Vad skulle ni prioritera vid en planerad till byggnad på ca 30 kvm? Huset är en vinterbonad sommarstuga på 80 kvm som nu skall förses med två rum till.

Det ena alternativet ger en interiör där rummen blir större. Ett rum (arbetsrummet) blir dock ett genomgångsrum för att komma in till sovrummet. Rummen hamnar inte optimalt med tanke på vädersträck och ljusinsläpp. Fönsterplacering och altandörrplacering blir inte fullt så estetisk som nästa alternativ:

Där hamnar rummen mer rätt utifrån vädersträcken och arbetsrummet får en ljus placering och sovrummet en "mörkare" = svalare placering med mindre insyn utifrån. Altandörren hamnar där jag vill ha den med tanke på uteplatsen som planeras. Rummen blir dock mindre då en korridor tar upp "onödig" plats.

Vad skulle ni prioritera???

Lena
 
Om ni kan gör korridoren lite större så kan det bli ett användningsbart utrymme. Ett litet läs- och arbetsutrymme t. ex. Det behöver inte ta så stor plats med en läshörna och en arbetsbänk för en laptop, men då har ni aktiverat ytan och det blir mindre korridorskänsla.

Calle
 
När jag skrev i din förra tråd ang. 'korridoren' så var det ju utan några upplysningar om anledningen till just denna placering av rummen, med fylligare förklaring så kan man ju se en viss logik i den valda placeringen... :)

Jag skulle personligen inte göra korridoren större då alla utrymmen isf. känns nätt tilltagna...
Ett alternativ som jag själv skulle fundera över är att, utifrån din ursprungliga skiss, behålla 'korridoren' som den är rent storlek/placeringsmässsigt, MEN planera om fönstersättningen på den sidan av utbyggnaden, jag skulle själv gärna ha en rejält bred altandörr av pardörrstyp, mitt emot skjutdörren ni planerar in till sovrummet...
Ger en känsla av att kunna komma ut direkt från sovrummet.... ger samtidigt dagsljus och rymd vilket gör att korridoren inte upplevs så mycket som enbart 'nödvändigt ont'.....
Passar det så behåll helst altandörr även från arb.rummet alt. sätt ett fönster där istället, detta ger iof. mindre känsla av att arb.rummet fungerar som passage till altanen... (om det skulle vara ett problem) och gör möjligen även möbleringen flexiblare.....

Fast personligen skulle jag hellre sätta två glasade pardörrar längs den sidan av utbyggnaden, en mitt emot sovrumsdörren och den andra där du nu har altandörr inritad i arb.rummet (på ett ungefär... anpassa placering efter proportionerna och utseendet exteriört), detta blir dessutom jättesnyggt exteriört betraktat.... kanske sedan ett soldäck eller stenlagd altan utanför hela den sidan.... :-*

Kanske inte vad du tänkt dig, men iaf. ett litet tips.. :)

mvh/christina.
 
Jippie! Tack för tips! Fler mottages tacksamt. Sitter och river mitt hår då jag är på gång med bygglovsansökan.

Det blir nog svårt att göra korriodoren större, då detta tar bort mer utrymme från sovrummet. Var ett tag inne på att flytta ut garderoberna från sovrummet och sätta dessa i korridoren - men eftersom korridoren kommer att synas tydligt från sittgruppen i vardagsrummet - hur kul är det att titta in i en garderobsvägg?

Jag har också funderat på att sätta fönster alt. altandörr i korridoren - men tänkte då att eftersom man sover med sovrumsdörren öppen, så att barnen kan tassa in på natten, så känns det lite olustigt med att då få insyn direkt in i sovrummet utifrån...

MVH Lena
 
lgf02001 skrev:
Jag har också funderat på att sätta fönster alt. altandörr i korridoren - men tänkte då att eftersom man sover med sovrumsdörren öppen, så att barnen kan tassa in på natten, så känns det lite olustigt med att då få insyn direkt in i sovrummet utifrån...

MVH Lena
Man kan ju tänka sig någon form av snyggt insynsskydd från insidan..... träpersienn, rullgardin, fråndragbara lameller*, panelgardiner osv. osv.
Alltså ingen 'omöjlig' eller ens svår uppgift att hindra insyn eller skugga solen vb. utan att för den skull förlora ljuset ;)

MVH/Christina.

*Fullständigt hänförande, ursnygga exemplar av Eva Marmbrandt för Silent Gliss... :surprised: :-*
http://www.silentgliss.se/doc/doc_download.cfm?1F56B9A1306E2C0BE36E341A4ECDD6EA
 
Jodå! Stenanläggningen utanför skall utökas och utanför den blivande långsidan - med bästa solläget på tomten - skall två däckstolar placeras. Det är där jag sedan skall ligga i sommar och gotta mig. (Även om det finns vissa problem att hinna med detta med två små barn i kombination med husutbyggnad...)

