Det PNO nämner är ungefär detsamma som min vän nämner, och PNO har uppfattat rätt hur makapären fungerar/inte fungerar.

I beskrivningen av användandet poängterar han noga vikten av att belastningen kommer rakt uppifrån.
Han beskriver även hur lång tid det tar att få in känslan för det. Känslan, inte objektiv fakta.
Även ungefär hur många mätningar man bör göra per gång för att få ett resultat som man kan betrakta som någorlunda nära om locket är för styvt eller inte. Inte om varje mätning är exakt 0,00X, det är i sammanhanget mindre intressant.

Pinnen ned till klockan är tillverkad av en gammal bic-penna, för kuriosa.

Upphovsmannen har helt klart för sig att man kan förbättra anordningen, han gav flera tips om detta, men då han tidigare hjälpt mig byta ut en komplicerad värmejigg mot två plankor, med bättre resultat som följd såg jag ingen anledning att bygga något värst annorlunda.
 
GK100 skrev:
Var inte snarstucken, givetvis är det en form av mätning och resultaten är ju användbara men inget hindrar att du utvecklar det lite och får det ännu bättre. Enda jag vänder mig mot är att lasta via klockan och på ett sätt den inte är avsedd för. Följ tex råden från PNO det är inget stort jobb och då funkar klockan som vanligt, en enkel linjärlagring och lite standardklämmor för axeln så kan du montera på någon liknande bygel som din byggarkompis har.

Vore väl inte fel att det blir du som tar hantverket ett litet steg längre.
Du har rätt, och jag ber om ursäkt, även om jag inte tror att jag riktade mig främst till dig.

Anledningen är att jag påfallande ofta tycker det finns ett teoretiserande på denna sida som jag finner mindre tilltalande. D v s, man kan ägna timmar åt att kritisera en lösning, verktyg, anhåll, metod på ett i mitt tycke negativt sätt.
Men jag inser ju att det säkert är tjusningen för många, inte att vara negativ, men att tänka i termer av vad som kan förbättras/ vad som är brister.

I mitt första inlägg undanbedde jag mig kommentarer som om vore jag ingenjör med syfte att bygga en raket. Likväl kändes det ändå som det var på väg precis dit.
Men, det kan lika gärna vara jag som är snarstucken.

Så, uppriktigt en ursäkt när min ton blev tjurig! Jag uppskattar trots allt informationen jag fått!
 
(ut i verkstan och kolla på min egen mätklocka...Det är en Mitutoyo, köpt på OTD)

Ni har rätt, även på min klocka går axeln hela vägen genom, det var bara det att den var skyddad däruppe av en liten täckkåpa, vilket jag inte tänkt på förut.
Men jag skulle nog inte bygga jiggen så där ändå, låta vikten gå genom klockans axel.
Jag skulle montera klockan alldeles bredvid viktens axel.
 
Kan inte mer än hålla med dig TS, finns alltför många här som inte läser frågan utan börjar diskutera allt annat eller svarar fast dom inte begriper. Jag tillförde kanske inget till din fråga, men vart less på alla som trots sina beskrivningar av hur duktiga de är på mätteknik inte lyckades lista ut hur din kompis mätutrustning fungerade.

Då jag är utvecklingsingenjör så ligger det mig dock nära att alltid vilja förbättra allt jag ser.

Lycka till med gitarrerna!
 
PNO skrev:
Kan inte mer än hålla med dig TS, finns alltför många här som inte läser frågan utan börjar diskutera allt annat eller svarar fast dom inte begriper.
Nej, vi skrev ju tom att vi inte begrep!

Så då kan man väl ödsla två rader på att förklara vad vi missförstått snarare än att gnälla!

Man får vad man betalar för. Och ställer man frågor på det här forumet så betalar man senast jag kollade ingenting...
 
Man får vad man betalar för. Och ställer man frågor på det här forumet så betalar man senast jag kollade ingenting...


