K
Hej käraste byggare! Jag har letat runt lite på nätet och fastnat för detta forum där det verkar finnas många trevliga människor som faktiskt kan något om hus och inte bara gissar hej vilt.

Det här är min fråga: Om jag köper ett renoveringsobjekt, funkisvilla från 1939, kontant utan lån –*och det visar sig att pang, allt måste renoveras för en miljon kronor som jag inte har –*kan jag sälja rasket då för samma summa (om någon vill köpa, jag måste ju berätta om miljonfelet i så fall?!) eller bara lämna huset (det står i ett villaområde där folk bor)? Jag menar, kan de TVINGA en att ta hand om sin fastighet?

Jag behöver höra lite worst case scenario innan jag hoppar på tåget på grund av min magkänsla (som säger att det är kul att renovera, och det säger den för att jag bor i astråkig och trygg hyresrätt nu).

Huset har nytt tak lagt av fackman men svart, så det finns inget kvitto på det om det skulle vara felbyggt.
Kommunalt vatten och avlopp draget för tio år sedan.
Pelletspanna, vattenburet system i hela huset.
Två våningar och en källare.
Nyligen gjuten källare i cement med nya avlopp –*jag vet inte hur hemmagjort det är och hur bra de var som gjorde det, kan det innebära några problem? I så fall vilka problem? Mögel, sprickor, kan huset rasa?
Dränering runt huset behöver göras till våren, säger säljaren.
Huset har stått obebott i två vintrar, ouppvärmt och tömt på vatten. (Vad händer när jag sätter igång det?)

Sen är det kök, badrum och ytskikt som behöver renoveras för att vara snyggt men sådant förstår jag mig bättre på. Jag har mer tid än pengar och en händig kusin en bit bort som har byggt hus förr. Det jag är orolig för är sådant man aldrig har behövt lära sig i lägenhet. Värme, vatten, rör, el.

Jag fattar att det kommer att kosta alla pengar jag tjänar i flera år. Det är okej, det gör ju redan hyresrätten. Men om det går riktigt åt helvete, hur åt helvete kan det gå då?
 
Det värsta som kan hända om du köper huset och inte gör något är att det kan komma att tvångsförvaltas av kommunen på din bekostnad. Det är visserligen en lång process men ändå.
Jag tycker att du skall lägga pengar på en besiktningsman innan köpet.
 
K
Tack, ja. Jag har kollat upp vilka besiktningsmän som finns i närheten. Men det verkar också vara lite som en chansning om man läser andra om vilka erfarenheter de har av besiktning.
 
Se till att det är en godkänd besiktningsman så finns det garantier om det ändå skulle gå snett. Han/hon skall vara ansvarsförsäkrad.
 
Om man köper ett renoveringsobjekt så kan man så gott som alltid utgå från att det kostar en miljon att renovera, om man inte gör jobbet själv, då kanske man kommer undan med en halv miljon. Så vad din besiktningsman egentligen behöver göra är att se hur mycket fel man hittar, och om dessa kostar en eller två miljoner att åtgärda.
 
K
Tänkte det också om besiktningsmannen, att jag vet ju redan vad den kommer säga. Så man står och tvekar mellan att köpa jättebilligt och renovera upp till bra standard eller att köpa ett hus som har renoverats löpande för ungefär samma kostnad. Frågan blir då var man vill bo. Det är nästan existentiellt det här. :)
 
Det beror ju på lite.
En tvångsförvaltning tror jag inte är trivial, kommunen är nog inte sugen på att ta på sig ansvaret för massa ruckel utan det är nog sista utvägen.

Det du tar på dig är ev. samfällighetsavgifter samt den kommunala fastighetsavgiften och om det finns ev andra obligatoriska kommunavgifter (man kanske inte kommer unan tex VA/Sopor även om man inte använder huset).

Men ligger det så illa till då ?
Annars borde risken maximalt vara vad du lägger ut - så kan du ju skänka bort tomten/rucklet i värsta fall...

På din beskrivning låter det iofs inte som ett ruckel utan ett fullt beobeligt hus, även om det skulle kunna finnas saker som måste fixas ?

"Obebott men tömt" - dvs lite chansning - det kan ju ha börjat läcka i ngt rör osv- inget som är omöjligt att fixa förstås, men man måste nog vara där några veckor efter att ha slagit igång det och kolla av så det inte läcker (annars kan det ju uppstå fuktskador).
Jag tror det är rätt liten risk att ngt "helt plötsligt" skall kosta "en miljon" - men en ny panna, elelr ta dit en elektriker för ngt akut fix eller öris för rör som läcker skulle kunan kosta iaf några tiotals tusen.
men köper du ett hus så skall du ju iaf ha 100 000 i buffert skulle jag vilja säga - särskilt om du från början vet att du skall renovera lite....

/K
 
  • Gilla
kattvind
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.