Någon annan här som använt eps-cement? Har gjutit ett golv på 8 kvm idag (för 7 timmar sedan), har följt anvisningarna men kan konstatera att det inte kommer att bli bra på ca. 30-40%!!

Det är delen som lades först som är väldigt porös, som sand. Verkar ha varit för lite vatten trots att det använts 6,4 liter/säck. Kan inte finnas en chans att det ska vara gångbart om 5 timmar.
Har blandat med tombola, har dragit ut det med rätskiva på avdragsbanor. Vet inte vad jag ska vidta för åtgård i det här läget.... hade tänkt flytspackla i morgon men det verkar skita sig.

Får väl ta bort det som är dåligt och gjuta om  >:(
 
Har du förvattnat gjutformen? Eftervattnat? Jag har lite svårt att förstå exakt på vilket sätt det skitit sig, och det är svårt att ge råd utan bild.
 
Har varken för eller eftervattnat. Underlaget är cellplast och singel.

Kan säga såhär, det verkar inte brinna på delar av golvet. Jag kan nu, 8 timmar efteråt gå ner och skotta bort "betongen" på dessa delar.
Märker stor skillnad mot de andra partierna, där är det kompakt och där blir det nog bra.

Får väl gå ut och starta upp tombolan vid 01.30 så man kan flytspackla i morgon e.m ;)
 
Var har du vibrerat betongen med ?

Var det färdigblandat i säckarna eller har du blandat själv med ren cement?

 
Har inte vibbat betongen.
Tog bort allt som inte var bra i morse, gick åt 4 säckar till för att ersätta.
Hoppas det blir bättre denna gång, kan fortfarande inte förstå varför det blev misslyckat på vissa ställen.

Det var som sämst där rummet har en öppning mot ett närliggande rum, kan det ha torkat för fort? Borde ju inte göra det om man har normal innetemp. ca 21 grader.

http://www.gjutakuten.nu/?sid=774&parent=34
http://www.epscement.com
 
En fråga lite "off-topic" :

Vad kostar EPS cement?
Är det dyrt?
 
Lite olika priser beroende på var du handlar, finns bla. för 149 kr säcken på k-rauta.
 
Min erfarenhet av EPC är att det är bäst att blanda i en tunna/stor hink med visp OCH att blanda länge, mycket längre än för andra bruksprodukter. EPC ändrar konsistens (blir mer smetigt än smuligt) efter att man blandad en rejäl stund. EPC skall inte kräva förvattning eller eftervattning men däremot är det bra om underlaget är "tätt" så att det inte luftas ut för mycket och för fort. Ett problem kan vara att underlaget (tex singel, cellplast osv) inte är riktigt tätt nedåt så det torkat/härdar fel.
 
Möjligt att det blir bättre med visp.
Mina erfarenheter vid blandning i tombola är att det vid lång blandningstid bildas större och större bollar, testade och det slutade med ett gäng pingisbollar.

Andra gjutningen använde jag mer vatten, 7 liter och "hjälpte" blandaren med en spade. Rörde om i botten. Jag packade betongen bättre vid appliceringen på golvet, använde inte rätsticka denna gång.

Golvet blev mkt bättre denna gång, stängde även av luftvärmepumpen i huset eftersom jag ville minimera risken för snabb uttorkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.