Vi har ett fint tegelhus ifrån 1975 med gult tegel. Tyvärr har förra ägarna låtit en klätterhortensia växa upp länge en spalje och stuprör och ut över teglet. Den försöker även växa upp på träpanelen om den inte stoppas. Helst hade jag velat ta bort hela växten eller i alla fall beskära den kraftigt. Tyvärr lämnar växten märken på väggen. Finns det något bra sätt att ta bort dessa utan att skada teglet eller murbruket? Se bifogade bilder

Skärmavbild 2015-10-11 kl. 20.17.37.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2015-10-11 kl. 20.17.48.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Har du testat högtryck? Annars kanske rotborste?

Eventuella organiska rester/missfärgningar efter en rengöring går att bleka med Klorin. 20%-lösning i sprayflaska har gjort underverk mot alger och lavar på eternitplattorna här.
 
Man ska undvika högtryckstvätt av teglet, särskilt så här års eftersom det trycker in mycket vatten i tegel och fogar. När detta sedan fryser så är det risk för sprickbildning.

Jag hade samma problem efter en murgröna, men fick birt det mesta efter att ha kört med stålborste. Men det var inget kul jobb :(
 
Jag har faktiskt inte testat något alls. Jag har funderat på högtryck men ville höra efter först så jag inte skadar fasaden. Även funderat på stålborste men är rätt att det kan repa teglet? Teglet är rätt så ojämnt i strukturen så det gör det nog svårare att rengöra. Tror nog i första hand det blir att prova med rotborste och skrubba.

Hur blev det efter att ha använt stålborste?
 
Det blev ok, nu är det ju inte samma växt, men det mesta försvann med den behandlingen.

Den där klorinlösningen lät dock intressant :)
 
  • Gilla
Menu
  • Laddar…
Passa på att fullständigt ta bort klätterhortensian när du ändå är igång. Denna jämte murgröna, vildvin och klätterväxter med sugfötter är ett otyg när det gäller husfasad. Tidens tand nöter ju bort en del av sugrötterna i fasaden. Rotborste är det snällaste att använda. För att i framtiden något dämpa skadan kan man istället sätta en klematis av den typ som blommar på årsskotten mot en spalje. Klematisen klipps sedan ner till 30 cm höjd inför varje vinter och fasaden får på detta sätt luftas årligen (och extra viktigt där det gäller träfasad).
 
Vi hade en enorm murgröna som växte på vår vita puts. När jag tog bort den avlägsnade jag sedan de mesta växtdelarna försiktigt med kniv. Men bra blev det bara efter ommålning. En annan murgröna har växt på rött tegel, ungefär som hos dig. Det var väsentligt mycket lättare att ta bort. Skrapa en liten växtfot i taget .. det tar tid. Högtryckstvätt tar bort det utanpåliggande tjockare, men man måste ändå skrapa mekaniskt, så det är meningslöst arbete.
 
Jag har blästrat en röd teglad innervägg som var nerkladdad med murbruk sen huset byggdes på 60-talet. Blev jättebra och gick någorlunda snabbt. De stenarna var dock slätare än de gula på bilden, så jag vet inte om en del av strukturen försvinner, men det är väl bara att prova. Förutsätter att de är genomfärgade. Funderar på att även blästra en yttervägg som har haft någon klängväxt på sig och blivit grå, men har inte hunnit ännu.
 
Kan man inte ta hett vatten och kaustiksoda. Det dödar väl allt organiskt och tar bort växtdelar? Eller mår fasaden dåligt av det?
 
Chris983 skrev:
Kan man inte ta hett vatten och kaustiksoda. Det dödar väl allt organiskt och tar bort växtdelar? Eller mår fasaden dåligt av det?
Jag tänkte föreslå samma sak med ett test på ett undanskymt ställe. Tänk på att lut även löser upp hornhinnan och iakttag största försiktighet. Inga kontaktlinser i ögonen, använd riktiga skyddsglasögon, och ha en plan för ögonsköljning. Man kan springa in till duschen och skölja med handduschen med lågt tryck och hålla ögat öppet ned andra handen. Det finns inte tid att ta av sig kläderna eller lägga ifrån sig mobilen när olyckan väl är framme. Man har ju ingen glädje av att fasaden blir snygg om man blir blind så att man inte kan se den!
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Skrapa försiktigt med en mjukare stålborste borde gå... Jag avlägsnade betongspill från mina tegel så och det gick bra och inte några märken men tog lite tid...
 
anders07 skrev:
Skrapa försiktigt med en mjukare stålborste borde gå... Jag avlägsnade betongspill från mina tegel så och det gick bra och inte några märken men tog lite tid...
Tack för alla råd och tips! En rotborste eller mjukare stålborste skall jag prova med. Hade varit skönt att få kontroll över den så att den inte sätter fler märken.
 
Jag skulle köra med biltemas trallrent + diskborste och sedan blåsa av med högtryck. Ev vänta till våren när ingen frostrisk förekommer.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
L
Vårt hus såg ut precis så efter att vi sanerat det från förra ägaren. Vi körde på lite olika medel i stil med grönfri osv. Sedan målade vi först året efter och då var allt borta.
 
hallar skrev:
[bild]
Precis sådana där rötter har vi också på huset efter att vi tagit bort en enorm klätterhortensia som växt sig så stor att den kunde ha fått lagfart på huset. Nu var det tre år sen den åkte bort och rötterna har inte försvunnit av sig själva, så jag har funderat på vad man kan göra åt det.
 
  • Haha
AnnikaEli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.