1. Det kommer inte bli jämnt, små dalar kommer synas i släpljus.
2. Bästa valet oavsett underlagg (nytt, gammalt) eftersom det blir en slät yta. Tidskrävande.
3. nja, det är nästan samma sak om microlitduk. Spacklingen behövs oavsett, även om den kanske inte är lika krävande i detta fallet. Det hänger lite hur ljuset rör sig i rummet. Det är svackorna som kommer synas, frågan är hur mycket man kan acceptera.
 
Ok, jag trodde att man kunde få latexfogen slät med hjälp av fingret bara (självklart inte på millimetern men..) och att två lager färg på det borde räcka för att dölja nyansskillnaderna.

Jag uppfattar microlit som en armering för att förhindra sprickor, medan easy cover (eller motsv) är en tjockare väv som jämnar till en yta. Dvs två helt olika saker..? Jag lutar åt att köra easy cover på alla väggar sen, efter att ha spacklat hål och liknande förstås. Verkar smidigt.
 
tasman skrev:
Ok, jag trodde att man kunde få latexfogen slät med hjälp av fingret bara (självklart inte på millimetern men..) och att två lager färg på det borde räcka för att dölja nyansskillnaderna.
Slät, ja, men inte jämn med resten av ytan.

Jag uppfattar microlit som en armering för att förhindra sprickor, medan easy cover (eller motsv) är en tjockare väv som jämnar till en yta. Dvs två helt olika saker..? Jag lutar åt att köra easy cover på alla väggar sen, efter att ha spacklat hål och liknande förstås. Verkar smidigt.
Det är nog rätt uppfattat. Min erfarenhet av easycover är att den speglar underlaget väl. Så att köra den på lätt slipade nedrivna tapeter kommer inte fungera bra. Men bredspacklade och slipade väggar blir jämna och fina, och då fungerar den utmärkt som underlag för målning.
 
Nu har jag varit nere och pratat med två olika färghandlare, båda skruvade på sig och pekade på troliga sprickbingar vilket alternativ jag än skulle välja (av de som innebär mjukfog/spackling och/eller duk). Båda föreslog istället att sätta upp renoveringsgips.

Så nu är jag tillbaka på det, haha. 6mm gips, sannolikt detta: https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/renoveringsgipsskiva-p07006
Jag skär till kortsidorna själv (även ut mot väggarna?), spacklar+remsa+så många finspacklingar som behövs tills det blir slätt. Därefter måla direkt alternativt kanske sätta upp en microlit och måla på den..

Sen kör jag nog easy cover på väggarna och latexfog i skarven mellan vägg/tak
 
Brakslappen är att de skivorna är svåra att monterna.
Nästan ända sättet är en gipsvagga och montagelim, samt 20min sätttid.
Dom är är inte så tunga, men väldigt känsliga för stötar och man kan knappt lyfta dom en person för de kan knäckas.
 
Jag kör vanliga 13mm, jag litar på dina kloka ord corre :)

Ska ner och handla idag eller imorgon tänkte jag. Ska jag köpa 900 eller 1200 skivor?
Jag skissade lite hur de ska sättas och kommer fram till att det blir 6 skivor oavsett om jag köper 1200 eller 900 (givet att det är 900x2500 och 1200x2400). Dock mer svinn om jag av. 1200 skivorna.

Det blir 2 långa skarvar och 3 korta med 1200 skivor, och 3 långa och 4 korta med 900 skivor. Färre skarvar är såklart bra, men de större skivorna är självklart jobbigare att arbeta med. Jag tror dock inte att jag klarar mig utan att hyra en skivlyft så då är det väl skitsamma ändå, eller hur?

Vilken skruvlängd? Ska jag köpa så att de stannar i spånskivan för att undvika att råka skruva genom ångspärren eller måste jag hitta glesen och endast skruva där den sitter? Spånskivorna är cirka 13mm tjocka.

Förresten, dum fråga kanske men visst ska kanten mot vägg vara rak? Dvs man skär bort fasningen?
 
yes, rak kant mot väggen.
Jag hade taget 900skivor, lättare att bära.
Skruva med 25mm skruv, var försiktig med hur hårt du drar dom.
 
Så, nu är skivorna inhandlade, imorgon ska jag fixa allt smått och börja jaga skivlyft.

Jag mätte upp glesen uppifrån och upptäckte att den föga förvånande sitter vid skarvarna på befintliga spånplattor, cc60. Vad jag inte vet är hur djup respektive panel är, men den kan ju inte vara mindre än 20mm iallafall. Så frågan är vilken skruv jag ska köra på?
13mm gips+13mm spånskiva+minst 20mm glespanel blir 46mm. Vilken skruv tycker ni jag ska ta?

31mm eller 41mm?

En annan sak: Ska man lämna en glipa mot vägg och/eller mellan skivorna på någon millimeter? Har för mig att jag läste det någonstans men kan inte hitta det nu..
 
kör 31mm, jag gillar den grovgängade sorten. Det brukar skrivas på pkt vilken typ av mtrl den ska fästa mot, gängstigningen och spetsen är lite olika beroendepå.

Kör rätt tajt så det räcker med liten sträng mjukfog mot väggen. en två mm max. Du ville väl åt en betonglook? Då ska det vara riktigt tajt.
 
Ok, jag kör på dessa:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...skruv/gips-spanskiveskruv/gipsskruvar-302317/
http://www.clasohlson.com/se/Gipsskruv-för-trä-och-stål/40-9563-5

31mm vid gles, 25mm direkt i spånet. Tänkte slippa behöva skarva endast på gles så då kan 25mm vara bra.

Betonglook? Jag tänkte köra utan lister om det är det du menar? Så bara latexfog och sen måla? Om jag nu inte bestämmer mig för att lägga ett lager microlit först, inte bestämt mig för det ännu. Inget spackel mot vägg eller i hörn?

Den här sidan säger att man bör lägga en skarvremsa även mot vägg, fast då i vävlim istället för spackel.
http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/tak/snyggt-tak/
 
Dra inte skruven för hårt bara, den är känslig för rätt moment, huvudet ska precis under kanten på gipsskivan utan att penetrera pappret.

Jag hade mjukfogat så man får lite elastisitet i skarven.
Finns många skolor ;)
 
Japp, ska köra med djupstopp, har förstått att det är känsligt med skruvens djup.

Då ska jag bara kolla hur raka väggarna är med hjälp av snöre, för om väggarna är snea bör man sätta första skivan på rad 2 har jag förstått. Dvs 80cm från långsidevägg. På kortsidan är rummet så kort att det bara blir knappt 1,5 skiva, så där börjar jag direkt mot vägg tänker jag.

Hål för lampsladd är bara att köra vanlig träborr va?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...askiner/borr/borr-for-tra/centrumborr-181433/
eller ska man ha en hålsåg?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...alsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsag-189127/
 
Ingen takdosa? Isf vanlig flatborr bara
 
Näe alltså, det är bara ett 25mm hål i spånskivan nu där sladden hänger ut. Kan jag ens göra något annat än att låta det fortsätta likadant genom gipset? Iom. att jag inte ska ta ner spånskivan menar jag.
 
Nä, det är bara att köra vidare, om du inte vill ha en mer dold montering av takmapa och passar på att montera en dosa nu. Det gör ju inget om du sågar hål i taket och kortlar för en riktig takdosa nu när du ändå ska lägg nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.