Jag kan bara hålla med dig om att det är ett ganska lätt överkomligt problem att fixa ett insynsskydd.... det var bara latmasken i mig som talade... ;)

Funderar bara om väggytan är för kort för att ha två altandörrar på. Kan det se konstigt ut kanske?

MVH Lena
 
lgf02001 skrev:
Funderar bara om väggytan är för kort för att ha två altandörrar på. Kan det se konstigt ut kanske?

MVH Lena
MEN... den sidan är ju 6,5 meter lång så nog måste det väl rymmas två terassdörrar.... :-? speciellt när ni inte har några fönster i övrigt.

Jag skulle tom. med fördel kunna tänka mig åtminstone ytterligare en ;), så att det blir nästan som en hel 'fönsterdörrsvägg', men att ha åtminstone två dörrar ger faktiskt, åtminstone i mitt tycke, den sidan ett mycket snyggare och mer harmoniskt utseende exteriört sett.... än varianten med bara en smal altandörr i ena hörnet... ;)

/christina.
 
eller en dubbeldörr kanske, för att slippa slå upp en av dörrarna på däckstolarna??? ::)

Jag är SÅÅÅÅ glad för synpunkterna.

MVH Lena
 
Hmmmm! Glaspartier??? Hur praktiskt är det med småbarn i familjen - tänker på alla dessa små handavtryck som redan nu finns på fönster och dörrar :)

Jag har också varit inne på att sätta garderoberna mot vardagsrummets vägg, alt. motstående, för att få mer rymlighet i sovrummet.

Längden på utbyggnaden går ju att justera till mer/längre, medans bredden inte går att justera om man skall behålla samma takvinkel som ursprungshuset. Nackdelen med att göra utbyggnadne för lång är att det nog kan se oproportionerligt ut. Läste i en bok som heter "Bygga till" att man då kan försjkuta tillbyggnaden i sidled för att få det snyggare exteriört. Genom att man då markerar den gamla huskroppens hörn tar man bort lite av "längdkänslan". Skall kanske tillägga att vår snickare inte är överförtjust i denna ide, men jag tycker det kanske kan vara värt det extra krångel det medför för att få det snyggt...


Vad tycker ni om detta? Förlänga rakt på eller förskjuta??? Det blir också en mer praktiskt passage interiört med en förskjutning.

MVH Lena
 
Vore lättare att tycka något användbart om du låter oss titta på befintliga husets planlösning såväl som fasader plus en situation med huset på tomten (helst med höjdkurvor).  
 
Jo, jag vet ;D

Jag har nybyggnadskarta, fasadritningar, planritningar - men problemet är att lägga in detta här. Har försökt att fota av med digitalkameran - men det blev inge vidare. Saknar en scanner med andra ord. Skall kanske göra ett nytt försök med digitalkameran då...

MVH Lena
 
Lena,
Du har ett meddelande i din PM-box.
 
Hittar inget meddelande????

Här kommer ivarjefall bilder tagna på ritningarna med digitalkamera - tacksam för synpunkter!

Lena
 
  • fasad_vster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej! Nu fick jag fram ditt meddelande. Det finns en bild under rubriken "hjälp med synpunkter på utbyggnad" under planlösningar.

Är det ngn som vet hur jag bifogar en mapp med bilder eller flera bilder i ett meddelande? Försökte nu men fick bara med en bild. HAr totalt fem stycken.

Lena
 
Nja, jag begriper visst fortfarande inte hur man bifogar bilder.  Så jag beskriver verbalt:  

I stora drag instämmer jag i Byggarens tips.  Om du undviker att mixtra med taket blir konstruktionen både säkrare och billigare.  Att göra utbygget tjockare än resten av huset är en kompromiss, som också den medför knepig takanslutning, och blir en aning dyrare.  Därför föreslår jag att du förlänger taket med samma spännvidd som det gamla.  

Jag skulle tveklöst välja att lägga sovrummet mot gaveln och lägga arbetsrummet som genomgångsrum.  Din nya gavelfasad gör sig mycket bättre om du bergänsar dig till ett  enda (ganska litet) fönster.

Den fasad av nybygget som vetter mot entrén kommer inte alls att kännas enformig om du gör den helt fönsterlös.  Det framhäver istället entrédörren.  Detta ger dig inomhus möjlighet att använda hela väggen till förvaring (garderober i sovrummet och bokhyllor i arbetsrummet).   Dessutom slipper du en massa oönskad insyn från entrén om du rensar bort fönstren.  Vill du ha spännande dagsljus lägger du EVENTUELLT ett par låga fönster högst upp under takfoten.

Den andra långväggen får genast mer liv om du utrustrar arbetsrummet med rejält glasparti.  Alternativt drar du in arbetsrummets yttervägg ett stycke.  Då får du ett litet "uterum" under tak utanför glaspartiet.  Du kan då också förse sovrummet (och eventuellt vardagsrummet) med hörnfönster mot din nya uteplats.

Än en gång reserverar jag mig för att jag vet väldigt lite om huset och dess omgivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.