Korvgubbe
exerg skrev:
Du kommer att förnimma en enorm skillnad på både vedåtgång och brinntider om du byter till en kamin med bra förbränningsteknik. Sitter rökanslutningen i skorstenen högre upp än kaminen kan troligen rören anpassas och går röret ut bakåt från kaminen kan säkert val av kamin med samma rökrörshöjd hittas. Att göra nytt hål i murstocken är heller inte nåt stort jobb. När allt är klart så bjud gärna in korvgubbe så han får en ny syn på vad som hänt inom eldningsteknikens område de sista åren.
Tja, det såg ju mysigt ut så varför inte? Men någon ny syn på moderna kaminer kommer jag inte att få, den har jag redan klar för mig. Visst har det hänt en hel del, och det är ingen frågan om att moderna kaminer är effektivare men man måste se till omständigheterna med. Vad spelar det för roll med längre brinntider och lägre vedåtgång i en stuga där man kanske kommer upp i trettio eldningsdagar per säsong och veden dessutom inte kostar något? Hur man än vänder och vrider på det så kommer man aldrig att kunna räkna hem ett byte i den situationen och därför gav jag det svar jag gav.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Utifrån de fakta som fanns från början så kan jag förstå "korvgubbe":s rekommendation. Pratar vi ROI så kommer det ta ett tag att tjäna in en ny braskamin.

MEN: Med tanke på att jag undan för undan ökar standarden i stugan och dessutom nu får vintervatten, så vore det trevligt att vid behov under vintern kunna elda upp värmen mer effektivt än idag så att man kan ta en helg där utan att vara beroende av GSM-styrda element och liknande teknikintensiva lösningar. Som exempel var jag ut dit i fredags och hade då vid ankomsten ca. 4 grader varmt inne. Det tog drygt 3h av intensivt eldande samt alla element (förvisso bara 2200W sammanlagt) på max innan jag hade 18C inne. Då för en stuga på runt 50m2 och med 2.20 i takhöjd.

Skulle man kunna kapa den tiden med bara en timme så har jag vunnit mycket. Säg att min gamla kamin ger en nyttoeffekt på 40% (?) så borde det väl nästan gå att halvera tiden till 18C inomhus? Speciellt om man kompletterar med någon slags fläktlösning eller liknande?

Jag har stugan kallställd normalt över vintrarna mest för att det dels spar pengar men också för att det är skönt att ha valfriheten att åka ut enbart för att jag vill det, inte för att "titta till" saker. Har som regel all el avslagen med, vilket iofs. kommer ändras när vintervattnet är indraget, då blir det underhållsvärme i ett rum.

Därför är det roligt att höra era synpunkter som har bättre koll än mig.
 
Har en morsö 8150 som jag varmt kan rekommendera, jag är riktigt nöjd. om den får plats å du vill lägga dom pengarna. 3-8kw effekt, 81% verkningsgrad, Å täljstensklädd som håller värmen ett par timmar efter avslutad eldning. Samt svanenmärkt :)
 
Det krävs ett ganska intensivt eldande för att värma ett hus med bara öppen spis vilket du troligen märkt. Med en modern kamin kommer du att få längre brinntid, lägre vedförbrukning och mer värme. Som konstaterat är det inte för ekonomins skull du skall byta. Men du kan få en avsevärt bekvämare uppvärmning. Samtidigt kan du passa på att förbättra brandskyddet som ser lite bristfälligt ut.
 
Profossen skrev:
Ska mäta upp det i helgen. Har mailat Jötul med om mått. Tack för ert engagemang, det värmer :)
90 hög . 45 bred . Djup 45. Elstadens öppning vet jag inte. Brun, grön eller svart tror jag de var. Måttet hittade jag på blocket. Varför letar du inte på blocket så kan du säkert få tag i något som passar. Du har inte funderat på att sätta dit skydd på höger vägg speciellt om du nu får en kamin som blir varmare.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
De flesta braskaminer är konvektionskaminer och gjorda för att kunna placeras 10 - 15 cm från brännbart material. En gjutjärnskamin utan konvektionsplåt ,likt den du har, hamnar på ½ meter från brännbart om inte väggen skyddas på annat sätt.
 
Ja, den är godkänd och så vidare av murre, men man vill inte gärna lägga handen på träväggen, så någonting måste göras ur det perspektivet med...

Det verkar vara en djungel att få tag på brandklassade skivor som går att kaklas, vanligt gips duger inte har jag förstått.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det finns fibercementskivor som går att kakla.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Avemo, har du något namn på de skivorna? Jag har kollat på Minerit, Gyroproc-P, m.fl. men det var oklart om det gick att kakla dem eller inte...
 
Minerit brukar man sätta med distans från trävägg för att den ska fungera som brandskydd. Skamotec kan däremot fästas utan distans men är 5 cm tjock
 
Skulle man kunna skruva fast Skamoteken direkt mot träväggen och därefter kakla den, tror ni?
 
Jag tror egentligen inte att det kommer att bli varmt så himla mycket snabbare med en moden kamin, däremot, om du väljer en med täljsten eller vattenmantlad eller liknande så håller det ju värmen mycket bättre och blir inte alldeles för varmt på en gång när du sedan fyller på mer ved. Jämnare och skönare värme under längre tid alltså. Plus att det ju som sagt verkar vara viss risk med den där heta vägen...
 
Jag har en HWAM 3420 i villan som någotsånär värmer övervåningen på 110 kvm även vid manga minus. Brinner rent även vid låg effect (2-7 kW). Som manga nämnt är det viktiga ren förbränning vid låg effect.

Kan rekommendera att du tittar på HWAM. Ej gratis men man får vad man betalar för. Jag köpte ett demoex med mindre märken för knappt 20 tusen. Ångrar inte en sekund att jag köpte kvalitet och skulle köpa dyrt igen. HWAM har även ett system med fläktar som blåser in luft och reglerar effekten som kan beställas från fabrik.

Annars I den lägre prisklassen säljer Bauhaus Aduro med samma typ av automatspjäll som HWAM, rekommenderar att du köper med automatspjäll så sköter sig kaminen själv.

OBS att vad du än köper skall eldstaden vara keramiskt infodrad, finns även på billiga kaminer.
 
Anna_H skrev:
Jag tror egentligen inte att det kommer att bli varmt så himla mycket snabbare med en moden kamin, däremot, om du väljer en med täljsten eller vattenmantlad eller liknande så håller det ju värmen mycket bättre och blir inte alldeles för varmt på en gång när du sedan fyller på mer ved. Jämnare och skönare värme under längre tid alltså. Plus att det ju som sagt verkar vara viss risk med den där heta vägen...
Det står visserligen kamin i rubriken, men det är en öppen spis på bilden. Och jo en kamin ny som gammal värmer snabbare och med en mycket mindre arbetsinsats än en öppen spis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.