Hej alla vedeldare!

Jag har en sommarstuga på 50 m2 och i vardagsrummet står det en gammal gjutjärnskamin med gallerlucka, d.v.s. den är "öppen". Murstocken står utanför huset och ute finns det en öppen spis (2 pipor i stocken).

Kaminen värmer väl okej, men jag undrar om det inte går att få ut en högre verkningsgrad av en braskaminslösning? Kaminen börjar dessutom bli lite sliten i roster m.m.

Till saken hör att jag får vintervatten nu och kommer börja vara mer i stugan på vår/höst. Därför är en snabb uppvärmning av stugan att föredra. Det jag inte har koll på är om skillnaden i verkningsgrad motiverar en ny spis. Veden är väl i princip gratis för mig, så det är inte ett problem.

1) Låta gjutjärnskaminen vara och satsa på någon slags fläktlösning för värmeförflyttning

2) byta ut den gamla kaminen mot en ny "tät" med glaslucka?

3) Annat förslag?
 
Korvgubbe
Jag tror inte det lönar sig att byta ut en fungerade kamin, speciellt inte i en liten sommarstuga där veden är "i princip gratis". En Ecofan är nog en bättre investering i så fall.
 
Ja, har tittat på en sådan med. Synd att det inte bara går att sätta på en glasruta på luckan, dessutom är kaminen säkert 35 år gammal så det är nog kört att hitta en motsvarande med samma stosmått. Gissar att man i sådana fall blir tvungen att ta upp en ny öppning i murstocken och plugga den gamla...
 
Du kommer att förnimma en enorm skillnad på både vedåtgång och brinntider om du byter till en kamin med bra förbränningsteknik. Sitter rökanslutningen i skorstenen högre upp än kaminen kan troligen rören anpassas och går röret ut bakåt från kaminen kan säkert val av kamin med samma rökrörshöjd hittas. Att göra nytt hål i murstocken är heller inte nåt stort jobb. När allt är klart så bjud gärna in korvgubbe så han får en ny syn på vad som hänt inom eldningsteknikens område de sista åren.
 
  • Gilla
GomorronYxskaft
  • Laddar…
Ja, jag hade en helt ny Contura 450 utan fläkt i villan för ett par år sedan och den värmde ju det stora vardagsrummet så ljusen kroknade i takkronan om man lade in för mycket ved... :)

Det är ett litet vardagsrum, runt 15m2, vad törs man satsa på i kW för att det inte ska bli alldeles för svårreglerat, 3kW? 4kW?
 
DSC_0203.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så där ser den ut. Någon som vet var det är för fabrikat?
 
Om det är den eldstaden jag tror är det en Jötul. En öppen eldstad som den har en dålig verkningsgrad. En modern vedeldad kamin har 70%>. Nu har ni ju gratis ved men en pelletskamin som kan startas via mobilen är ett bekvämt alternativ.
 
Nja, skulle duga fint med en vanlig braskamin, sedan är det ju en säkerhetsfråga med. Väggen till höger om kaminen blir tokvarm om man eldar seriöst i den och jag inbillar mig att en glaslucka är säkrare än en gallerlucka...
 
Letade på nätet och det ÄR en Jötul :) tack, Bets! Då borde det gå att leta fram mått med mera..
 
Nyare eldstäder har föreskrivna avstånd till brännbart om man inte vill upprätta strålningsskydd. Vi har en Contura 800, borde passa som en handske :)
 
Äsch. Just den där modellen var hopplös att hitta manualen till...
 
Det ser onekligen lite farligt ut. En 30-graders böj direkt i skorstensanslutningen och en kamin som klarar säkerhetsavstånden och varför inte en som har minst 80% verkningsgrad och som kan regleras från tex 8-2 kw. Den behöver inte vara dyrare. Den höga effekten är välkommen när du kommer till stugan men när du sedan kommit upp i 30 grader och bara vill ha underhållsvärme ställer det helt andra krav på kaminen. Contura 800 är ett hyfsat val men det finns andra.
 
Har du tips på andra märken så ös på, exerg! :)
 
Mät bara i vilken höjd centrum på rökrörsanslutningen sitter och vilket stuk du vill ha på designen (modern/gammaldags) vedlängdsönskemål, så öser vi på. Jötulen har säkert 180 mm anslutning men det finns övergångar
 
Ska mäta upp det i helgen. Har mailat Jötul med om mått. Tack för ert engagemang, det värmer :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.