Jag köpte nu två st vägglampor för badrummet, en av armaturerna skall G9 halogenlampan peka uppåt, o får inte pena neråt, kanske för att haloganlampan kan glida ur? Det frostade glaset moneras med två skruv i armatrurens bottenplatta o sitter fast oavsett hur jag monetar armaturen.

Den andra armaturen är rund, består av en bottenplatta som skruvas fast i vägg, och sedan skruvar man på glas-"plafonden" med bajonettfattning. Denna armartur kan monteras i tak o vägg, men e27 lampan måste även här vara riktitad uppåt mot taket, varför undrar jag? Jag vill ha min peka ner så den ger bättre bra ljus i ansikte/badrummet.

Det finns inga hängande kablar som kan brännas oavsett hur man monterar lampan. Jag köpte även en 3:e vägg/tak-lampa från ikea som har 3st e14 socklar som sitter i en "cirkel"-form, dvs vissa blir "upp o ner" hur jag än monterar armaturen, så varför skulle det gå bra med denna armartur o inte de övriga?

Är det för att någon anser att ljsuet skall tryckas upp mot det vita taket för att ge bäst ljusspridning?
 
IP klassning kanske?
Jag är övertygad om att det inte har med själva ljuskällan att göra iaf.
 
Montera hur du vill... Varför bry sig om dessa instruktioner?
 
vilpi skrev:
IP klassning kanske?
Jag är övertygad om att det inte har med själva ljuskällan att göra iaf.

Borde inte vara det. Mkt märkligt i alla fall. Ja menar sitter armaturen i taket så finns det ju inget "upp eller ner"
 
C
Jag kan mycket väl tänka mig att det har med värmefördelningen att göra. Det blir jäkligt varmt ovanför en halogenlampa. Det faktum att det finns armaturer där lampan pekar nedåt innebär inte att alla liknande armaturer är lämpliga att användas på det sättet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
gusvo085 skrev:
Montera hur du vill... Varför bry sig om dessa instruktioner?
Instruktionerna finns av en anledning. Som cpalm påpekar är det troligtvis på grund av värmeutveckling som tillverkaren har valt att lampan ska peka uppåt. Om det börjar brinna för att du har monterat lampan uppochner (trots anvisningar) så tror jag inte att ditt försäkringsbolag gladeligen betalar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.