din gamla runda pensel blir bra men du behöver en bra platt pensel med för att sedan stryka ut färgen riktigt tunnt - som sagt 200 är ingenting - du köper helt enkelt ett verktyg som håller länge, den moderna penseln är mer av engångsverktyg och sådan ger ju sällan bra resultat heller.
 
Nu har jag grundmålat nya dörren med Ottossons linoljefärg. 1 del Skruttgrön + 1 del Vit Titan-Zink + 2 delar rå linolja. Som en dröm att måla med! Jag målade in gångjärn. Det saknas foder. Dörren är ju oproportionerligt bred (120cm) men det är som sagt för att få in gräsklipparen.

20150919_124306.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150919_143831.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundat, gissningsvis blir kulören något mörkare när den torkat.
 
  • Gilla
Degerön och 1 till
  • Laddar…
Det bör nog vara kokt linolja i färgen, inte rå. Rå linolja torkar inte, alt extremt långsamt.
Troligtvis fungerar det, men kanske tar det extra lång tid innan färgen är riktigt torr.

Ja, linoljefärg är mkt trevlig att jobba med. Inkl efterslabbet.

Fin kulör!
 
Du kan använda rå linolja till grundfärgen, den tränger bra in i trä och skyddar. Molekylerna är mycket mindre i rå linolja därför tränger det in bättre.

Däremot som det sagts innan så torkar rå linolja väldigt långsamt. Du bör(måste) nu måla resten av strykningarna med kokt linolja. Du kan koka linolja själv genom upphettning till 200 grader C.

Det är bra att du använder titan-zink som bas då den även ger ett visst mögelskydd.

Om ingen har nämt det innan så självantänder linolja under vissa förutsättningar så bränn trasor o dyl som är dränkta i linolja.

Kul att du vill måla enligt gammal tradition. På den typen av hus passar linoljefärg bra och åldras vackert. Linoljefärg är den färg som är bäst för att bevara trä, tyvärr är det långa väntetider för att måla så den har mer eller mindre försvunnit idag.
 
Redigerat:
Färgen är nu torr. Jag har inte hunnit med att göra så mycket mer än så. Dock funderar jag ändå på att måla gångjärnen svarta. Smygen bakom dörren är grön på bilden men det tycker jag ger ett osymmetriskt intryck. Jag tänker måla alla smygar vita men då är frågan hur man skall måla gångjärnen. Enklast blir då att måla alla järndetaljer svarta.

Jag har även fått foder uppsatta (men ej hunnit måla dessa). Det var min far som snickrade men det avslutades abrupt då han körde fingret i elhyveln (!). Fingret sitter kvar men det blev en viss konvalescenstid.
 
På bilden innan målning syns det hur osymmetriskt det blir med två stora svarta streck en bra bit ut på dörrbladet. Det finns så vitt jag vet inte heller någon kulturhistoriskt belagd tradition att måla järndetaljerna svarta, men tydligen blev det trendigt på 70-talet i tron att det var det rätta. Lika rätt som t ex allmogelister vars utseende inte alls har någon historisk anknytning.
 
Jag tycker faktiskt det är rätt snyggt att ha de gröna som de är men jag vet inte hur jag skall göra med smygen. Målar jag den vit borde ju fästet för gångjärnet också vara vitt och då är ju frågan hur man gör med själva öglan på gångjärnet som sticker ut över smygen. En stump grönt gångjärn över vit smyg är inte så lockande. Alt. målar jag hela smygen grön och sätter vita foder.

Jag tittade på en annan gammal dörr som sitter till jordkällaren. Där sitter gångjärnskrokarna snett in så kroken sitter mitt för springan. Där är dörr och gångjärn brun och smyg och foder vita. Men så är ju som synes inte detta gångjärn monterat.

Jag skall även flytta över haken som syns på den gamla dörren. Då blir väl den grön också.
 
På mina garage och bodsdörrar är smygen vit och således är även fästet för gångjärnet vitt samt själva öglan på gångjärnet även vit den. Jag tycker det ser bra ut.
Att hålla på och måla gångjärnet som är fäst i dörren i annan kulör låter jobbigt. Då kommer man bara spilla färg på dörren vilket gör att det ser fult ut.
 
Jag grundade fodren idag. Lite sent men det har varit så mycket annat som tagit tid. Jag grundade även smygen vit och har nu bestämt mig att smygen, kroken och öglan på gångjärnet får blir vitt. Men det får bli till våren. Känns inte helt rätt att måla utomhus när det är frost på nätterna.

Idag försökte jag även tvätta ur mina penslar med linoljesåpa. Men det var ju fasiken hopplöst. Jag tvättade och tvättade och tvättade men det kom ju ändå färg ur penseln. Tillslut tröttnade jag och satt ena penseln i vatten och den andra får lufttorka. Tänkte att jag får se i vår vilken lagringsmetod som var bäst.

Vad säger ni med erfarenhet av linoljefärg om hur man gör rent och förvarar penslar?
 
Man gör aldrig rent penslar. Det är det som är det fina. Man ställer dom bara i en burk med rå linolja. Sen har man en uppsättning för vitt o en för färgat. Byter man tex mellan rött o grönt så får man ev tvätta ur det värsta först. Men oftast gör det inget om det kommer med lite fel färg i grundstrykningen. Jag har provat att tvätta men i tjocka penslar får man aldrig ur allt med följd att dom stelnar. Ställa i vatten funkar kortare tid. Står dom länge i vatten löses limmet upp i penseln o borsten släpper. Desutom dunstar vatten snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.