tror inte det finns någon shuntventil , har inte hittat någon shuntventil,
 
jag har kollat runt, har inte själv hittat en shuntventil
 
Finns nog ingen heller elpannan styr tempen ut direkt genom olika effekt på elpatronerna och liten volym i den. Som sagt se till att pumpen verkligen snurrar och att inga ventiler är stängda. Som du ser finns även inställningar för utetempkompensering av temp till elementen, de olika vreden med kurva och förskjutning.

Om du tar fram typbeteckning kan du enkelt hitta beskrivningar och manualer på webben för CTC i deras arkiv finns mycket från 50-år tillbaks i tiden.
 
Du skriver att det inte kommer något när du luftar. Kommer det vatten? har du tvårörs eller enrörssystem? I sommras plockade jag bort ett element övertygad om att jag hade tvårörs. När jag skull dra på värme upptäckte jag att jag hade en liten slinga till två element på övervåningen och en lång bruten slinga för resten av huset. Så har du enkelrör kan det vara blockerat någonstans.
 
Nej jag har två rör, retur och tillopp, när jag luftar elementen så kommer det vatten ut direkt, första gången ja luftade så kommer det ut, så alla element är luftade
 
Om framledningen är varmare än returen så tyder ju det på att det finns cirkulation i någon form i alla fall. På en av bilderna visar mätaren på framledningstemperatur på lite drygt 30 grader. Det är ju inte mycket. Det verkar mer vara ett problem med styrningen. Ibland kan potentiometrarna (rattarna man vrider på) bli glapp. Man kan prova att vrida dom fram och tillbaka flera gånger så kan eventuell oxidation slitas bort.
 
det visade sig att cirkulationspumpen hade inte varit i gång,men nu är den igång skruvade som du sa och då kom det ut ljud som inte fanns innan. jag väntar och ser nu om elementen blir varma, ja höjde tempen till radiatorerna genom att lägga fin justering lägga på +10 nu ligger det runt 40, tror du det kan hjälpa nu att elementen blir varma
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.