Carport kräver som regel bygglov, vilket medför byråkrati och extrakostnader.

På Boverkets hemsida står bl.a. följande åtgärder upptagna som bygglovsfria:

"Uteplats
Inom 3,6 meter från bostadshuset får du utan bygglov anordna en skyddad uteplats med mur eller plank. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter.

Skärmtak
Du får också utan bygglov anordna skärmtak över uteplatser, altaner, balkonger eller entréer om skärmtaken tillsammans inte är större än 15 kvadratmeter."

Så frågan är då: Varför ska jag ansöka om bygglov för carport när jag kan bygga en uteplats med skärmtak bygglovsfritt?
 
  • Gilla
Lyckyman77 och 1 till
  • Laddar…
För att reglerna är sådana? Men jag kan hålla med om att det inte är logiskt :)
 
  • Gilla
Lyckyman77
  • Laddar…
Så rimligtvis bör jag kunna köra på Uteplats/Skärmtaks-spåret utan att kommunen säger något. Eller?
 
Det är väll användningsområdet som kommunen kommer gnälla på. Ser man att det är en carport där bilen ska stå kanske de blir gnälligt.
 
Vad kan man förvänta sig när det gäller skärmtak då? Det finns väl inget uttryckligt sagt om att man inte får ha bil under byggda skärmtak?
 
  • Gilla
Lyckyman77
  • Laddar…
Jag hade iofs. för mig att skärmtaket bara är fritt om det byggs på huset. Alltså inte fristående skärmtak.
 
Det stämmer men det var också det som var min tanke. En bärlina på fasaden ska bära upp den delen.
 
Ett skärmtak som du ställer bilen under blir en carport, det är som Ramnemark säger användningen som styr.
Tänk på att ett ev. svartbygge kan ligga dig i fatet den dagen du söker bygglov för något annat.
 
Det klart att du kan ställa bilen under ett bygglovsfritt skärmtak. Jag hade bara byggt utan att ens fundera :)
 
Klart du kan bygga en stenlagd uteplats med skärmtak och plank runt.
Och parkera bilen på uteplatsen enstaka gånger kan inte vara fel. (platsbrist, behov av el till dammsugare, tant Agda ska komma nära dörren osv)

Men om du gör det varje dag, samtidigt som du aldrig har uteplatsen tillgänglig för sitt ändamål så är det faktiskt en parkering under skärmtaket. Och då är det inte längre bygglovfritt.

Varför? Lagstiftaren ville ha det så. Gemensamma nämnaren är på något vis utevistelse i nära anslutning till bostadshuset. Kanske ansågs det vara ett mer angeläget ändamål att främja.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ett skärmtak som du ställer bilen under blir en carport, det är som Ramnemark säger användningen som styr.
Tänk på att ett ev. svartbygge kan ligga dig i fatet den dagen du söker bygglov för något annat.
Hur kan det bli en svartbygge ? Bygget är rätt . Om i värstafall kommunen anklagar då Flyttar bilen :)..vad är definition av svartbygge ?
 
Redigerat:
Nope.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ett skärmtak som du ställer bilen under blir en carport, det är som Ramnemark säger användningen som styr.
Tänk på att ett ev. svartbygge kan ligga dig i fatet den dagen du söker bygglov för något annat.
Hejsan, kan ni hänvisa källan på din information ? Min kommun bygglovkontor tycker inte så.
 
Du kan läsa bla. här: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/

Ska anordnas över uteplats, altan, balkong eller entré
Ett bygglovbefriat skärmtak får endast byggas över en skyddad uteplats eller över en altan, balkong eller entré. Med en skyddad uteplats menas en sådan uteplats som har anordnats med bygglovsbefriade murar eller plank. Uteplatsen ska vara inom 3,6 meter från bostadshuset och muren eller planket får vara högst 1,8 meter högt. Skärmtak över skyddad uteplats kan antingen fästas i bostadshuset eller i en komplementbyggnad. Om skärmtaket fästs i komplementbyggnaden måste den vara placerad högst 3,6 meter från bostadshuset och det måste finnas en uteplats mellan byggnaderna. Skärmtaket kan även placeras över en altan, balkong eller entré antingen på bostadshuset eller på en komplementbyggnad. Då behöver inte komplementbyggnaden vara placerad inom 3,6 meter från bostadshuset. Ett bygglovsbefriat skärmtak får inte byggas som exempelvis väderskydd för cyklar eller som vedskjul.
Observera att kommunen kan bestämma att det krävs bygglov även för skärmtak i detaljplan eller områdesbestämmelse.
 
  • Gilla
Nickes och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du kan läsa bla. här: [länk]



Observera att kommunen kan bestämma att det krävs bygglov även för skärmtak i detaljplan eller områdesbestämmelse.
mexitegel mexitegel skrev:
Du kan läsa bla. här: [länk]

Observera att kommunen kan bestämma att det krävs bygglov även för skärmtak i detaljplan eller områdesbestämmelse.
Jag vet inte om jag är trög eller slug, men det enda som står uttryckligen är att du inte får använda det till ved- eller cykelförvaring. Placeras skärmtaket i anslutning till entré ser jag inget annat som specar vad du får använda ytan under till. Vad har jag missat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.