Langbein
Våra gamla hus byggda med stående plank har gett ifrån sig störande ljud på nätterna, som man kan tro är ett inbrott. Är det samma i nyare trähus så man måste bygga max. i sten för att få tyst ???
 
RoTe
Du menar ett högt PANG!! på natten?
Jo då, jag är van...
 
galento
Samma här,vårat hus är 20 år och det hände några ggr i vintras att det small till utav h-e :surprised:
 
Langbein
RoTe skrev:
Du menar ett högt PANG!! på natten?
Jo då, jag är van...
I vad för hus och hur gammalt?

Svårt att skilja från ev. inbrott, så jag jagar ner och kollar, ibland med ficklampa och batong :p
 
Vilka jobbiga problem ni verkar ha..... Här är det en takstol som knirrar lite när det blåser, i övrigt är träet tyst här.... :)
 
Langbein
MathiasS skrev:
Vilka jobbiga problem ni verkar ha..... Här är det en takstol som knirrar lite när det blåser, i övrigt är träet tyst här.... :)
Och hur är det byggt?
 
Vi har ett trähus från 1995 och funderar lite över smällarna som hörs...
Får också tankarna till inbrott men nej så är inte fallet..
Smällar och smällar det låter mer som hmm ja inte smällar som en ruta och inte knarr som trägolv utan något mitt i mellan.
Det är endast på nätter jag hör det, kan bero på att det då är som tystast.
Men det känns skönt att veta att andra har samma problem och att det inte är mitt huvud som börjar bli överhettat ;D
 
Langbein
Amicus skrev:
Vi har ett trähus från 1995 och funderar lite över smällarna som hörs...
Får också tankarna till inbrott men nej så är inte fallet..
Smällar och smällar det låter mer som hmm ja inte smällar som en ruta och inte knarr som trägolv utan något mitt i mellan.
Det är endast på nätter jag hör det, kan bero på att det då är som tystast.
Men det känns skönt att veta att andra har samma problem och att det inte är mitt huvud som börjar bli överhettat  ;D
Vi bara skojade, du är nog knäpp ;D

Nej då låter det tydligen i alla trähus och inte bara stående plank som väl inte fanns för 10 år sedan. En som sålde nya hus medgav att något kan låta. Men stenhus är ju så mkt dyrare eller inte, det ska jag kolla om det kan byggas för samma pris som en del påstår, eller vet nån?

 
Annaman skrev:
Och hur är det byggt?

Hålstensvägg i källaren, med träbjälklag på det. Väggarna står på syllen och består av (dåtidens) 45x70 med råspont spikat på varje sida. Därefter har de flesta väggarna tilläggsisolering på utsidan (2x45mm) och stående träpanel och ytterligare ett lager 45x70+osb+gips på insidan. I en del av huset ligger det siporex både i bjälklag och väggar, takstolar och vindsbjälklag är fortfarande i trä. Det knarrar eller smäller inte i någon del av huset, förutom en takstol som uppenbarligen rör på sig när det blåser lite....ska spika fast den när jag kompletterar isoleringen på vinden i höst...


Byggår 1947
 
Jag hör då aldrig några ljud frånsett någon enstaka mus som springer i väggarna.
Men eftersom huset är från 1700-talet så torde det bestämt sig för hur det ska stå ;)
Liggtimmerhus ä´re förövrigt.
 
Langbein
Haagbard skrev:
Jag hör då aldrig några ljud frånsett någon enstaka mus som springer i väggarna.
Men eftersom huset är från 1700-talet så torde det bestämt sig för hur det ska stå  ;)
Liggtimmerhus ä´re förövrigt.
Liggtimmer ligger nog still, så gammalt orkar inte röra på sig, till skillnad mot våra pigga plankor i fattighusen. Vi har livliga hus, i Djursholm har man sten och Radon 8)


 
RoTe
Annaman skrev:
I vad för hus och hur gammalt?

Svårt att skilja från ev. inbrott, så jag jagar ner och kollar, ibland med ficklampa och batong :p
1½ plans trähus från 1977.
 
.......tror oxå att mycket av ljuden som hörs i äldre hus kommer från vattenburet värmesystem, rören ligger an mot trä någonstans och så blir rören längre eller kortare av värmeskillnaden och då börjar det knaka och smälla i huset.
I.a.f var det så i föräldrarnas hus när man skulle ligga och dra sig länge på helgen, vid kl 09 började det knaka och knarra i hela huset >:(
 
Langbein
RoTe skrev:
1½ plans trähus från 1977.
Det är nog med stående plank?
 
Langbein
Haagbard skrev:
.......tror oxå att mycket av ljuden som hörs i äldre hus kommer från vattenburet värmesystem, rören ligger an mot trä någonstans och så blir rören längre eller kortare av värmeskillnaden och då börjar det knaka och smälla i huset.
I.a.f var det så i föräldrarnas hus när man skulle ligga och dra sig länge på helgen, vid kl 09 började det knaka och knarra i hela huset  >:(
Jag har märkt det vid radiatorrören i golvet, fast det smäller ju på sommaren också då rören är kalla. Det är träet som rör sig.
Om man blandar metallstomme med betong kan det visst också bli spänningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.