Läste dåligt..
Tom tank. Jag hade testat 2 alternativ. Antingen flyta upp den, eller försöka få in ett spännband under och sen försöka lyfta upp tanken med en rejäl regel och en domkraft. Vinkelslip-metoden är jobbigare.
 
Skär bort toppen och ett par decimeter ner, borra en mängd hål i botten, sedan återfyll med jord så kommer tanken snart falla i glömska och kommer rosta bort innan någon stöter på den igen.
 
Det finns nog ingen (vettig) kranförare som skulle vilja lyfta tanken högre än någon decimeter över mark om den bara är stroppad kring manluckan... Om man vetat att den varit sanerad hade gassvets (acetylen / oxygen) varit ett bra alternativ att skära upp tanken med, men med risk för oljerester känns det ju tyvärr lite riskabelt :confused: Om du väljer rondellalternativet hade jag försökt låna/hyra en rondell med 9" skiva + naturligtvis ordentliga hörselskydd och ett bra visir.

Lite OT: skulle man kunna tömma en kolsyresläckare eller två i tanken för att tränga bort syret = minskad risk för antändning av oljerester?
 
Som jag förstår så ska någon stå inne i tanken och skära utåt? Lätt at svimma pga syrebristen. Typiskt fall som båtfolket kan dö av när de ska rengöra tankar.
Låt bli!!
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Bra påpekande om säkerhetsrisken. Varför ens komma på tanken att kapa inifrån, eller tänkte du på om man kapar bort toppen först och sedan klättrar ned och börjar skära i botten?
 
VA? bygg i en hembrännare o fyll på med jord över! bästa gömstället :)
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Både gas och plasma går bort med tanke på att det inte går att blåsa bort smältan, eller gas kan gå om man skär nästan i linje med stålet för då blåser man det in i tanken istället. Men det kommer sätta igen munstycken och är man inte van så kommer det inte gå alls.

Så rondell är iprincip enda alternativet en 125a kommer fixa jobbet men jag hade endå övervägt att köpa 230 av billighetskvalisort typ meec och så satsat på skivor av bra sort exempelvis Norton eller tyrolit! Håll dig borta från skit som exempelvis Bosch skivor dom producerad vara elakt gult damm likaså med dom flesta andra "kända" märkena.
 
I
(Det hade reda föreslagits, jag skriver för långsamt helt enkelt).:surprised:
Annars funkar nog en vinkelslip, inte ens en ny lågpris av stor modell kostar så mycket, esox71 hade ju ett bra förslag.
Glöm inte jordfelsbrytare bara.
 
Redigerat av moderator:
Jumos skrev:
Det finns nog ingen (vettig) kranförare som skulle vilja lyfta tanken högre än någon decimeter över mark om den bara är stroppad kring manluckan...
Det räcker ju med att få loss den, sedan kan man ju stroppa om så mycket så det blir säkert.

Man får väl utgå från att kranföraren har den sakkunskapen. .......... :D
 
Om tanken inte av någon anledning måste bort (poolbygge etc?) och den är sanerad varför lägga ned onödigt arbete? Fyll den. Att kapa upp den, oavsett metod, medför bara onödig hälso-/skaderisk. Särskilt om man är ovan och har fel utrustning.
 
VAd kostar det att någon svänger förbi med en större grävmaskin och plattar till den och gräver upp den?
 
MathiasS skrev:
VAd kostar det att någon svänger förbi med en större grävmaskin och plattar till den och gräver upp den?
Förmodligen väldigt mycket, det låter ju i trådstarten som om möjligheten att komma åt med grävmaskin är bortbyggd. Man river ju inte gärna garaget för att plocka upp en tank...

oshu skrev:
Grävmaskiner är bara att glömma. Den möjligheten byggdes bort på 80-talet...
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Motorkap?

Hyres på Cramo, Ramirent HLL eller liknande.
 
Man får hoppas det :D @roland53
 
Det här gick ju inte som det var tänkt. Här får jag bra, spännande och inspirerade råd, men precis när jag tänkte sätta i gång säger hustrun att hon vill skiljas. Va tusan, har hon ingen som helst förståelse för mitt behov av kvalitétstid med vinkelslipen?! Nu måste jag lönejobba istället. Jag har ju hört rykten om hur dålig ekonomi man får som nyskild förälder.

Tack för ert givmilda stöd. Nästa gång jag lägger upp en fråga blir väl hur man kan hotta upp en sunkig 2rok så den passar mig och tre veckopendlande barn. Råd i hur man skottar över tanken behöver jag dock inte... Synd att jag inte hann plantera tidigblommande marktäckare inför försäljningen i vår/sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.