Hej allihop! Hoppas att alla har en härlig söndag kväll. Jag har precis avslutat min jobbdag med fasade. (Tilläggsisolerar)
Jag upptäckte att en vägg var kass sen en gammal vattenläcka och även bjälken blivit kass. Jag kunde byta reglar och skivor på väggen men jag har lite svårt med bjälken. Den sitter ju delvis innanför innertaket och är inte en "normal" bjälke om man säger så. Flera "småreglar" sammansatta till en stor och inklädd med något skivmaterial.
Vad ska jag göra? Det är bara den översta som är dålig de andra är fint. Allt är torrt också. Ska jag bara låta det vara? Lite väl stort projekt annars tänker jag. Lite som att sminka en gris också, huset är byggt 62.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar ju som att lasten från taket går det på de två sidoreglarna på den improviserade limträbalken. Så det som skulle kunna hända är att skruvarna som håller sidoreglarna i limträbalken trycks nedåt med takdeformation som följd. Om du ska göra någonting så montera plankor på limträbalken alldeles under sidoreglarna. Då tar dessa upp eventuella krafter från sidoreglarna och minskar lasten på skruven i den ruttna balken.

Jag tror att det räcker alldeles utmärkt med vanlig 28 x 70 monterade med ordentliga skruvar.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
skruvlimmad då ;)
Alt tillsågade laxade plywoodremsor 12 el 18mm, lättare att snygga till efteråt kanske.
 
Laxade plywoodremsor? Vad är det? :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.