Hej,

Jag har ett golv på 28m2 att foga idag och detta är vad jag läst mig till :

  1. Blanda fog för 1/4 av rummet(väldigt viktigt att man blandar enligt instruktion när det är mörk fog)
  2. Häll ut lite fog på golvet
  3. Arbeta in med fogskrapan, avsluta med att dra diagonalt
  4. Vänta X antal minuter beroende på miljö, fogen ska vara relativt torr men ändå möjlig att torka av. Tiden kan varierar från 15-60 min. Torka sedan av plattorna med en fuktig svamp, använd så lite vatten det går och gnugga inte utan bara torka av och gå vidare.
  5. När golvet är färdig så ska man fukta fogen med en spray kanna.

Här uppstår då ett par frågor :

  1. Hur gör man om man har 28m2? Man vill ju inte sitta o vänta i 15-60 min innan man torkar av och tar nästa sektion, då kommer golvet ta en väldig tid?
  2. Hur torrt får fogen verkligen vara innan man torkar bort den?
  3. Hur ofta ska man spraya fogen och under hur lång tid?
 
Okay, då har vi gjort en bit, såhär gick det till :

1. Blandade till 1/3 av golvet
2. Väntade 2 minuter och sen röra om lite till
3. Inser när vi ska lägga det att massan troligen blivit lite väl tjock men fortsätter ändå.
4. Vi använder en gummi skrapa och en skumgummi skrapa och kan konstatera att det är lättare med skumgummiskrapan men så lämnar den ett tjockt lager ovan på plattorna vilket inte gummi skrapan gör. Troligen beror detta på för tjock massa.
5. Väntar tills ytan ser helt torr ut och börjar tvätta med mycket vatten byte, detta är helt klart den jobbiga biten, särskilt med tanke på att det ligger ett tjockt lager över halva ytan efter skumgummiskrapan.
6. Tvättar över golvet ca 5 gånger eftervarandra men golvet hinner torka på ytan innan varje gång
7. Väntar ytterliger 30 minuter och känner så att fogen känns torr(vilket den gör) Då påbörjar vi att gnugga av dimman på plattorna med gamla kläder.

I sissta steget stöter vi dock på problem, fogen som varit fint kolsvart blir nu ljus på sina ställe, troligen är det dammet från ytan som lägger sig i fogen. Resultatet blir en glammig fog, hur hanterar man detta?
 
När du är klar med skumgummiskrapan, så ta gummiskrapan till det sista, då får du ett renare golv och betydligt mindre att tvätta.
 
Använde du fotbalja när du tvättade?
Fogbalja_ink_Verktyg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att stå med hink och vanlig svamp är helt förkastligt, det blir aldrig rent.
 
Stefan N skrev:
Använde du fotbalja när du tvättade?
[bild]
Att stå med hink och vanlig svamp är helt förkastligt, det blir aldrig rent.
Ja vi kör med både en sådan balja och 2 extra spannar med svamp(vi är 2 st).

Denna sista läggningen blev mycket rinnigare trotts att vi halverade både vatten och mjöl. Iallafall var det avsevärt enklare att jobba med och vi använde den hårde gummiskrapan till att torka av plattorna mitt på så det blev mindre att torka upp sen. vi har tvättat golvet 2-3 gånger och just nu ser fogen fin ut. Plattorna är lite dimmiga och det ska vi torka bort med tyg om ca 1-2 timmar. Problemet är att golvet ser precis ut som den första delen såg ut innan vi polerade det så risken är väl stor att även dessa fogarna blir ljusare när vi polerar. Ska se om jag kan fixa några bilder.
 
Omgång 1, polerad 1 gång
4oZwz9J.jpg
H5HGsG4.jpg
EmQgOIn.jpg


Omgång 1, inte polerad än
jqfbExh.jpg
pq7evPm.jpg
EQo6MqH.jpg
 
T
Varför tvättar du över golvet 5 gånger? Räcker med en gång och sedan torkar man av hinnan som blir nästa dag med en torr frottéhandduk när fogen har härdat, inte efter 30 minuter som du har gjort. När u tvättar så många gånger så tillför du för mycket vatten och fogen kommer därför att bli mättad och därav ljusare på vissa ställen, alltså flammig.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
För mycket vatten på fogen leder till kalkutfällningar från fogbruket, vilket yttrar sig som att fogen ser för ljus ut.
 
Tricket när man tvättar med denna är att dra EN gång mellan varje sköljning, inte mer då blir det skitigt. När jag fogar så grovtvättar jag en gång och sen drar systematiskt med tvättbrädan en gång sen finns det i princip inget kvar när det torkat, ingen hinna eller annat.
 
Vi tvättade omgång 1 så många gånger för att det var tjockt med fast fog på plattorna. Efter tolkningarna såg de fortfarande bra ut. Det var efter att vi polerat som det blev ljust i fogen så jag misstänker att de e dammet från plattorna?

Kan man lägga ytterligare fog på omgång 2 för att få den bättre? Eller kan det gå att damsuga eller torka bort se?

Vi ska inte göra mer med omgång 2 nu då utan vänta tills ikväll innan vi polerar det.