Denna princip borde framgå i varenda gratisforum som existerar.
 
favino skrev:
I mitt första inlägg undanbedde jag mig kommentarer som om vore jag ingenjör med syfte att bygga en raket. Likväl kändes det ändå som det var på väg precis dit.
Men, det kan lika gärna vara jag som är snarstucken.
Hej. Nu har du ju visserligen var stor och bett om ursäkt, men jag tycker en vinkel ändå är intressant. För även om detta är din tråd, som trådskapare, och du har ett visst ansvar för att komma tillbaka och svara på frågor och hålla den levande ett tag, så tycker jag även att man måste bejaka att olika personer har olika drivkraft och intresserar sig för olika delar av en fråga. Så även om du inte är intresserad av tekniskt filosoferande kring riggen, utan bara vill ha svaret på en specifik del, så tycker jag man bör acceptera att andra vill tala om detta. Och så länge det är kring ämnet och inte helt OT, så skadar det väl knappast? De idéerna kan mycket väl locka dit andra som svarar mer exakt på själva grundfrågan, förutom då att hela tråden kommer upp på senast-listan under fler tillfällen. Sedan kanske man skall tänka på att ganska ofta så är grundfrågan felaktig, eller bygger på felaktiga förutsättningar som kommer fram i och med de utökade filosoferandet/frågandet. Så OM vi på BH skulle förbjuda medlemmar att prata om annat än just själva frågan, så skulle vi inte bara få ett tristare forum, utan även ett med sämre råd. Det är jag övertygad om.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
elpaco, du har helt rätt! Det är ju precis det som gör ett forum levande.. Jag tycker på intet sätt att någon typ av disskusion skall förbjudas.

Iofs tycker jag inte att jag begränsat just den aspekten, Jag skrev att andra gärna får fortsätta disskusionen, men att jag själv inte kommer begripa mycket av det.

Men visst, Jag var på dåligt humör den dagen, Sorry om någon känner sig trampad på! Men kanske kan man ana varför.

"Hiskeligt härke" tycker jag nu är en ganska fyndig, kul alliteration, Men håll med om att det kan finnas en negativ laddning i det.

Däremot har jag tagit till mig av råd och kommer bygga en separat pinne för själva belastningen, o låta klockan bara mäta.

För att rannsaka mig själv kunde jag:

- Förklarat att en gitarrtop är tämligen rörlig.
-Att man med ett tämligen lätt tryck från ett finger tydligt kan se att en topp sjunker, det behövs det ingen mätklocka för.
-Att det intressanta för mig inte är ett exakt mått. Jag behöver bara ett hum om det rör sig mycket, lite eller inte alls.
- Skitit i att delta i diskusionen efter de första posterna som faktiskt svarade på min fråga.

Men, det tänkte jag inte på då - eftersom jag bara ville veta var man enklast hittade en mätklocka enligt bilden.

Om andra vill reflektera över något så kan jag föreslå följande:

Är det självklart att förvänta sig ett svar om man ställer en fråga innehållandes facktermer som svarande upplyst att man inte förstår något av? Eller skulle det rentav kunna uppfattas som en maktdemonstration?

Hur begriper man vad andra inte begriper om man inte begriper vad de inte begriper? Jo, kommunikation förstås, men vems ansvar är det att förklara? De som inte begriper, eller de som inte heller begriper?

Forumet är gratis, visst. Skulle någon gett något annat svar om ni fick betalt?

För att göra en sista summering från min sida.
Jag har numer en mätklocka, tack Matte & Jimmy!
Jag kommer ändra konstruktionen efter bra tips i tråden, tack!
Metoden på bilden är självklart otillräcklig för att EXAKT mäta små rörelser.
Däremot kanske tillräcklig för att tjäna mina syften.
Antagligen kommer den inte göra mina byggen bättre, så på så vis är det helt onödigt, men jag är nyfiken
och behöver dessutom en mätklocka till andra syften. Men kommer inte starta en tråd om det.

Om någon känner sig kränkt, elakt behandlad, oförstådd från min sida, ber jag återigen uppriktigt om ursäkt!
Jag vidhåller också att jag på intet sätt vill förbjuda någon att diskutera någonting.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
favino skrev:
Forumet är gratis, visst. Skulle någon gett något annat svar om ni fick betalt?
Ja det är klart. De enda svaret du får av mig (och många andra) här är just "gratis" i betydelsen att jag/vi inte lägger någon tid (mer än 5 minuter max) på att analysera frågeställningen och göra research för att underbygga svaret. Så svaret blir "från höften", och inte väl underbyggt. Om det går snabbare att göra ett snabbt (ev. felaktigt) antagande, så gör jag/vi det, istället för att gå in i en kontraktsförhandling om exakt vad kraven/ingångsvärdena i frågeställningen är.

Och då har vi inte ens berört hela frågeställningen att om någon betalar så är de kund, och det är bra affärssinne att hålla kunder nöjda.

Tro mig, om du hade ställt frågan till mig i min egenskap av konsult, så hade du fått det helt annorlunda svaret. "Du behöver en expert på mätteknik, inte mig..." ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.