Hej på er,

Vi kommer troligtvis börja bygga nytt till nästa år. Vilket vi är väldigt spända över :) Har läst på massvis, men har fortfarande frågetecken kring färdigställandeskydd. Som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Vi kommer köpa stomme av Mjöbäcksvillan (ej stomrest), men sen är det dela entreprenad på allt, på el, VVS, på markarbete, sen på grund, sen för snickarna. Sen kommer jag och farsan också göra mycket själva.

Känns ju extremt krångligt att skaffa någon sorts försäkring för alla dessa delar. Sen till råga på det, snickarna jag kommer använda mig av, har precis slutat på deras andra jobb som de jobbat för i 9 år, och startat eget! Vad jag förstod så görs en kreditprövning på entreprenörerna. Dessutom är de från Polen. Men har då jobbat för svenskt bolag, och all betalning vitt, även rot-avdrag osv.

Vet det kanske låter "illa", men jag har väldigt goda referenser från nära vänner på flera byggen där jag själv följt deras byggen med dessa hantverkare, och vet hur bra deras besiktningar gått.

Som sagt, hur har ni gjort? Känns ju som världens process, plus väldigt dyrt, om de ens vill försäkra den delen? Jag är ju byggherre, och har dragit i allting själv. Såklart kommer inget betalas i förskott. Och snickarna som jag anlitar kommer betalas löpande enligt avtal på vissa delmoment.

Hoppas någon kan hjälpa mig.
Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
István
 
Hemmakatten
Vi byggde i lösvirke och hade delade entreprenader på allt. Vi behövde inte teckna färdigställandeförsäkring för någon entreprenör. Delvis pga att vi kunde visa avtal med huvudentreprenören där det stod att allt arbete och material betalas i efterhand på löpande räkning, och delvis pga antalet entreprenörer. Kommunen ansåg (med rätta) att kostnaden för försäkringarna skulle överstiga nyttan. Dessutom visste vi inte vid samrådet exakt vilka vi skulle anlita för de olika delmomenten.
 
  • Gilla
IstvanC
  • Laddar…
Tack för svaret Hemmakatten, då finns det hopp för oss med. Som sagt kändes bara som en väldigt jobbig process för vår del, liknande som ert. Att teckna så många på massa små-belopp liksom.
 
Hemmakatten
Jag önskar lycka till. Det kommer att bli ett oerhört jobbigt, men lärorikt byggår där byggherreinsatsen är betydligt mer krävande än vad man från början trodde. Tusen detaljer att besluta och ta ställning till och innan dess mängder med papper, ritningar och tillstånd. Och med all säkerhet blir det dyrare än vad ni tänkt från början. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.