Jag har en nedgrävd sanerad ståloljetank från 1959, en nätdriven vinkelslip utan större värde, bristande grävlust samt ett sparsamt sinnelag. Går de att kombinera?

Jag funderar alltså på att öppna upp toppen och, när tjälen satt sig, skära upp resten. Rondellen kommer alltså skära i jord och sten. I vår tänkte jag bryta loss plåtsjoken.

Är jag helt förryckt eller kan detta funka? Om inte; hur kan jag göra istället? Grävmaskiner är bara att glömma. Den möjligheten byggdes bort på 80-talet...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det en vinkelslip modell större så funkar det - välj rätt slipskiva (-or). det lär gå åt ett antal :D

Har du öppnat och tittat i tanken? Förr var det vanligt att fylla tanken med jord/grus/sand när den togs ur bruk.
Då har du en uppförsbacke att först ta bort detta.

Finns det kvar oljerester? Då måste du sanera detta. Möjligen har kommunens miljöenhet synpunkter på hur detta ska gå till. det kan vara så att du måste ha ett saneringsintyg innan du börjar att skära.
 
Chaly
Vinkelslipen kommer att vinna över tanken med lite vilja och våld.
 
Jodå, det går men köp storpack skivor, ett par vettiga skyddsglasögon som inte immar igen och grova handskar för du kommer att behöva dem... )
Jag kapade upp en gammal vattentank på 500 liter för att få den i en släpkärra i hanterliga bitar och redan det var påfrestande men med tillräckligt med tålamod bara.

Var försiktig om det finns spänningar i plåten som gör att den kan slå!
 
Jag använde tigersåg det funkar bra.
 
Bra svar, tackar. Tipset om att se upp med spänningar i tanken var extra bra; jag funderar ju på att skära i vinter och då kanske trycket på tankens sida är extra stort.

Tack o lov är tanken sanerad, tom och avregistrerad.
Vinkelslipen är 1050 W och 125 mm. Kapskivor för metall ska köpas.

Finns det risk för att fukt från jorden kan ta sig in i vinkelslipen eller kommer centrifugalkraften ta hand om det?
 
Den var liten, det kommer att bli drygt.
Fukten är inget problem, den vinkelslipen kommer att vara så varm så den håller sig torr
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
oshu skrev:
Bra svar, tackar. Tipset om att se upp med spänningar i tanken var extra bra; jag funderar ju på att skära i vinter och då kanske trycket på tankens sida är extra stort.

Tack o lov är tanken sanerad, tom och avregistrerad.
Vinkelslipen är 1050 W och 125 mm. Kapskivor för metall ska köpas.

Finns det risk för att fukt från jorden kan ta sig in i vinkelslipen eller kommer centrifugalkraften ta hand om det?
Ja, det känns ju inte som den optimala storleken på vinkelsip. Du får nog hålla på ett bra tag, om du vill ha bitar som går att hantera.

Varför skulle jordfukt komma in i maskinen? Så länge du inte jobbar när det regnar så är det ingen fara.

En annan tanke: Du skrev att det inte går att komma åt med grävmaskin. Du har möjligen inte funderat på att låta en kranbil komma och lyfta bort den? Det finns ju utmärkt möjlighet att slinga runt manluckan, och en kranbil har ju möjlighet att lyfta över huset, om det skulle vara så att den ligger inne på trädgårdssidan.
Förmodligen en halvtimmes jobb med en kranbil med tillräcklig räckvidd ;)
 
Skulle helt klart köra med tigersåg och ett bra sågblad för hårdmetall från tex Lenox.
Att hålla på med vinkelslip och dessutom en sådan liten kommer att damma å ryka och bli svårt att se vad man gör.
 
Min oljetank (i källare) delades med nibblingsmaskin. Gick på en halv dag.
 
Måste du ta bort den? Borra några hål i botten och sidorna på den. Kapa bort toppen och fyll med godtyckligt material. Om 100 år kommer det inte finnas ett spår kvar av den.
 
  • Gilla
camaro1969 och 4 till
  • Laddar…
Jag har delat två tankar, en med skärbrännare och en med tigersåg.
efter tigersågen så var jag halvdöv trots hörselskydd och tecken på vibrationsskador.

Med skärbrännare så gick det tyst och lugnt och nog så snabbt.

Protte

PS
Tigersåg blir svårt för TS då nedre halvan ligger i jord.
Kranbil blir också svårt, tanken sitter ganska ordentlig, vi tog upp grannens tank med grävmaskin och fick gräva ned på sidorna ganska lång och sedan slita och dra i olika riktningar innan det släppte.
Kan bli farligt med en kranbil över ett tak med lång stropp, blir som en slangbella när det släpper.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Plasmaskärare vore väl kanon till ett sånt här jobb? Eller det kanske måste vara öppet på baksidan ?
 
Jag tog upp en nedgrävd, sandfylld oljetank på 3 kubik förra året. Först grävde vi runt den med traktorgrävare, skar av toppen med vinkelslip, grävde ur tanken med traktorn och drog sen upp den med traktorn.

Om din tank inte är sanerad och rengjord så skippa vinkelslipen. Brand/explosionsrisk! Jag hade i det läget provat att gräva runt den och sen försökt få den att flyta upp genom att spola runt den.

Är den sandfylld kan du skära utan risk. Jag tror det tog mig kanske 6 timmar med vinkelslip 125mm. Det blev totalt 8m snitt.

Rejäl skyddsutrustning behövs. 2 smala skivor splittrades när jag körde, de tjockare gick bättre. Jag fick kila då det blev spänningar i tanken.
 
Det går inte fasta en vinsch och dra bort hela skiten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.