Hej!

Skall bredda vår uppfart med marksten som innan var en smal asfaltsuppfart. Nu har jag grävt ut mellan denna uppfart och huset. Tanken är dock att ha sjösten <35 cm från huset på den sträcka som huset "tar emot". På andra sidan tar ju befintlig asfalt stopp.

Jag har grävt ur lite bredare än uppfarten ska bli och på måndag kommer gruset. Det jag funderar på är dock om jag behöver göra någon form av "stopp" åt det hållet som inte har något eget naturligt stopp. Så att inte stenen drar iväg när man kommer med bilen.

Och skall jag i så fall göra detta innan jag lägger dit gruset? Från början hade vi tänkt lägga en kant i en annan färg längsled för att rama in uppfarten. Men om man lägger en vanlig 21x14x5-sten på samma nivå som övriga stenar så blir det väl inget stopp?

Ska man i så fall åtgärda så att man stoppar ner en kantsten innan man fyller grus och sedan fyller grus runtom? Vi har tillräckligt många överblivna rabattkantskydd som skulle kunna fungera. Eller ska man ha mer grus vid sidorna när man paddar, så det blir en naturlig uppförsbacke utanför själva uppfarten?
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Jag har under sommaren haft ett liknande projekt. Grävde ur ca 50cm bredare än uppfarten blev. Jag fyllde upp med bergkross och paddade så att kantstöden hamnade på önskad höjd. Sen gjöt jag en sockel som följer stöden hela vägen, sen på med mer bergkross. På uppfartens högsta punkt går stöden i höjd med markstenen och på lägsta ligger markstenen ca15cm under stödens övre kant då jag ville ha en vågrät stödmur och fall på markstenen. Sen duk, matjord och så gräs på utsidan.
 
Hrm...Fattar jag dig rätt att jag skulle kunna göra så att jag fyller på och paddar. Sedan skrapar jag ur bärlagret så jag får plats med kantstöden? Som då kommer vara, i mitt fall, nertryckt i bärlagret. På ena sidan har jag stenläggning och på andra sidan kommer jag ha bärlager (som jag kan toppa med valfri sten, gräs eller dylikt) ca 20 cm som trycks ut mot gräsmattan?

Vitsen är så att säga att stöden är nertryckta i bärlagret?

OM jag vill ha samma sten som övriga uppfart fast annat håll - är det möjligt? Eller måste jag ha typ sådana här: http://www.bauhaus.se/kantsten-gra-helpall.html ?

Eller får jag då ha, både kantsten - och vanliga 21x14-sten på längden?

Alltså om kantstöden ska vara av samma typ som övrig uppfart, exempelvis http://www.gardajohan.se/imaging/inspirationsbild/inspira-benders21.jpg

Eftersom "kantstenen" har samma storlek som övrig sten så - blir det något kantstöd då verkligen?
 
Redigerat:
Ja precis, jag fyllde på bärlager och skrapa ur en ränna för kantstöden.

Jag tror att funktionen blir bättre ju djupare kantstöden kommer. Blir ju som ett ankare typ. Jag tror nog att du kan använda vanlig sten om du ställer dem upp. Bäst tror jag det blir att ställa dem i lite bruk.
 
Redigerat:
Men då är frågan om jag fattar trögt....=) ...jag vill gärna rama in stenläggningen med en sten av avvikande färg - grå på uppfarten och antracit lagd som en ram runt i motsatt riktning. Fråga är då om jag då, för att det ska bli bra, ytterst får ha kantstöden som sticker upp en bit, sedan min ram och sedan själva uppfarten? Många garageuppfarter man går förbi har bara själva ramen och inget kantstöd. De kanske kör betong men det känns inte lika stabilt...(?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.