Martin_B
Har letat ett tag på nätet men hittar inga direkta riktlinjer för hur man vettigast delar upp ljuskällorna och var man bäst placerar strömbrytare för dessa, i ett kök.

Vi kommer ha ett U-kök där det längs ena långsidan finns två rader överskåp, dvs. en rad på vardera sidan spisen. På motsatt långsida blir det samma sak, fast där separeras överskåpen av kyl & frys samt en dörr.

Frugan och jag har diskuterat lite, men vi har lite olika uppfattningar om vad som är lämpligast och jag vet inte riktigt hur vi nu skall lägga upp det.

Vi kommer dels att ha bänkbelysning under samtliga överskåp (LED spotlights), men även allmänbelysning i taket.

Min tanke var att sätta en trappbrytare för allmänbelysningen så den både kan tändas/släckas från entrén, samt även från motsatta långsidan via en knapp under överskåpen så man snabbt kan tända nära man akut behöver mer ljus och man står där kladdig eller något.

Samtidigt var min tanke att kunna tända alla bänkbelysningar samtidigt på samma sätt via trappbrytare från både "entrésidan" samt motsatt sida nära spisen via en brytare under överskåpen.

Min fru vill dock hellre kunna tända och släcka alla 4 separata bänkbelysningar under överskåpen individuellt.

Vad rekommenderas, vad är den bästa lösningen?

Självklart vill man ha det bästa från bägge världar, där man både kan tända och släcka alla lampor individuellt men också alla samtidigt, men det går ju ej utan att blanda in massa high-tech så att säga, så vad är bäst? :)

Lite enkelt skulle det kunna illustreras på följande vis. Det ser inte exakt ut så i köket men det är samma princip:

EDIT: Suck, nu kom jag på att vi skall ha skåpsbelysning också. Jag ger upp :D

köksbel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag håller med din fru. Det är bättre att kunna tända alla bänkbelysningar separat. Sätt en trappbrytare som du tänkt, för takbelysning. På var sida om spisen kan du sedan sätta en varsin kronbrytare som styr bänkbelysning. Belysning i vitrinskåp kan gå på samma brytare som respektive bänkbelysning.
 
Martin_B
Jag vill också gärna kunna tända alla bänkbelysningar separat, men problemet med det är att det blir så mycket spring. Först gå och tända de individuellt (förutsatt att flera eller alla skall tändas), sedan gå runt och släcka alla en efter en när man släcker för dagen. Känns som att det blir en himla massa tändande/släckande.

Och då var min tanke att hellre välja att ta alla på en, eller dela upp det i högst två grupper så det slipper bli så mycket spring.

För man väljer ju faktiskt mellan pest eller kolera. Båda har sina för- & nackdelar. Helst hade jag velat kunna göra både och men det kräver ju avancerad styrning som jag nog inte ens vill ha om det så är billigare än traditionella trådkopplingar, för jag gillar inte sådant som kan krångla för mycket :). Ju mer elektronik = desto mer krångel.

Men det finns inga riktlinjer för vad som är "standard" då så att säga? Är väl förmodligen en smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.