Hej - vi har idag ett slitet lackat furugolv.

Håller på att slipa golvet men när jag gör det så "smälter" lacken av frikitionen från slipmaskinen/pappret och blir en smet som kläggar igen slippappret på 5 sekunder! Det blir dyrt att slipa golv om det kommer att gå åt 50 papper...

Vad gör jag för fel? Finns det något trick för att undvika detta? Jag vill slippa köra golvet med varmluftspistol och skrapa innan jag slipar det.

Tacksam för tips!

//MM
 
fick ett tips om att man skulle hälla lacknafta på golvet för att förhindra igenkleggning av pappret. Vågade dock inte testa det... Det blev skrapning för vår del. Vi hade iof bara 20 kvm golv. lycka till
 
Nu svarar jag på mitt eget inlägg :)

Jag tog upp slipproblemet på fikarasten på jobbet och då sa flera att man skulle hälla ut fett (olja/smör) och sedan slipa på det...

Nån som testat?

Som Italienare undrar jag då om det ska vara extra vergine eller om det duger med rapsolja ;)
 
Linolja så klart! Har ej testat men läst om att det fungerar. Vid sista slipningen blir det en blandning av linoljan och slipat träpulver som fungerar som träspackel och fyller håll och springor. Bättre finisch?
Det är bara frågan om hur ska golvet slutbehandlas? Visa golvlacker går inte ihop med linoljan ???
gaia
 
Annars kan du prova med ett grövre papper, det blir inte lika lätt blint.
 
I tråden Trägolv från 1 sept har parkett lämnat ett råd hur man slipar...

Hur lälkar man till tråden?????
 
läNkar :-[
 
Kopiera bara url:en i adressfältet och klistra in i ditt inlägg så skapas automagiskt en länk.
 
så då?
Trägolv
« Den: 01. sept 2004 kl 12:26 »
 
Hej
En del proffs använder vanligt margarin när de slipar golv.
Testa detta!?

/Hans
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.