Lades ett rör i samband med kommunalt VA.
Antingen dra in det genom närmsta vägg eller upp genom fasadmätarskåpet och vidare via vinden(tegelfasad) till förrådet där elcentralen sitter. Tror det skulle vara bäst vid elcentralen men har ingen bra koll på detta.
Hur ska jag göra?

Planritning markplan Fiber.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har huset källare, torpargrund eller betongplatta på mark?

Vid elcentralen är en ganska bra central plats.
 
Den delen med garage och elcentral är betongplatta sen krypgrund fram till ytterdörren och därefter källare.
 
Ok. Jag antar att det bästa är att dra in det till förrådet med elcentralen då.

Vilken är minsta böjradie för fiberrör?
 
N
big mike skrev:
Ok. Jag antar att det bästa är att dra in det till förrådet med elcentralen då.

Vilken är minsta böjradie för fiberrör?
Som en tennisboll, för att göra det enkelt.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
röret som ligger i backen är förmodligen 7/3.5mm rör, den kan du inte böja så snävt samt dra max 5m inomhus, ska du dra en längre sträcka får du skarva om till en 5/3.5mm brandklassad mikrorör. Den är lite mjukare och kan böjas runt en snusdosa eller som Noun säger, tennisboll
 
Kacper skrev:
röret som ligger i backen är förmodligen 7/3.5mm rör, den kan du inte böja så snävt samt dra max 5m inomhus, ska du dra en längre sträcka får du skarva om till en 5/3.5mm brandklassad mikrorör. Den är lite mjukare och kan böjas runt en snusdosa eller som Noun säger, tennisboll
Mycket riktigt är det 7/3,5mm rör. Vet du möjligtvis minsta böjradien på den? Det blir inte inomhus utan på kallvind men varför?
Så det ska vara ett annat rör egentligen då. Är kanske bättre att jag bara gräver ner det så får installatören bestämma om dom vill skarva på ett nytt rör istället. Det lär dröja innan det blir något. Tack för svar.
 
S
Kacper skrev:
röret som ligger i backen är förmodligen 7/3.5mm rör, den kan du inte böja så snävt samt dra max 5m inomhus, ska du dra en längre sträcka får du skarva om till en 5/3.5mm brandklassad mikrorör. Den är lite mjukare och kan böjas runt en snusdosa eller som Noun säger, tennisboll
Varför får han inte dra 7/3.5:an längre inomhus? :O
 
Är det inte praktiskt att sätta den nära tv:n?
 
Noun skrev:
Som en tennisboll, för att göra det enkelt.
För mig sa leverantören en fotboll. Den ute. Håller med den är rätt styv. Sätt switchen så pass bra att du sen kan ha routern centralt i huset.
 
Boll som boll :)
30cm diameter är det besked jag har fått. Sen om det blir 20 eller 30 spelar nog ingen större roll, snarare antalet "bollar".
Jag har en böj som är 20-30cm sen är det landsväg med fina mjuka kurvor... och kurvor gillar i alla fall jag :)
 
Larsa skrev:
Är det inte praktiskt att sätta den nära tv:n?
Varför det? Kommer TVn alltid att stå på samma plats? Kommer man ens ha en centralt placerad TV i framtiden?

Det är bättre att dra det till nånstans där det passar att ha nätverksgrejer.

Eftersom det inte framgår av bilden vad det är för rum så är det svårt att veta vad som är lämpligast, vid elcentralen KAN vara lämpligt men det kan också finnas andra lämpligare ställen.

Jag personligen tycker att det ofta är dumt att sätta alla nätverksgrejer vid elcentralen, det är ju inte säkert att nätverk vidare ut i huset är enklast att dra från elcentralen.
 
Från vänster uppifrån och ner i bodelen: sovrum, sovrum, kök, vardagsrum, sovrum, badrum, wc. Alternativet skulle väl vara att dra ner el i nån garderob men det känns inte som att det skulle vara några större fördelar med det.
 
Vad är de små rummen i garagedelen då? Iofs så ser det utrymme där elcentralen sitter ut att vara gansak stort, så det är kanske möjligt att det är vettigaste stället. Det är kanske inte direkt lättare att dra till nåt av de andra rummen?

En variant är ju att dra längs väggarna (borra genom väggarna, gå bakom golvsockel eller rentav sätta kabelkanal på väggarna).
 
Nerre skrev:
Vad är de små rummen i garagedelen då? Iofs så ser det utrymme där elcentralen sitter ut att vara gansak stort, så det är kanske möjligt att det är vettigaste stället. Det är kanske inte direkt lättare att dra till nåt av de andra rummen?

En variant är ju att dra längs väggarna (borra genom väggarna, gå bakom golvsockel eller rentav sätta kabelkanal på väggarna).
Nä, är väl bättre det sitter så nära rummen som möjligt så det blir kortare kabeldragning. Är vind över hela så blir inte jättesvårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.