Behöver lite råd.

Till våren så kommer vi troligen att plantera en ny häck i anslutning till tomtgränsen.
Vi vill ha ett insynsskydd och avgränsning. Området är ett vanligt 30-tals villaområde så det får gärna passa in med traditionella tankar.

Gärna vintergrön och inte thuja eller liknande.
Tät
Tanken är att låta den växa till ca 2m
växtzon 4-5
Kommer att sitta i både skugga och sol

Idag sitter det en jättestor spireahäck som man får ta bort varje höst. Något jag helst slipper.

Ös på med råd, uppskattar alla tips.
 
Glöm vintergrön! Men i ett 30-talsområde kan jag rekommendera bok (obs ej avenbok) och liguster. De ger visst skydd även på vintern och fullgott insynsskydd under sommarhalvåret. Boken ger fullhöjd ganska snart; ligustern tar lite längre tid. I ditt fall blir troligen boken det bästa alternativet pga snömängd vissa år (då ligustern kan lägga sig) eftersom du vill ha den så hög. Bägge klipps 2 ggr/säsong
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Tack för rådet.
Ska googla lite på bilder så får vi se.

Varför inte vintergrön?
 
Liguster är tveksamt i zon 4-5. Bok är ett klassiskt val, men jag skulle nog kikat på bukettapel som är betydligt vackrare. Om du vill ha den vintergrön finns det även idegran som funkar.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Kul att få lite tips.
Har själv ingen erfarenhet av att plantera och planera trädgårdar.
Underhåller bara trädgården som tidigare ägare har skapat.

Det är till att börja med 45 meter som ska sättas
 
Visst kan du ha en vintergrön häck, men ska du ha två meters höjd är det ju efter min erfarenhet barrväxter som gäller om du inte ha ha väldigt mycket arbete. Någon thujavarient eller taxusvariant. När det är så lång sträcka som 45 meter eller mer kan man ju även tänka sig att dela upp den i flera delar för att få lite mer liv i den. Bok blir väldigt trevligt, inte vintergrön, men det meta av bladen sitter ändå kvar till våren och med åren blir den ju väldigt tät så att den insynsskyddar bra även på vintern.
 
  • Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Uppskattas verkligen.
Efter lite googling så verkar bok vara det som ligger bäst till. Verkar varar ganska ok pris också. Det blir ju mycket pengar när man ska ha många metrar.
 
Vi har en mycket fin Avenbokhäck, ca 180cm hög. Den tappar bladen på vintern, men mycket sitter kvar så ger hyfsat insynsskydd då med. Den blir otroligt tät och fin på sommaren! Köp plantorna från Tyskland, mycket billigare.
 
Det gläder mig att du fastnar för boken - den passar fint in i 30talsbebyggelse.

Jag har satt både (röd)bok och avenbok men rev upp 180 avenboksplantor efter 5 år (nå - jag sålde dom faktiskt "på rot") för att ersätta dem med bok just för att boken är så mycket snyggare på vintern ...

Eftersom du bor i Dalarna med hårdare klimat skulle jag nog välja svenskodlade plantor.
 
Redigerat:
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Vad är rätt pris på bokplantor?

Ska bara sälja in den till frun. Hon verkar inte alltför förtjust i häcken på vinterbilderna

Har du några bilder att dela med dig av?
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Hm, fungerar bokhäck uppåt zon 5? Just bokhäck är ju inte så jättevanlig i äldre trädgårdar ens i Sörmland/Uppland (zon 2-4).
 
Riva upp en avenbokhäck .. You crrrrazy .. ! :) den har ju de vackraste bladen som finns .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.