Oj vad tråkigt huset ser ut utan fönster :(
 
jisses :surprised: Vad mycket ni har hunnit sen jag var och kollade :cool: Till och med börjat med rote på garaget. Det blir bra :)
 
Det var en bra dag idag :)
 
Det var en bra dag idag  :)
Kul att få se bilderna. Bra att du höll kvar tråden. Hoppas du får många fler "bra dagar".

Fråga: Nu när du bygger lösvirke har du väl fått grunna på värmen själv. Vad blir valet på den fronten?

/me
 
Det blir golvvärme drift blir bergvärme
 
OK, vad fick dig att välja det? På forumet här säger en del att det kanske inte lönar sig så bra när man bygger nytt o välisolerat, andra säger förstås att det är enda alternativet :)

Nåväl, fick du bra priser på borrhål o installation? Kör du golvvärme på andra våning också? Nyfiken är man, men här på forumet är jag inte ensam som tur är :p

/me
 
Japp det blev bra pris 120000 kr 180 meter termia Duo 8 med en separat tank på 300 liter.
Ja bra eller billigt vad ska man välja jag tycker att bergvärme passar oss bra så det blev det det är ju inget jobb med det heller ;)
 
Absolut bra pris. Och när man bygger nytt så är ju valmöjligheten stor, såvida det inte gäller vedeldning tättbebyggt område :D

Är själv inne på jordvärme i kombination med frånluftsvärme, Comfortzone har en variant utan beredare där man kan ha separat ack.tank om vill ha ex solvärme. Fast det springer snabbt iväg med kostnaderna där också.

Hur gör du med frånluft; går det rätt ut eller har du nån återvinning på det?

/me
 
Hemmakatten
Trevligt hus, Bummse! :)
Och trevligt att få följa bygget i realtid!

PS. Som ps måste jag få säga att jag tycker de flesta blir "lurade" på sin uppvärmning när de bygger nytt. Som Kjell G säger så är alla nybyggda hus bra isolerade och drar för hållandevis lite energi. En bergvärmeanläggning á 120.000 tar många, många år att tjäna in. Dessutom ökar elpriset bara mer och mer. Analytiker spår att det är 3 gånger så dyrt om 10 år. Vi har valt en vattenmantlad pelletskamin (kan stå i vardagsrummet om man vill o sprida trevnad). Installationskostnad ungefär halva mot Bummses -- driftskostnad mkt mindre.
 
Vi har åxo valt vattenmantlad pelletskamin, som ska värma både huset och varmvattnet. Blir lite mysfaktor på vintern när vi har den placerad i vardagsrummet :)
 
Vi ska ha kamin ochså
Men jag är inte ute efter sista kronan jag vill att det ska vara bekvämt ochså
och det är bergvärme :)
 
Hemmakatten skrev:
Trevligt hus, Bummse! :)
Och trevligt att få följa bygget i realtid!

PS. Som ps måste jag få säga att jag tycker de flesta blir "lurade" på sin uppvärmning när de bygger nytt. Som Kjell G säger så är alla nybyggda hus bra isolerade och drar för hållandevis lite energi. En bergvärmeanläggning á 120.000 tar många, många år att tjäna in. Dessutom ökar elpriset bara mer och mer. Analytiker spår att det är 3 gånger så dyrt om 10 år. Vi har valt en vattenmantlad pelletskamin (kan stå i vardagsrummet om man vill o sprida trevnad). Installationskostnad ungefär halva mot Bummses -- driftskostnad mkt mindre.
Analytiker har haft fel förut ;D ;D ;D
 
Hemmakatten
Ja, naturligtvis kan analytiker har fel. Jag är dock en sådan till professionen (om än inte inom elförsörjningsindustrin) och det brukar visa sig att vi (analytikerna (om det inte gäller börsvärden) får rätt för det mesta).
Lycka till med din värmepump, ett utmärkt val så länge elpriserna inte rusar i höjden. Först om flera år lär vi se hur marknaden utvecklar sig....
 
Jag var lite ironisk ochså
men visst det är inte ett lätt val när man ska välja vilket värmesystem man ska ha
 
Lite konstruktion :) :)
Fick spika tre takstolar med varann för kupan det borde sitta ihop
 
  • hus_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.