Och jag blir förvånad om inte raden med 16A-silver inte är til spisen. Plugga in den, provkör och fungerar allt normalt så tuta och åk.
Vad blir det till middag?
 
  • Gilla
arbina
  • Laddar…
Mikael_L
Fotografen skrev:
Vad blir det till middag?
Och blir alla som engagerat sig i tråden bjudna?

(Jag var tvungen att snabbt skriva något nu :cool:)
 
  • Gilla
arbina
  • Laddar…
Ja, det stämmer nog (att trefasgruppen hör till spisen)

Tusen tack för alla svar, inte minst Avemos som säger att jag inte har något att oroa mig för! Det är bara att koppla in...

Spisen kommer imorgon kväll.

God kväll!
 
Mikael_L
Aha, om nu spisen kommer imorgon, är bilden på typskylten från nuvarande spis (den gamla)?
Och även infon om hur kontakten ser ut?

För Avemo menar att om den nya spisen ser ut så, så är det ingen risk.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
jag skrev mycket riktigt i tron att märkskylten satt på den nya spisen. Men nu vet du vad du skall titta efter. Om det även på den nya spisen står elementspänning 400 V gäller det jag skrev. Om det å andra sidan står elementspänning 230 V så skulle jag för egen del kontrollera att nollan verkligen finns där.
 
Spisan kommer nu ikväll. Flyttade på den gamla spisen och har fotat uttaget som ser ut så här:

Visa bilaga Foto0699-1.pdf


Fortfarande OK hoppas jag?
 
Fota den nya spisens typskylt så kommer du få svar snabbt!

Alternativt om du kan öppna (med spänningen avslagen!) uttaget så att vi kan se inkopplingen däri.
 
  • Gilla
arbina
  • Laddar…
Det man kan säga av bilden är att uttaget är gammalt. Det ökar risken för att det skall vara fel, sakna nolla.

Jag skulle antingen öppna uttaget och titta efter, eller ännu hellre mäta i uttaget (en enkel multimeter kostar typ 100kr på Jula, Clas olsson osv).

Det som händer om nolla saknas i uttaget är att de delar av hällen som förväntar sig 230V blir matade med antingen 400V eller nära 0V. De delar som du utsätts för 400V blir genast förstörda. Det är ett rätt vanligt fel, och garantin gäller inte om felet beror på ett felaktigt uttag i ditt hus.
 
  • Gilla
arbina
  • Laddar…
Ja. Den nya kommer någon gång ikväll. Men, Jösses, vad orolig jag blir. OM uttaget är litet gammalt kan det alltså bli strul om jag inte öppnar uttaget och "mäter"...? Även kom kontakten till den nya spisen är den rätta....? J
 
Redigerat:
arbina skrev:
Ja. Den nya kommer någon gång ikväll. Men, Jösses, vad orolig jag blir. OM uttaget är litet gammalt kan det alltså bli strul om jag inte öppnar uttaget och "mäter"...? Även kom kontakten till den nya spisen är den rätta....? J
Nej inget att oroa sig för, öppna och kolla, mät så är det inga oklarheter kvar. Och är nya proppen utan nollstift är det också ofarligt oavsett, eller om skylten ger klara besked kring elementspänning 400 V allt precis som skrivits tidigare.
 
  • Gilla
arbina
  • Laddar…
Det är låg sannolikhet att din nya spis har 400V-element. För att förtydliga ytterligare vad andra har sagt: koppla inte in den nya innan du vet med säkerhet att antingen den nya har 400V-element eller att uttaget har nolla inkopplad.
 
  • Gilla
arbina
  • Laddar…
förstår faktiskt inte hur det har kunnat blivit så mycket komentarer i en tråd som denna, det hade räckt med ett svar i stil med: mät. och en förklaring hur han ska mäta

alla olika svar skapar bara förvirring hos trådskaparn
 
  • Gilla
arbina
  • Laddar…
Jag förvirring och förskräckelse över vad som kan hända om jag gör fel. Nu har iallafall spisen kommit och den är väldigt TUNG jämfört med den gamla. Orsaken är en gedigen cementbit tvärs över baksidan av apparaten. Det finns en pryl som man ska ha för att sätta fast spisen i väggen. Jag antar och hoppas att det inte är nödvändigt att använda den. Vi har ovanligt hårda cementväggar i fastigheten. Bifogar bilder om den nya spisen.

Killen som bodde i lägenheten innan mig gjorde en massa arbeten själv, bl.a. gjorde han om en toalett till duschrum utan att installer ett tätskickt. Stora av lägenheten behövde därför rivas (fukt i fastigheten). Men han fixade också i köket varför jag undrar om jag kanske måste "mäta i uttaget". Men den gamla spisen har gått bra de tre åren jag bott här. Den har haft problem med lucka och litet annat men elen har det aldrig varit problem med. Bör jag ändå "mäta i uttaget"?
Fastigheten byggdes 1974. I ett av svaren står det att den typen av uttag jag började installeras i slutet på 70-talet.......Kan det betyda ett killen jag köpte av gjorde något fel?

:((

f
 
  • Gilla
Borene
  • Laddar…
Det ser bra ut, koppla du in stickproppen och kör. Som du ser fattas ett stift där nollan skulle in och även märketiketten visar att den motsvarar den gamla.
 
  • Gilla
arbina och 1 till
  • Laddar…
Det är en 400 V spis du har så då ska det inte vara nått problem, spisen ska INTE ha någon nolla.
 
  • Gilla
arbina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.