Tänk dig att du har en tomt med fantastisk utsikt i alla väderstreck! :cool: – Åt vilket håll skulle DU då placera panoramafönster och varför? Alltså bara i beaktande av solen och ljusinsläpp (+värme). Strunta i vart gatan är etc.

Bifogar foto och planritning på det tänkta huset - Villa Björkholmen från Vårgårdahus.

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I sthlms-området skulle jag placerat det mot söder. Här på Österlen är dock solen så stark att det inte går att ha textilier, tavlor, mattor eller annan inredning utan att dessa bleks ... om man inte täcker fönstren med gardiner. Däremot värmer solen så bra även på vintern så att jag inte behöver köra pelletskaminen dagtid bortsett från dec/jan.

Din fråga är svår att svara på. Ekonomi eller vacker inredning? Havsnära med mycket blåst?
 
  • Gilla
elin__blomsterberg__2015
  • Laddar…
Tack!

Ganska nära havet (inte strandtomt eller havsutsikt), ganska blåsigt, Halmstad-Båstad-trakten.
 
Inte åt söder iaf, blir kopiöst varmt om man inte har dyra specialglas och aircondition. NV om man gillar kvällssol, NO om man gillar morgonsol.
 
  • Gilla
elin__blomsterberg__2015
  • Laddar…
Hemmakatten
Har man vacker utsikt åt alla håll skulle jag välja ett hus med fönsterpartier på båda sidor om huset så att man kan se rakt igenom huset. Själva har vi ett långt och smalt hus med långsidan mot den vackraste utsikten över sjön. Köks- och vardagsrumsdel har utsikt åt tre håll. Söderläge men vi har altantak som sticker ut en bra bit från huset viket gör att det inte blir för hett inne på sommaren. Sex dörrar gör också sitt till för att lufta huset en sommardag.
 
  • Gilla
elin__blomsterberg__2015
  • Laddar…
Tack! Nu kommer nog inte utsikten vara vacker åt alla håll tyvärr. :) Vi kommer att få välja tomt senare, men jag vill redan nu få input kring det här med panoramafönster och väderstreck så man kan ha det i åtanke när man sen väljer tomt.
 
Som jag ser det är det mycket viktigare att INTE ha det mot väg/gångväg/cykelbana, det är högre prioritet än utsikt och eventuella värmeproblem.
Jag kan tycka att det är en lite trist inställning att välja NO/NV för att minska värmeinstrålningen, eftersom man då även begränsar ljuset och får kyligt vår/vinter/höst. Det finns ju markiser/gardiner och annat som skyddar mot det.

Direkt sydläge är dock inte att rekommendera, om valmöjlighet finns. Kan dock konstatera att vi aldrig är inne under dessa timmar, så att markiserna då är neddragna för att inte få in värmen (fönster åt väst och öst, inga alls åt söder) är inget problem egentligen.

Eftersom tomten inte är vald än är det ju klokt att tänka ut vilket håll man vill ha sina utsiktsfönster åt och sedan välja tomt efter det. Tyvärr, för den som bygger hus, (trevligt för dem som vistas i områdena) är det ju numera väldigt vanligt att dra GC-banor mellan tomten och utsikten, vilket gör att panoramafönstret riktas mot de som promenerar förbi. Jag ser aldrig människor i dessa rum, de sitter i övervåningens allrum istället, då man inte vill sitta där till
allmän åsyn.
 
  • Gilla
elin__blomsterberg__2015
  • Laddar…
KristinaRT
På den sidan av Sverige hade jag satt det åt S, SV eller V.... Guld värt med lite ljus under den mörkare delen av året, och på sommaren finns det olika former av solskydd man kan använda mitt på dagen.
 
  • Gilla
elin__blomsterberg__2015
  • Laddar…
Tack för kloka synpunkter! Vi kommer att välja solskyddsglas (inte mörka) för solvärmeisolering och takfoten går ut en bit och ger visst skydd. Vi kommer ha lamellgardiner inne, som kan dras för när man vill begränsa ljuset. Det har vi på sommarstället där panoramafönstren ligger i rakt västligt läge och det funkar bra.
 
Och bra tips angående cykel/gångväg - det är mycket riktigt planerat för många sådana i området.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.