Fogen vi använt e en special fog från Kiilto som ska hålla färgen mycket bättre och den ska vara kol svart.
 
Stefan N skrev:
Tricket när man tvättar med denna är att dra EN gång mellan varje sköljning, inte mer då blir det skitigt. När jag fogar så grovtvättar jag en gång och sen drar systematiskt med tvättbrädan en gång sen finns det i princip inget kvar när det torkat, ingen hinna eller annat.
Hmm då väntar jag förmodligen för länge innan jag drar brädan första gången för mig behöver jag tvätta på ett och samma ställe kanske 3-4 gånger totalt innan det värsta är borta. Får se till att torka tidigare helt enkelt.
 
Det är nog bara någon som arbetat med den fogen du använder som kan ge ett vettigt svar...
Ardex G8S som jag använder till granitkeramik den kan du lämna i kanske 2-3 timmar innan du börjar tvätta, ser ut som om det har torkat in på tok förlänge ändå släpper det fint från plattorna, men man kan såklart tvätta den mycket tidigare

Blanda fogen rätt, dra ut och få bort överflödet så gott det går, Grovtvätta och därefter tvättar du kanske 2m med en ur sköljd tvättsvamp, ett drag på diagonalen (där det går) sen skölja ur svampen igen, vänta 1-4 h och därefter tvättar du det sista dammet. Microfiber trasor är bra till fogdamm
Tycker det verkar helt värdelöst att behöva fukta fogen i flera dagar... sånna fogar går bort för min del
 
T
nino skrev:
Det är nog bara någon som arbetat med den fogen du använder som kan ge ett vettigt svar...
Ardex G8S som jag använder till granitkeramik den kan du lämna i kanske 2-3 timmar innan du börjar tvätta, ser ut som om det har torkat in på tok förlänge ändå släpper det fint från plattorna, men man kan såklart tvätta den mycket tidigare

Blanda fogen rätt, dra ut och få bort överflödet så gott det går, Grovtvätta och därefter tvättar du kanske 2m med en ur sköljd tvättsvamp, ett drag på diagonalen (där det går) sen skölja ur svampen igen, vänta 1-4 h och därefter tvättar du det sista dammet. Microfiber trasor är bra till fogdamm
Tycker det verkar helt värdelöst att behöva fukta fogen i flera dagar... sånna fogar går bort för min del
Lustigt, på produktbladet för G8S så står det att den är gångbar efter 90 minuter och du säger att man kan lämna den i 2-3 timmar innan man börjar tvätta?

Det är någonting som inte stämmer:x

Har du något bra tips på kakelfog, använder du någon Ardexfog där med?
 
2-3 timmar var kanske lite i överkant :)
Men lätt över 1 timme, det har aldrig varit några problem, än iaf, att tvätta rent fast det ser helt intorkat ut
Ska se om jag kan ta en bild till veckan om jag fogar nåt

Alla ardex fogar (tror jag ) kan användas på både golv och vägg,
 
Nu är hela golvet fogat och man kan konstatera att med denna fogen så går det inte att tvätta av plattorna direkt efter man lagt ner fogen för då åker för mycket av fogen med ut igen. Detta lärde vi den hårda vägen, d.v.s vi torkade mitt i en omgång och sen när vi påbörjat nästa omgång så såg vi att fogarna hade blivit på tok för små. Det blev till att foga om dem igen, d.v.s lägga ny massa ovan på. Den blandningen provade vi dessutom att blanda tjockare men fogen torkar så pass snabbt att efter halva spannen så var det så seg att det inte gick att jobba med, det drog snarare med sig fogen upp igen.

Så detta är vad vi kom fram till fungerar bäst :

1. Blanda så lös fog som möjligt enligt instruktioner
2. Lägg hela sektionen vilket bör vara 5-6m2
3. För varje sektion man lägger så skrapar man av plattorna i mitten med gummiskrapan så att det inte blir så fasligt jobbigt att torka upp sen i steg 4.
3. Se till så att fogen känns relativt fast
4. Vrid ur svampen rejält, rulla den inte bara på hjulen. Torka av golvet diagonalt och ta 2-3 gånger på samma ställe om det sitter fog på plattorna som inte går bort efter 1 gång.
5. Spruta sparsamt med vatten över fogarna efter ca 10 timmar
6. Vänta 1 dygn och polera sen bort "hinnan"

Steg 6 och delvis 5 är inte gjort än.

Man kan även konstatera att tvätt baljan med svamp från Biltema är väldigt effektiv jämfört med vanlig svamp, ändå så använder de svamp på gott som alla instruktions videos jag sett.

Fogen ser väldigt bra ut efter man har kommit till steg 5 men jag är rädd för att den kommer bli ljusare när den torkar och ännu ljusare om man skulle polera innan fogen är torr.

Min misstanke är att första omgången som fick så ljus fog var det antingen de 5 tvättarna men mer troligt för tidigt polering av plattorna som gjorde det. Troligen fastnade dammet i de än ej torkade fogarna.

Förövrigt lägger vi fogen på ett sådant vis att det blir omöjligt att inte gå på golvet men det ser inte ut att vara några problem, vi går ju med skor. Försöker dock undvika att röra oss på redan fogat golv så lite som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.