Hej,

Jag är på gång att byta ut glaskuber mot riktigt fönster(SP, topphängt 100x38cm, granit glas). Alla andra glas i källaren är 2 glas med trä karm, bör jag ändå välja 3 glas?
 
Om du inte ska byte resterande mot 3-glas så finns ingen anledning att göra det. Skillnaden för dig blir försumbar och tiden att betala in mellanskillnaden väldigt lång (utan att veta vad du för betala för respektive fönster) mitt svar är A, nej!

Med vänlig hälsning, fremax

PS annnars ALLTID 3-glas om samtliga glas/fönster byts , om man ska bo kvar och önskar inte bara energibesparing utan komfort och säkerhet också.
 
Är det nån större skillnad idag på 2 och 3 glas i energibesparing?
Är det inte mest ljudisolering man vinner på 3 glas?
 
energibesparingen blir lika stor på varje enskilt fönster oavsett hur många man byter. så tycker man att det skulle va lönt att välja 3glas när man byter alla så kan man även välja det om man bara byter ett eller några!
 
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
Liten besparing är det. Även ljudredigeringen är bättre, dock så är den marginell i standardglas 3-glas, väldigt lätt att få betydligt bättre ljudisolering med 2-glas om man vet vilka kombinationer av glas/luft du ska ha. Sen brukar man använda sig av 2+1 fönster vid ljudisolering och kombination av olika tjocklekar på glas och olika distans mellan glasen för att bryta ljudvågorna på så många frekvenser som möjligt.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Men i en källare med de små fönster som "normalt" finns där kan de bara ha marginell betydelse med ljudisolering utifrån frågan. Och det finns 2-glas med samma isolervärde som vissa 3-glas.
Sedan beroende av hur väggarna ovanför mark är isolerade, så blir det också en prisfråga vad det är värt med marginellt extra isolervärde på fönster.
Jag själv sätter i två-glaskassetter i befintliga bågar med isolerglas som har u-värde 1.1 (3-glas 1.0), men syftet är i första hand att få dem repfria och två sidor mindre att putsa. Och att de gamla bågarna efter anpassning inte är gjorda för 3-glasvikten.
 
Du skriver att du ska ha topphängt. Behöver du kunna öppna alla fönster? Vi valde att bara ha ett öppningsbart i källaren. Då finns två utrymningsvägar, men eventuella inbrottstjuvar får färre vägar in.
 
Problemet är att fasta och öppningsbara fönster skiljer sig en hel del i utseende utifrån och dessa kommer sitta bara par meter ifrån varandra och då av samma storlek förövrigt vilket skiljer sig mot andra fönster i källaren. Så för att det ska se vettigt ut så ska båda vara öppningsbara.

Såg dock att Traryd har sidohängda fönster i denna storleken!? trodde inte det fanns!? Det är klart en snyggare lösning.

Vill tjuvar ta sig in så tar de sig in, man behöver såklart inte förenkla för dem men att ha 7 eller 8 öppningsbara fönster i källaren lär inte göra någon större skillnad.
 
snowjim skrev:
Vill tjuvar ta sig in så tar de sig in, man behöver såklart inte förenkla för dem men att ha 7 eller 8 öppningsbara fönster i källaren lär inte göra någon större skillnad.
Ah, handlar det om 7 eller 8 spelar det så klart ingen roll. För oss handlade det om 1 eller 8.
 
Hehe, vad jag menar är att vi har redan 5 öppningsbara idag och vi ska sätta in 2 till och om 1 av dem är fast eller inte spelar nog ingen större roll för inbrott.

Jag förstår dock helt vad du menar, mina föräldrar fick tillverkat stål detaljer som sattes mitt framför fönsterna så att det inte skulle gå att krypa in efter att vi haft ett inbrott just genom ett öppningsbart källarfönster.
 
Med andra ord verkar det inte spela någon roll på så små fönster om vi väljer 2 eller 3 glas? Det ser dock ut att skilja sig en del i pris, kanske 1000 kr eller något åt det hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.