JM håller just nu på att åtgärda att de använt sig av fel färger på fogen (kök, bad, hall).
Jag är lite rädd att de (underbolag) kommer applicera detta som ett nytt lager ovanför den gamla (det har gjorts försök på det för att täcka över lufthål långt efteråt - dvs olika djup syns på fogen, samt med olika kulörer).

Måste man inte riva ner allt och göra om från början?

Jag vill använda mig av rätt argument mot de om det blir till en diskussion ang. detta.
Tacksam för alla svar.
 
Det går att skrapa bort gammal fog och lägga på nytt, utan att all riva bort kakel och klinkers.
 
Finns det någon nackdel att göra så? Dvs finns det risk att det inte sitter lika bra som om fogen lagts på i början?
 
Ytterligare en fråga jag har är en 2cm utrymme mellan tak och kaklet på väggen. Här har de applicerat på enbart silikonfog pga de säger att det inte går att kapa kaklet (kaklet kommer i en nät, men det borde väl gå att kapa?).
Det ser väldigt fult ut med silikonfog på 2cm - så finns det några andra lösningar här?

De har börjat sätta kaklet från bänkskivan och uppåt, men borde de inte ha börjat från mitten för att undvika ett så stort utrymme i taket?
 
Pushparaj Marius Silva skrev:
Finns det någon nackdel att göra så? Dvs finns det risk att det inte sitter lika bra som om fogen lagts på i början?
Nej, att skrapa ner fogen och lägga på ny görs ofta. Det viktiga är bara att man inte skrapar för ytligt.
 
  • Gilla
Pushparaj Marius Silva
  • Laddar…
Pushparaj Marius Silva skrev:
Ytterligare en fråga jag har är en 2cm utrymme mellan tak och kaklet på väggen. Här har de applicerat på enbart silikonfog pga de säger att det inte går att kapa kaklet (kaklet kommer i en nät, men det borde väl gå att kapa?).
Det ser väldigt fult ut med silikonfog på 2cm - så finns det några andra lösningar här?

De har börjat sätta kaklet från bänkskivan och uppåt, men borde de inte ha börjat från mitten för att undvika ett så stort utrymme i taket?
Självklart går det att kapa, men troligtvis har du någon mosaik och de tycker väl det har varit smidigare att klippa där nätet binder ihop bitarna. Är det hela 2 cm kan du kräva att de åtminstone ska sätta en bit där. Snyggare kan dock vara att sätta en taklist som döljer skarven.
 
  • Gilla
Pushparaj Marius Silva
  • Laddar…
Ta några bilder så kan du får bättre råd.
 
Bifogat är några bilder:

IMG_4761.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4762.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4764.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj! Takvinkeln liksom innerhörnet ser ju inte alls kul ut. Jag skulle inte vilja godta så breda fogar.
 
kallun skrev:
Oj! Takvinkeln liksom innerhörnet ser ju inte alls kul ut. Jag skulle inte vilja godta så breda fogar.
Ja, därför ska de göra om fogningen. Dock verkar det som att hela planeringen av detta är felaktigt utfört. Det är ju ett tjock lager silikonfog överallt.

Pratade med de nyss igen, och de skulle göra ett försök att åtgärda och sedan skulle en besiktningsman få göra ett utlåtande.
 
Se då till att ta dit en egen besiktningsman du väljer. JMs kommer garanterad att säga att det är ok..
 
kallun skrev:
Se då till att ta dit en egen besiktningsman du väljer. JMs kommer garanterad att säga att det är ok..
Ja, det kanske är smart att göra så. Vart kan man hitta en bra besiktningsman? Vad kan det kosta att bara kolla detta i köket? Bor i Stockholm (norra sidan)
 
Man börjar i princip alltid en plattsättning vid bänkskivan i ett kök för det ser riktigt jäkla fult ut att ha kapade plattor där då det är mest synliga stället.
Den stavmosaiken du valt är riktigt hårda och att dela dem längsgående är i princip omöjligt.
Möjligtheten att vattensåga dem finns men då är det något man måste avtala med hantverkaren för det tar enormt mycket tid och det är sällan någon som är intresserad av att betala för detta.
På nybygge läggs där aldrig tid på sådana specialsaker t.ex.

Personligen hade jag dock hårdfogat istället för latex/silikon som de valt att lägga.

Vad gäller byta ut fogen så måste man kratsa ur ner till 1/3 av fogens djup i alla fall för annars får inte nya fogen fäste.
Det går inte bara att lägga ett tunt lager utanpå den befintliga för det flagnar snabbt av.
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Man börjar i princip alltid en plattsättning vid bänkskivan i ett kök för det ser riktigt jäkla fult ut att ha kapade plattor där då det är mest synliga stället.
Den stavmosaiken du valt är riktigt hårda och att dela dem längsgående är i princip omöjligt.
Möjligtheten att vattensåga dem finns men då är det något man måste avtala med hantverkaren för det tar enormt mycket tid och det är sällan någon som är intresserad av att betala för detta.
På nybygge läggs där aldrig tid på sådana specialsaker t.ex.

Personligen hade jag dock hårdfogat istället för latex/silikon som de valt att lägga.

Vad gäller byta ut fogen så måste man kratsa ur ner till 1/3 av fogens djup i alla fall för annars får inte nya fogen fäste.
Det går inte bara att lägga ett tunt lager utanpå den befintliga för det flagnar snabbt av.

Hur är det med höjden på bänkskivan? Finns det någon regel på hur hög den exakt måste vara?
Tänkte att denna i så fall kanske borde ha anpassats mot kakel-arken?
 
Pushparaj Marius Silva skrev:
Hur är det med höjden på bänkskivan? Finns det någon regel på hur hög den exakt måste vara?
Tänkte att denna i så fall kanske borde ha anpassats mot kakel-arken?
Så fungerar det inte med plattsättning.
Plattsättningen utgår från bänkskivan och uppåt.

Köket monteras normalt som standard på en höjd av 870mm till ovankant bänkskåpen idag.

Kanske skulle valet av kakel/mosaik anpassats istället om man nu inte köper att det blir större fog uppe... ;) :)
 
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.