Hej

Konkret:

Jag gick till en elfirma och priset från dem blev mycket högre än att köpa alla armaturer från t.ex. jula. Men jag tänker 17 st och led-lysrör inuti, det borde ju finnas något ställe som gärna ger paketpris på detta. Tips?

Tack!

Bakgrund, valfri läsning:

Jag bygger garage på ungefär 100m2.

Det är ca 8.5 m brett med dubbla portar och sedan 12.5 meter djupt.

Jag har fått en ritning av proffs med endast 10 armaturer, där de helt enkelt sitter i en linje framför port A, alltså från porten och hela vägen på djupet in till den bakre väggen. De sitter alltså i en linje centrerat över biltaket. Sedan likadant över port B, så att säga. Som en mer eller mindre kontinuerlig ljuslinje från portbladet hela vägen till garagets bortre vägg, 12 meter därifrån.

Men folk som kan sina garage menar att belysningen inte ska sitta rakt ovanför bilen, för då är den ljusaste punkten bilens tak och golvet runt bilen är mer eller mindre skuggat.

Därför tänkte jag såhär, jag sätter in dubbelt så många armaturer, men med halva ljusstyrkan i lysrören och sätter belysningen efter "körvägens" kanter istället för mitten.

Sen tänker jag såhär, rätt eller inte vet jag inte, dubbelt så många armaturer, fast med halverad ljusstyrka "måste" ju ge mer ljus än halva antalet och dubbla styrkan. Det känns så iaf, med hänsyn till spridning och förluster på något vis. Vetenskapligt, nja, kanske inte. Men istället för 20 armaturer tar jag 17. :)

Jag ska inte meka något särskilt, men när det väl behövs kompletterar jag hemskt gärna med en byggstrålkastare ändå.
 
Två tankar. Varför led-rör? Vanliga lysrör är lika energisnåla. Och vad är det för armaturer? Du kan inte jämföra julas "anslut" med kvalitetsmärken. Anslut är generellt sett lågbudget.
 
Mitt tips är att leta rätt på en modell som ser bra ut och köpa en armatur. Koppla in och lyssna så det inte är av den typen som brummar. Det finns inget som är så irriterande som brummande lysrör. Swedol har 3 typer, varav en är brummande. Vet inte vad som skiljer, ungefär samma pris.
 
Jag har köpt en armatur från Ahlsell som heter 7297991 efter tips från en elektriker och den är betydligt bättre än dom jag hade från Jula tidigare.
Kommer köpa fler nu när det ska göras om i garaget...
Kolla med närmsta elfirma om dom kan ge dig nåt bra pris eller googla för jag hittade som skapligt billigt i en internetbutik har jag för mig...
 
Tack för svar!

Jag glömde kanske skriva att jag fått offert från lokal elfirma på proffsprylar. Detta var för ett halvår sedan, det enda jag minns var att prislappen blev i en helt annan division jämfört med att köpa från jula eller biltema, rimligtvis det dubbla. De var glasklara på elfirman att de inte hade en chans att matcha ovan nämna företag i pris. Att proffsprylarna (från elektroskandia), se länk är bättre än julas, säkerligen, men hur påverkar det min vardag?


pelpet: Varför... Jag antog att led höll längre och drar mindre energi samt att man slipper det där elnätsproblemet (fasförskjutning / fyrkantsvåg eller vad det är) när man har fler än 8 st eller vad det är. Det lär väl finnas en orsak till att led börjar ersätta lysrör?

och visst kan jag jämföra julas "skitmärken" med de dyra armaturerna, det är väl högst nödvändigt att jämföra dem för att motivera varför elektroskandias kostar det dubbla, eller något sådant.

grävaren: Vad handlar brummet om, är det kopplat till modell så att säga? Att om en brummar så brummar alla? Synd att köpa en som råkar fungera, sen köpa 15 till och så brummar hälften av dem.

P-plats: På vilket sätt är de bättre, hur märker man detta?

Gabbe1: Mhm, nöjd alltså! Inga missljud, långa tändningstider, flimmer eller annat störande? Du har 28 st, dubbla mitt antal på samma yta. Jag har avsiktligt lagt mig i underkant, men är du kanske i överkant? :) Du har alltså den korta modellen som är typ 60 cm?
 
Redigerat:
tobbew skrev:
P-plats: På vilket sätt är de bättre, hur märker man detta?
Jag upplever plasten som betydligt bättre och den har inte blivit lika gul och spröd som på dom jag hade innan.
Svågern som är elektriker har dom också med gott resultat.
Han tipsade om att köra dom enklare med glimtändare och inte dom med elektronisk drivenhet som tenderar att strula tydligen.

Beställde just 10st armaturer till... :)
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Rätt tänkt. Jag har satt vid sidan av bilraderna för att få bästa ljus. 16 lysrör i fyra rader om fyra. Plus några extra på väl valda platser. Jag köpte 2*36w på Bauhaus med elektroniska drivdon. Funkar mycket bra. Bauhaus har ofta kampanj på dessa och jag vill minnas att de då ligger på 199:- st inkl lysrör.
 
tobbew skrev:
Gabbe1: Mhm, nöjd alltså! Inga missljud, långa tändningstider, flimmer eller annat störande? Du har 28 st, dubbla mitt antal på samma yta. Jag har avsiktligt lagt mig i underkant, men är du kanske i överkant? :) Du har alltså den korta modellen som är typ 60 cm?
Mycket nöjd än så länge, totalt ljudlösa, tänds omedelbart utan blink och inget flimmer.
Ja, jag har den korta modellen, kan stämma bra att de är runt 60cm långa.
Jag har kopplat dem i två grupper så att jag kan tända varannan om jag inte vill/behöver ha max ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.