Håkan skrev:
Min panna och tankar har 1" anslutningar, jag har använt 28mm cu rör precis som Termoventiler AB rekomenderar till laddomat 21, för pannor upp till 35 Kw.

Såg så klent ut på kortet... men det måste vara för de stora tankarna.. ;)
 
Det verkar fungera iallafall, skiktningen funkar kanon. Vad skulle bli bättre med grövre rör, självcirkulationen?
 
Lägre strömningshastighet i rören underlättar skiktningen när vattnet pumpas in i tankarna. Men det fungerar ju tydligen bra som det gör, så då spelar det ingen roll.
Självcirkulationen går lättare i grövre rör. Vad som är tillräckligt beror även på hur långt det är mellan panna och tank.
 
enl termoventiler behövs inga mer "grejor" än laddomaten som säkerhetssystem för pannanläggningen, dvs inga syr-ventiler. övertrycksventil behövs givetvis
 
jag har läst tråden-puuh! tolkar det som att ötrycksventil + fläktstopp+överhettningsskydd+laddomat borde räcka?
fick hem v65an idag, ställde in den i garaget och packade upp den. har precis skummat igenom foldern som följde med. där står på sidan 8 att "En termisk ventil typ TBM Laddkoppel måste ovillkorligen installeras mellan pannan och ackumulatortankarna. Detta är ett krav för att våran garanti ska gälla."
ska man tolka det som att laddomat 21 inte duger? fördelen med laddomaten är ju att den funkar vid elavbrott, en motorshunt kräver ju el...
 
Det är samma sak som Laddomat 21.
 
apersson850 skrev:
Det är samma sak som Laddomat 21.
Enligt termoventiler så är den för pannor upp till 80 kW så den ska gå fint o ha till v65:an..
 
enöigt trebema(calmarpannan) så klara inte en "vanlig" laddomat 21a av v65an, men enligt två olika källor ska det funka med "7meters" pump.
termoventiler kommer att släppa en sådan laddomat ´någon gång i framtiden...
 
pellefant skrev:
enöigt trebema(calmarpannan) så klara inte en "vanlig" laddomat 21a av v65an, men enligt två olika källor ska det funka med "7meters" pump.
termoventiler kommer att släppa en sådan laddomat ´någon gång i framtiden...
Hej alla, jag är ny här men har följt lite olika trådar. Mycket intressant forum. Håller själv på att planera för en Calmar V65:a med 3 kubik tank, kulvert och pelletsaggregat också. Trycker på beställarknappen när som helst nu...

Jag talade med Trebema för några dagar sedan och refererade till citatet ovan. Det är tydligen en liten intern "träta" eldarbröder och kollegor emellan. Trebema hävdar att det med Laddomat 21:an blir svårare att ladda tankarna helt fullt (till absolut sista graden) än med deras laddkoppel. Jag har dock själv för lite kunskap för att förstå av vilken anledning det skulle vara så. Eftersom jag redan skaffat mig en Laddomat 21 tyckte dock Trebema att det inte var någon större fara, men att jag skulle satsa på ordentligt grova rör.

En fråga från mig: Måste man ha Laddomat 21 nära golvet eller kan man placera det på valfri höjd? Bakgrunden till frågan är att jag har en dörr mellan den tänkta placeringen för ackumulatortankar och pannan och vill få undan rören från golven genom att låta både stigare och retur gå upp i taket förbi dörren. Dessutom bygger ju laddomaten en del i sida. Visst, det blir några meter extra rör för returen, men spelar det  någon roll, frågar en riktig rookie.
 
Jag har Laddomat 21. Det är ingen konst alls att ladda tankarna in i det sista. Det är bara till att lägga i lite för mycket ved, så blir det så hur lätt som helst. Minst 90° överallt.

Min panna är en Atmos DC 35 SF, men det spelar nog ingen större roll för laddandet.
 
Det gäller väl V65.
Jag har inte heller några problem att få upp tempen i mina tankar.
Typ 97 grader
 
Hoppa over laddomaten och bygg din egen laddutrustning. Det blir billigare och battre. De unionventiler som foljer med laddomat 21 ar fullstandigt vardelosa, sa fort man forsoker anvanda dem sa har man ett lackage. Genom att bygga laddomaten sjalv sa kan man valja pump och pa sa satt fa ett flode anpassat for just sin egen panna.
(Ledsen for tecknen, utlandskt tangentbord...)
 
Min är ju än så länge ganska ny, så den har inte vållat några problem ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.