Hej

Skall koppla lite här hemma och kommer köpa kopparrör från Rinkaby. Tittade på prisbilden på klämringskopplinar och Bauhaus är mycket billigare. Hornbach är också billigare men närmre Rinkaby än Bauhaus.

Någon som har erfarenhet av respektives kvalitetsnivå?

/Pär
 
Krilleman
Det är Admiral jag tittat på!
 
Krilleman
Vad står det på muttern på klämringen?
 
Det är Vatette som gäller, det är värt varje krona.
 
Vatette,vatette,vattete . Snälla, det gör det så mycket enklare den dagen rörmokaren kommer och skall fixa något att kunna gå på vatette koppling är guld värt !
 
C
krilleman_215 skrev:
Underbara monteringsanvisningar.
Just detta är något jag stör mig på med detaljhandelns sortiment. Ofta står det på förpackningen "OBS! Typgodkännandet gäller endast om kopplingen monterats enligt monteringsanvisningen", men någon monteringsanvisning finns det inte röken av, och om tillverkaren är okänd kan man ju inte heller kolla med dem.
 
Det blev kopplingar från Rinkaby likväl. Efter att ha lagt Bauhaus tillsmidande och jagrjorde prisjämförelse med Hornbach så var det bara några kronor som skiljde.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag kan inget om märken o vad som är bra o inte. Dock var jag på Hornbach o köpte klämringskoppling nyligen, Admiral tror jag det var. ca 35kr stycket tror jag. (invändig 15 gänga, samt 12 vanlig i andra änden) Jag kollade runt på andra handlare också, minns inte exakta priser hos alla, men jag regagerade när jag på K-rauta såg till utseendet exakt samma, för det dubbla priset! Kollade runt på lite andra grejer på deras vvs-avdelning o såg fler produkter med höga priser, tex 2meter 12mm kromade kopparrör, på Hornbach 118kr, K-rauta tror jag tog 220kr, sinnessjukt. Jula tar 200kr.

Just klämringskopplingen på Krauta minns jag inte märket på, men den såg identiskt ut som sagt.
 
Inget annat än Vatette skall det vara, får kosta vad det kostar men i slutändan blir det alltid billigast tro mig !
 
Jag handlar numera mina grejor hos den lokala rörfirman. Kostar bara ett par kronor extra. Har dålig erfarenhet av Bauhaus efter att flera kopplingar blivit deformerade när man dragit åt dem. Jag har även varit med om att ventilhuset blivit ovalt efter montering och åtdragning av Bauhaus ballofixer.
Och, nej, jag drar inte åt för hårt :)
 
Jag har alltid använt Hornbach eller Bauhaus kopplingar i alla mina renoveringsprojekt och det har aldrig varit några problem och ingen rörmokare har någonsinn klagat heller...

Kanske om man är lite fumlig eller inte helt kompetent som man behöver ta till Vatette för att få det tätt...? ;)
 
  • Gilla
johnow
  • Laddar…
Kanske en del folk har en misstro till byggkedjornas "billigare" produkter än de dyra märkeshandlarna. Byggkedjorna tror jag inte kan sälja produkter som inte uppfyller branshkrav o standarder, det skulle också vara kontraproduktift mot deras egna verksamhet. Sakerna kanske inte är de mest proffsiga, men duger säkerligen. Men jag respekterar också yreksfolks åsikter såklart :)
 
Krilleman
Dracula skrev:
Kanske en del folk har en misstro till byggkedjornas "billigare" produkter än de dyra märkeshandlarna. Byggkedjorna tror jag inte kan sälja produkter som inte uppfyller branshkrav o standarder, det skulle också vara kontraproduktift mot deras egna verksamhet. Sakerna kanske inte är de mest proffsiga, men duger säkerligen. Men jag respekterar också yreksfolks åsikter såklart :)
En bra kvalitet på koppling är typgodkänd och det ska finnas skrivet vilka rör man får ansluta dessa på koppar/Plast/Mässing/Rostfritt och har tydliga svenska monteringsanvisningar man ska följa.

Har Bauhaus/Biltema det så köp dom kopplingarna. Om dom inte har det, undvik!

Byggmax har Conex och länkar på internet till anvisningarna. (y)
 
Dracula skrev:
Kanske en del folk har en misstro till byggkedjornas "billigare" produkter än de dyra märkeshandlarna. Byggkedjorna tror jag inte kan sälja produkter som inte uppfyller branshkrav o standarder, det skulle också vara kontraproduktift mot deras egna verksamhet. Sakerna kanske inte är de mest proffsiga, men duger säkerligen. Men jag respekterar också yreksfolks åsikter såklart :)
Det säljs massa produkter inom VVS som inte är godkända. Ett vanligt problem när kunden kommer med billiga blandare toastolar etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.