkelt bara åt sidan och byter till en ny tunna. Efter ett år eller så hoppas jag att innehållet är färdig kompost som är roligare att hantera.

Det som formellt behövs är att ordna med någon sorts ventilation av tunnan som inte släpper in regnvatten eller insekter. Väl där ser jag inte hur det skulle skilja sig från en vanlig kompostlåda avsedd från ändamålet. Kompostcentrum trodde att det skulle bli för lite näring i tunnan, men jag kan å andra sidan inte se hur det skulle bli mer näring i en kompostlåda?

Någon annan som har erfarenhet eller varit inne på liknande funderingar?
 
Vad sägs om ett klassiskt utedass? Sätter man in en frigolitsits så blir det ändå okej större delen av året. Har man el där går det säkert att göra det ännu bättre med t.ex. värme och en fläkt så att man får undertryck ner i hålet. Tunnan kan man sedan lätt pirra iväg till latrinkomposten och vätskan försvinner ner i marken. Det är väl mycket enklare att tömma än en separett eller frystoa. Visst kan det vara lite drygt att gå ut då det är mörkt och kallt, men man anpassar sig nog.
 
C
Ett klassiskt dass, då tänker jag på ett dass utan tunnor och tjafs att ta hand om! :D
Är väl tyvärr inte tillåtet idag. :confused:
 
Martin E skrev:
Sedan skaffade vi en Separett Villa9000, som jag ganska lätt installerade själv för 3-4 år sen. Billig i inköp, typ 6.000 kr totalt inklusive allting som behövdes - då hade jag redan rätt sorts eluttag, med separat brytare, bredvid toalettplatsen från den tidigare frystoan.
I stort sett luktfri tack vare inbyggt (tyst) fläkt och ett lååååångt rör som jag drog uppe på vinden och ut genom den gavel som vätter bort från uteplats, entre och de fönster vi brukar öppna...
Man måste fortfarande byta tunna med jämna mellanrum - hur ofta beror på hur många ni är där och hur ofta ni är i stugan. VI får byta nån gång per år ungefär, och har rätt ofta gäster där ute. Det innebär att det börjar stå ett gäng använda bajstunnor ute i skogen bakom förrådet nu... ska tydligen bli kompost på sådär 5-10 år, men det tror jag först när jag ser det.
Fast där vill jag nog invända lite. Innan vi skaffade vår Separett hade vi vanligt utedass. För att få ha de krävde kommunen att man hade latrinkompostering, vi inköpte alltså en stor grön glasfiberbehållare avsedd för ändamålet. I denna, diskret placerad, tömmer vi våra Separettunnor. Man varvar latrinet med naturtorv, alltihop förmultnar sedan till kompost man kan gödsla med eller strö ut nånstans.
Glasfiberbehållaren har två kamrar, som används vartannat år alltså. Förmultningen tar ett år/säsong. När kammare nummer två är full, har innehållet i kammare nummer ett blivit till "jord", och är helt luktfri och kan som sagt placeras i trädgårdsland ed.
 
Har ni plats för det så överväg en mulltoa där förmultningsbehållaren hamnar under huset med åtkomst utifrån. Då kan man göra all hantering utifrån. Mycket trevligare, och huvudsakligen jord. Kräver dock ventilation. Kolla på mullis.se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.