Varför pratas det alltid om att ha så grova rör som möjligt mellan laddomat, panna och tankar? I bruksanvisningen till laddomat 21 står det att det går bra med 28mm cu rör till pannor på upp till 35kw.
Laddomat 21 har 1 1/4 tums anslutningar, men tittar man lite noga så ser man att hålet in bara är ca 28mm.Begränsar inte det flödet till 28mm, eller tänker jag fel?
Många pannor och tankar han dessutom bara 1tums anslutningar.Vad hjälper det då att ha grova rör? :-?
 
Grövre rör underlättar självcirkulation, i händelse av strömavbrott.
Dessutom är det så, att med en viss dimension har man ett visst motstånd per meter. Så ett mindre hål, kopplat till några meter grövre rör, ger mindre motstånd än ett litet hål och små rör.
 
Tack för svaret!
 
Ännu en fråga om laddomat 21.
Min laddomat beter sig konstigt när jag eldar. Den kör inte in samma temp i pannan hela tiden. Rätt som det är så sjunker tempen in i pannan med nästan 20 grader, för att sen stiga igen.Så håller den på tills tankarna är så varma i botten att tempen till pannan är högre än termostaten i laddomaten. Jag har bytt till 72 graders termostaten för att se om det hjälpte men det gjorde det inte. Någon som vet vad det är för problem? Hela systemet är nytt, både panna och ackar m.m. Jag har eldat ca 15-20 ggr i pannan, kan det ändå vara luft som ställer till med problem? // Håkan
 
Luft är en mycket trolig anledning. Jag har eldat 155 gånger i min (jodå, jag har räknat), men jag släpper fortfarande ut luft, speciellt om jag har fått in bra ved och därmed hög panntemperatur (runt 95°C).
 
Håkan,
vilken hastighet kör du pumpen på. Ev hinner inte pumpen hålla undan för effekten.
Själv kör jag på tvåan med 78°C termostat
 
Hocke skrev:
Håkan,
vilken hastighet kör du pumpen på. Ev hinner inte pumpen hålla undan för effekten.
Själv kör jag på tvåan med 78°C termostat
Det finns ju en 87 graders verkar inte många som kör med den finns det någon orsak till detta ?
 
apersson850 skrev:
Luft är en mycket trolig anledning. Jag har eldat 155 gånger i min (jodå, jag har räknat), men jag släpper fortfarande ut luft, speciellt om jag har fått in bra ved och därmed hög panntemperatur (runt 95°C).
Ja det är väl troligt att det är luft eftersom jag inte eldat så många ggr än. Jag laddar tankarna till 97 grader varje gång jag eldar för att fortare bli av med luften. Det jag inte förstår är om det är luft i laddomaten eller någon annan stans, luften går väl ändå inte neråt? Laddomaten sitter bara 5cm från golvet.

Jag kör på 3ans hastighet på laddpumpen, det stod i bruksanvisningen att man skulle göra det. Jag har inte testat att köra den saktare, det kanske jag skall testa.
Vad gör jag om detta fenomen inte slutar upp? Är det ingen annan som haft något liknande problem?


 
Temperaturen på min åker också jojo ibland, men jag låter den göra det. Det inträffar mest om jag kör pumpen långsammare än på läge 3, eftersom Laddomaten då ibland inte hinner få undan värmen från pannan lika fort som den "produceras", om man nu kan producera värme.

Visst kan luft gå neråt, bara något driver på. Om du får ut luftbubblor från pannan, där temperaturen lokalt mycket väl kan vara över kokpunkten, går de i laddröret och sugs sedan ner till Laddomatens pump. Där blir de sittande i pumphjulet, då pumpen suger tillräckligt mycket för att hindra bubblorna från att gå tillbaka upp igen, samtidigt som pumpens kapacitet begränsas av att det är luft i den. Ofta hör man ett "slafsande" ljud från pumpen i sådana här fall.
Finns det ingen luftning som sitter på lämplig plats ovanför pumpen? Själv har jag ett element på självcirkulation. Det är anslutet mellan Laddomaten och tanken. Stannar jag Laddomatens pump, åker luften upp i röret och skickas av självcirkulationen lagom fort framåt, för att hinna åka upp i röret till det elementet. Från det elementet kan jag sen pysa en hel del, titt och tätt. Det är praktiskt, för det är i källaren, så det är bara att köra ut på golvet.
 
Jo det finns luftning, ovanför pumpen går röret direkt upp till öppet exp på vinden.Jag har även en auto luftare på varje ack, ur dem pyser det lite då och då när jag eldar.
 
  • Pannrummet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen störande isolering heller, ser jag. Och både serie- och parallellkoppling.
Måhända försvinner luften av sig själv, då, om någon månad eller så. Kanske det dröjer till det blir kallare, så att du eldar mer kontinuerligt. Fast det är ju nästan vintertemperaturer nu också...
 
Det var inte några grova rör där inte.. Vad kör ni för rör mellan era pannor och tankar?

De tankar som jag har är det 2" anslutningar i botten och 1½" i toppen... (rören är inte dragna än).

 
jag ska dra 2" mellan huvudtanken och pannan via laddomat21 med grövre anslutningar och större pump
 
AndreasK skrev:
Det var inte några grova rör där inte..  Vad kör ni för rör mellan era pannor och tankar?

De tankar som jag har är det 2" anslutningar i botten och 1½"  i toppen... (rören är inte dragna än).
Min panna och tankar har 1" anslutningar, jag har använt 28mm cu rör precis som Termoventiler AB rekomenderar till laddomat 21, för pannor upp till 35 Kw.
 
Jag har 35 mm rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.