min Laddomat 21:a är från -99 och jag har bytt en unionventil eftersom den läckte vid avstängningen.

/Peter
 
så en laddomat är värdelös om man tex måste drar rören en längre sträcka alt över ett dörrhål...

vad finns det för andra alternativ?
 
Värdelös på en längre stäcka vet jag inte riktigt? All rördragning som går en längre sträcka innebär ju mer eller mindre värdelösa förluster.

Över dörrhål ska du absolut inte gå, om du vill ha kvar någon form av självcirkulation. Annars går det ju, men då måste du pumpa över all laddning.
 
så gick det för att man tog den latversionen... jaja får väl komma på nån annan smart lösning... trådlös värmeöverföring?!



 
likblek skrev:
så en laddomat är värdelös om man tex måste drar rören en längre sträcka alt över ett dörrhål...

vad finns det för andra alternativ?
Bila ner returen i golvet.. ;)
 
det kan du fetglömma.. golvet är gjutet för två veckor sedan fyllt med golvvärmeslingor och andra rör.. så därför blev jag så glad när jag kom på att jag kunde dra upp rören ovanför dörren och slapp dra dessa gigantiska +prisol rör på 22mm i golvet...


blir ngn annan typ av pump och avluftningshistoria ist...
 
22 mm? Jag har 35 mm, och det vill till, för att pumpen ska hinna bli av med all värme från pannan.
 
jag kommer inte ha en vanlig panna utan här pratar vi vattenmantlad kamin på absolut maxefekt 10 kwh och då kommer en del av den värmen spridas ut i rummet....

om man köper en rökgastemostat som man ställer lite för högt för att eg vara maximalt effektivt och kopplar den till en cirkpump med lite fräs så borde väl en dörrpost mm inte ställa till med för mkt problem tycker jag... eller?

hur som helst så kommer det gissningsvis bli bättre än vad jag har nu med en energikasset som matar ut 5-10 kwh i ett matrum med dålig värmespridning..
 
likblek skrev:
det kan du fetglömma.. golvet är gjutet för två veckor sedan fyllt med golvvärmeslingor och andra rör.. så därför blev jag så glad när jag kom på att jag kunde dra upp rören ovanför dörren och slapp dra dessa gigantiska +prisol rör på 22mm i golvet...


blir ngn annan typ av pump och avluftningshistoria ist...
Ok då förstår jag att du inte vill göra de.. :-[

Men de är bara självcirkulationen du tappar så då kan du ju köra med en laddomat 10 som saknar den..
 
Vilket visar klokheten i att tänka efter före. Men det är ju lätt att säga.

Jaha, bara 10 kW, det var ju skillnad. Min panna ger nog drygt 40 kW, när den går för fullt. Märkeffekt 35 kW. Skillnad, som sagt var.
Har man ett ganska stort och gammalt hus får man ha panncentral därefter.
 
återigen så får man ta ett snack med smeden som byggde huset runt 1850.. han missade lite grejer. tex pannrum...

nej detta kommer bli en bras eller pelletskamin som ska stå i matrummet... har dock tröttnat på att få 28 grader i matrummet när man eldar på lite och marginella skillnader i de övriga rummen..

men det är lång väg att gå.. tänka efter före är ju alltid bra men när man är ett blåbär på både värmeinstallationer och badrumsrenovering så får man ha det i tankarna före man gräver ner sig i alla missarna.. vem vet golvvärmen kanske läcker óch då får man ju ett ypperligt tillfälle att göra om och göra mer rätt :)
 
dessa omtalade laddomater: har de kraft nog att trycka vattnet genom en kulvert på 12m + ett dörrhål?
 
Gomma skrev:
min Laddomat 21:a är från -99 och jag har bytt en unionventil eftersom den läckte vid avstängningen.

/Peter
Min Laddomat från -98 började läcka i två unionventiler för två år sedan. Jag skickade ett mejl till Termoventiler och undrade om det skulle vara så och fick två nya per post utan kostnader. Det kallar jag service eller var de medvetna om att de inte är speciellt bra i kvalitet?
 
likblek skrev:
dessa omtalade laddomater: har de kraft nog att trycka vattnet genom en kulvert på 12m + ett dörrhål?
Enligt termoventiler så klarade bara laddomat 21:an max 6 meter rör..
 
vad kul då har man ännu en sak som man måste lösa med eget hemmapulande...

jaja det växer ingen mossa på en sten som rullar :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.