Näe, försvinner av sig själva tar nog väldigt lång tid. Vår "lilla" murgröna hade dessutom växt upp i takfoten och integrerat sig med denna. Vet inte hur många timmar jag slet med stålborsten innan jag kunde måla om takfoten nu i somras... :)

På mexitegelfasaden finns det fortfarande massor av små "fötter" kvar, stålborste funkar men är drygt jobb.
 
Man är ju olika.... Klätterväxter på fasad tycker jag är fantastiskt. Att det blir växtrester kvar är inget jag ens skulle reflektera över.

640px-Jorchr_-_Alnarps_slott.jpg
 
  • Gilla
Anna Sevens och 2 till
  • Laddar…
Det blir dyrt den dag fasaden ska renoveras ... dessutom mår nog inte fönstren så bra heller.
 
Klätterväxter som på slottsbilden kan vara väldigt vackra, fukt tränger däremot in och förutom att puts/sten/stomme förstörs så kan bli ett hemskt inomhusklimat om man har alldeles för mycket.
För att få bort det så brukar det krävas lite jävlar anamma :)
Börja med rotborste och jobba dig uppåt i borstens hårdhet (lätt att förstöra teglet med för hårda borstar). finns även olika typer av medel/syror.
Högtryckstvätt är inte heller en dum idé men gör det på våren som tidigare nämnts

Saltsyra är min personliga favorit, men börja med rotborste och vatten ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Claes Sörmland skrev:
Har du testat högtryck? Annars kanske rotborste?

Eventuella organiska rester/missfärgningar efter en rengöring går att bleka med Klorin. 20%-lösning i sprayflaska har gjort underverk mot alger och lavar på eternitplattorna här.
Nej! INTE högtryck på tegelfasad. Har testat detta på en liten yta på en likadan fasad. Var beredd att laga fogarna efter isåfall, för de håller ICKE för detta. Växtresterna sitter så brutalt att man inte får bort dem med lägre tryck för att skona fogar.

Jag har dessvärre inget förslag på hur man får bort det annars, mer än att försöka skura bort det från stenarna..
 
S Stingray468 skrev:
Jag har blästrat en röd teglad innervägg som var nerkladdad med murbruk sen huset byggdes på 60-talet. Blev jättebra och gick någorlunda snabbt. De stenarna var dock slätare än de gula på bilden, så jag vet inte om en del av strukturen försvinner, men det är väl bara att prova. Förutsätter att de är genomfärgade. Funderar på att även blästra en yttervägg som har haft någon klängväxt på sig och blivit grå, men har inte hunnit ännu.
Hej Stingray

Har du blästrat ytterväggen och hur blev i så fall resultatet?

Har du någon före/efter bild?
 
J Jonasdasaxelsson skrev:
Hej Stingray
Har du blästrat ytterväggen och hur blev i så fall resultatet?
Har du någon före/efter bild?
Det var en innervägg med samma tegel som vi har i ytterväggen. Det blev lite ljusare på de ställen jag blästrade, men det syns inte direkt, då teglet inte är helt slätt i färgen/bränningen i alla fall. Och om man vill kan man lägga ner mer jobb på att tona mellan blästrat/ oblästrat.

Som du ser har jag inte brytt mej att ta bort allt kladd, utan bara det värsta.

//Lasse
 
  • En delvis blästrad tegelvägg med ojämn färg och textur samt några kvarvarande kladdfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blästrade du med sand, och hur klarade fogarna blästringen, släppte/lossade något av fogarna?
 
J Jonasdasaxelsson skrev:
Blästrade du med sand, och hur klarade fogarna blästringen, släppte/lossade något av fogarna?
Blästrade med aluminiumsilikat (hade det hemma). Har ingen jättebläster så det är bara att sikta in sig på några kvadrat cm i taget och så fort tar det inte så att man riskerar att gröpa ur fogarna.
 
Murgröna som täcker en tegelfasad med synlig vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult räfflat tegel med rester av murgröna efter borttagning på en fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En renoverad gul räfflad tegelfasad med spår efter borttagen murgröna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

För er som ska börja eller har börjat att ta bort murgröna från tegelfasad.

Har precis tagit bort 2st monstermurgrönor från fasaden med gult räfflat tegel, och det blev mycket ”lämningar” kvar efter detta.

Men körde med högtryckstvätten på teglet (inte på fogarna), och det mesta spolades då bort. Var inga problem med att teglet skadades av detta, började ganska långt i från och gick närmre med högtycksstrålen.

De strån som blev kvar brände jag bort med tändare och borstade där efter med en mellanhård borste.

Så just nu är jag sjukt nöjd och glad att det funkade. Bara typ 60 kvadratmeter vägg med lämningar kvar av ungefär 80 nu då
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Vi får hoppas att du inte tappar tålamodet och går till slutsteget på en gång ..
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Vi får hoppas att du inte tappar tålamodet och går till slutsteget på en gång ..
Haha, lite sugen var man allt att dra fram flamethrowern en stund efter man börjat dra och pilla i dessa jättebuskar vill jag lova :)
 
"Haha, lite sugen var man allt att dra fram flamethrowern en stund efter man börjat dra och pilla i dessa jättebuskar vill jag lova"

Tvärt om för mig. Det finns ett hus i ett bostadsrum som har sådan charm. På ena gaveln växer en jättestor klätterhortensia.
 
H hallar skrev:
Vi har ett fint tegelhus ifrån 1975 med gult tegel. Tyvärr har förra ägarna låtit en klätterhortensia växa upp länge en spalje och stuprör och ut över teglet. Den försöker även växa upp på träpanelen om den inte stoppas. Helst hade jag velat ta bort hela växten eller i alla fall beskära den kraftigt. Tyvärr lämnar växten märken på väggen. Finns det något bra sätt att ta bort dessa utan att skada teglet eller murbruket? Se bifogade bilder

[bild]
[bild]
Detta är ett 9 år gammalt inlägg… vet inte om någon ser detta.., men hur gick det med borttagning..? Vi sitter med exakt samma problem nu, köpt ett hus från 1978 som vi dränerat och då blev tvungna att ta ner en enorm klätterhotensia som satt sig på hela tiden ena gaveln, så svårt att få bort resterna.. grannar har rester kvar sen 7-8 år tillbaka i tiden. Finns det inget medel man kan använda utan att riskera att bli blind eller dö på kuppen… 😅😂
 
Det gick som sagt bra, men det tar tid. Något mirakelmedel känner jag inte till men jag skulle tro att det går något lättare om ni låter växtresterna torka över vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.