Hej
Jag skall bygga om ett Carl Malmstensskåp, Calmare Nyckel, så att överskåpet blir ett TV-skåp för den vägghängda TV:n.
Har plockat bort bakstycket och skall demontera de invändiga hyllorna.
De är inte limmade och inte infrästa så jag tror de är limpluggade.
Har borrat ett par hål på undersidan av en hylla där pluggar logiskt borde sitta men det gör de inte.
Jag vill helst kunna återinstallera inredningen i skåpet i framtiden så därför undrar jag om någon vet hur jag skall demontera hyllorna utan att demontera hela skåpet.
Åfors möbelfabrik som byggde dessa skåp finns inte kvar.
Lars
 
Om du inte ser någon som helst infästning så kan det mycket väl vara så att dom är fastsatta med plugg eller dylikt.
Prova att söka på LiU linköpings universitet. Carl malmstens möbelsnickarskola ligger under dom och det kan hända att någon elev har byggt ett som examens arbeta eller så och då kan det finnas i deras arkiv.

Bilder?
 
Du får förstås göra vad du vill med dina möbler men om du inte visste det kan det vara ganska värdefullt och om du gör ändringar i skåpet försvinner en del av värdet. Gamla CM möbler i original skick (beroende på vem som byggt det) är eftertraktade på auktion.
 
Du håller just nu på och bygger om ett svindyrt Carlmalmstenskåp till en billig TVhylla. Jag tycker det är slöseri.
 
Calmare nyckel brukar inte vara så särskilt dyra. Från några tusen och uppåt beroende på när dom är byggda. Oftast mellan 3-8 tusen
 
Ett alternativ är ju att säga med multimaskinen längst in vid hyllplanet för att kapa ev. pluggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.