Jag har ett gammalt badrum från 67 med blandarefäste på vägg mellan badkar och handfat. Väggarna är av betong.
Ska renovera badrummet framöver och sätta duschhörn samt handfat med egna blandare.
Dessa blandarfästen är enda varm/kall-vattenanslutningen i i badrummet och hamnar helt fel vid renovering. Mitt i duschväggen egentligen. och ovanför handfatet.

Med regler som att man inte får skarva och gjuta in i vägg fundera jag nu på vad det finns för möjligheter. Hur gör en totalentreprenör om jag beställer jobbet?
- Finns det godkända skarvar i vägg?
- Kan man bocka ut rören i vägg om man öppnar upp?
- Kan man fälla in skarvarna i väggen på ett kontrollerat sätt? (inte gjuta.)

Tack på förhand!
 
Har du funderat på att regla på befintlig vägg 70 mm, och dra nya rör från gamla vattenrören?

Isåfall sätt en vattentät servicelucka och dra rör-i-rör till de nya uttagen :)
 
Regla vore ju nåt om inte badrummet redan var så litet :)
En servicelucka har jag funderat på. Någon som har "gjutit in" en sådan lösning i betongvägg?

De nya anslutnignarna skulle egentligen bara behöva komma ut 300mm nedanför befintliga. De skulle gömmas av nya kommoden. Frågan är om man kan göra en öppen infällnad i vägg som tätskiktas och kaklas som resterande vägg.
 
Vad finns på andra sidan väggen?
 
Är det hus? Har du källare?
Var kommer vattnet från?
Man borde kunna bila ett hål som man tätar och ha kopplingar i det, förslagsvis i komoden då kan det vara öppet
 
Aldrig funderat på att fimpa de gamla rören där de börjar och dra nytt?

Protte
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Utanpåliggande rör är ju en lösning om det går att komma åt början på lämpligt vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.