Hej!
Jag har ett garage i källaren som jag inte har nån värme i. Men känner att när jag väl vill göra nått så vore det gött att kunna varma upp det lite.
Vad är då bäst?
Har sett en typ av "byggfläkt" 2kw 149kr eller ska man lägga pengarna på nått element?
Hur har ni gjort?
 
tommib
Om du vill ha snabb värme så skulle jag satsa på byggfläkten. Kolla bara att säkringarna tål det.
 
Byggfläkten lär värma upp garaget mycket snabbare.
 
Jag har använt en byggfläkt i mitt garage, ca 60 m2 och det blir varmt på 15-20 minuter. Fläkten monterade jag på väggen och riktade den lite snett neråt. Fast installation. Så jag skulle lätt rekommendera fläkt om du bara vill värma upp när du är där
 
GeBe skrev:
Ta en sån här:
[länk]
Den jag hade var nog liknande den här, minns inte hur många W men den såg lite annorlunda ut.
 
Såna fläktar funkar mycket bra för vad man betalar för dom! (y)
 
fördelen med ett element är ju att det är tyst och borde hålla mycket längre. och elementet värmer ju upp utrymmet lika fort som byggfläkten!
 
peternicklas
Jag hade satsat på ett riktigt element.
 
Varför inte ett element och ha lite värme förjämnan? Eller är isoleringen fullständigt obefintlig?
 
tommib
Ett konventionellt element värmer garanterat inte upp rummet lika fort som en byggfläkt. En fläktkonvektor kanske gör det men det är i princip samma sak som en byggfläkt fast snyggare (och med bättre termostat).

Om utrymmet är isolerat kan det finnas en poäng i att ha grundvärme med ett mindre element (eller LLVP om det är ett stort garage) och sedan komplettera med byggfläkt då man är där. Frostfritt är en förutsättning för t.ex. målning och limning mm, så om man planerar sådana projekt så kan man lika gärna satsa lite.

I bägge fallen är det lämpligt att ha fast monterade grejer...
 
Tomture61
Byggfläkt + billig i inköp,värmer snabbt - dyr i drift ,låter mycket
Elelement +billig i inköp,ljudlös - dyr i drift ,lång uppvärmn.tid
LLVP + Billig i drift - Dyr investering ,mer service
Vedkamin + värmer snabbt ,billig i drift - Dyr investering ,mer jobb med vedhantering
 
Jag hade valt en fläktkonvektor. Det är som sagt i princip en byggfläkt i elementförpackning fast med mindre blås på fläkten. Då kan man på ett smidigt sätt hålla temperaturen på 10 grader och sedan dra på den på full effekt en timme innan man ska börja greja. Den är också tystare än byggfläkten.
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
menar ni på riktigt att det går fortare att värma med byggfläkt? om man tillför 2kw värme via element så blir det lika mycket värme som via en 2kw byggfläkt!
 
tommib
daugaard skrev:
menar ni på riktigt att det går fortare att värma med byggfläkt? om man tillför 2kw värme via element så blir det lika mycket värme som via en 2kw byggfläkt!
Ja, men eftersom elementet bygge på konvektion så kommer det ta väldigt mycket längre tid för den värmen att diffundera ut i rummet. Zonen närmast elementet kommer bli väldigt varm och det kommer uppstå ett luftflöde som långsamt cirkulerar luften i garaget. Med byggfläkten/fläktkonvektorn så flyttar man direkt runt den uppvärmda luften. Resultatet blir att det upplevs som varmare i garaget.

Du kommer dessutom få en avkylning som beror på temperaturdifferensen mellan garaget och uteluften/marken. Detta gör att en långsam uppvärmning troligen kommer förbruka mer energi eftersom det kommer hinna läcka ut mer under uppvärmningsprocessen jämfört med en snabb uppvärmning.

Det är förvisso så att den teoretiska energiåtgången är (typ) samma för att värma garaget oavsett metod men i verkligheten blir det inte riktigt så enkelt. Det gäller bara för ett perfekt isolerat utrymme när steady state har uppnåtts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.