Ehuu skrev:
Hoppa over laddomaten och bygg din egen laddutrustning.  Det blir billigare och battre.  
Kan du berätta lite hur man gör och vad man behöver?
 
Klostergården skrev:
Kan du berätta lite hur man gör och vad man behöver?
Du behöver en termiskventil o en cirkulationspump.. ;)
 
går det å fixa själv-cirk med de då?
jag har inte köpt laddomaten änn...
jag har precis svetsat färdigt acktanken, var tvungen att "choppa" den så den ryms i garaget, den blev på cirkus 4,25 m3, nu är det

"bara" att plugga alla röranslutningar å fylla den med vatten å provtrycka...
DSC00005.JPG
DSC00007.JPG
 
pellefant skrev:
går det å fixa själv-cirk med de då?
jag har inte köpt laddomaten änn...
jag har precis svetsat färdigt acktanken, var tvungen att "choppa" den så den ryms i garaget, den blev på cirkus 4,25 m3, nu är det

"bara" att plugga alla röranslutningar å fylla den med vatten å provtrycka...
[bild]
[bild]
Rejäl sak det där. När du nu ändå fixar din egna tank, se till att förse den med så många extra anslutninar som du bara kan komma på. För det är nu som det är lätt att fixa dessa. Du kanske inte behöver de just nu men jag lovar dig att du säkert kommer på några funktioner/anslutningar som du skulle vilja ha haft efter några års drift så sätt dig ner och fundera på vad du vill ha idag och vad du skulle kunna tänka dig att ansluta i framtiden plus några extra på olika nivåer.
 
ja jag har svetsat in lite x-tra rör här o var, för sol, golvvärme i garage, tempmätare, tempgivare... + in o ut.
 
En fråga.. Har läst lite om Laddomat 21 men det är en sak jag inte fattar. Vi säger att jag får strömavbrott, då öppnas nån ventil så att det blir självcirkulation MEN när jag inte har strömavbrott och pumpen stannar som den ska efter avslutad eldning, öppnas den ventilen då också eller? Ska den väl inte?
 
Backventilen öppnar vid behov så att det kalla bottenvattnet i acken kan strömma till botten av pannan.
När laddpumpen stannat kan eventuell glödbädd eftervärma i pannan och då tillåter backventilen det pannheta vattnet att strömma till acctoppen.

När pannan svalnat förhindrar backventilen att det heta toppvattnet i accen cirkulerar tillbaka till pannan.

 
Backventilen kan ju knappast veta om det är strömavbrott eller att man slutat elda så pumpen stannat. Fulladdad tank eller inte. .. ... Äh jag vet inte....

Ska vattnet självcirkulera mellan panna och tank när man inte eldar?

 
Vattnet kan självcirkulera enligt principen att varmt vatten i pannan stiger och ersätts av kallare vatten från tanken. Motsatsen (att tanken värmer pannan) hindrar backventilen (om den nu fungerar, ibland inte). Om du hinner tömma tanken på värme innan pannan har svalnat förs värme från pannan till tanken.

Detta påverkas ej av strömavbrott
 
hmm aja....ok.. trodde inte det skulle va nån cirkulation alls när man inte eldar..

. bygger mitt eget laddkoppel istället... har ju pump så varför betala för det.. sparar en hel del på det.
 
Du kommer inte på nåt enkelt sätt kunna bygga ett eget koppel som gör samma sak som laddomat 21, blir nog lika dyrt med termiska ventiler och backventiler.
 
jodå.

termisk ventil och backventil plus lite annat skit och det landar på runt 1500 spänn. Funktionen är den samma.

 
  • lk.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan Laddomaten fanns gjorde man ju alltid så, så det är klart att det fungerar. Ska man betala en rörknodd för att snickra ihop det påverkar timdebiteringen en bit. Laddomaten är ju monteringsfärdig, så att säga.
 
Jo klart en snubbe kostar så antingen gör man det själv eller som jag, betalar snubben med öl. =)

Och sen med funktionen. Det är samma sak, skillnaden är ju bara att laddomaten är i ett gjutet stycke.

Föresten, varför pratar dom flesta om Laddomat 21? Finns ju Termovar laddningspaket som acaso.se har. Baxi har väl också? Kassa grejjer eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.